Jump to content

Lammepølse med hvitløk


Kobble

Recommended Posts

Da var tiden kommet, årets juleverksted med mekking av pølse og leverpostei. I år falt valget på lammepølse med hvitløk, oppskriften er en slags blanding av flere vi har funnet, justert, mixet og trixet litt med. Vi laget en omtrent likedan i fjor der vi hadde med svinekjøtt for og spe litt. I år kuttet vi dette og brukte kun lam. Vi hadde kjøpt inn 8 lammelår og fikk fra dette omtrent 16 kg lammekjøttdeig.

 

Oppskriften

 

1,5 kg Lam

0,5 kg spekk

5 dl kraft kokt på lammebein

3 ss potetmel

4 ts pepper

6 ts salt

1 ts knust einerbær

2 fedd hvitløk

2 ts muskat

2 ts timian

 

Blandingen ble passe seig og var en drøm og fylle i tarmen. Vi hadde som sagt 16 kg lamkjøttdeig, ca 6 kg spekk og 5 liter kraft. Noe som gir ca ca 25 kg pølser.

 

Lammekjøttdeig

 

20gxts0.jpg

 

Ferdig farse

1114dqp.jpg

242czuv.jpg

 

Testkake som smakte fortreffelig

241tz.jpg

 

Ferdig pølse.

2ykc9p3.jpg

 

 

 

Leverposteimekking; Ble ca 9 kg av denne og. Bruker her oppskrifta til Mauser68 som står på matforumet en plass;-)

n3m3bl.jpg

 

20pqxee.jpg

 

Matlaging er artig.........

Link to comment
Share on other sites

Einaste bakdelen med pølsa di er at du har brukt fersk hvitløk.Den er full av råme/syre som kan gi ein skarp smak,og i verste fall forringe produktet betrakteleg.Det mest vanlige er å bruke tørka/pulverform.Elles er eg sikker på at den smakar fortreffeleg,keep up the good work !!

Link to comment
Share on other sites

Einaste bakdelen med pølsa di er at du har brukt fersk hvitløk.Den er full av råme/syre som kan gi ein skarp smak,og i verste fall forringe produktet betrakteleg.Det mest vanlige er å bruke tørka/pulverform.Elles er eg sikker på at den smakar fortreffeleg,keep up the good work !!

 

 

Takker for tipset om pulver. Men som sagt vi laget omtrent samme i fjor da og med fersk hvitløk og hadde ingen problemer med skarp smak. Mengden hvitløk er heller såpass "liten" at det kun er ett hint av smak(lukter dog en del). Var anderledes med en kamerat som skulle lage omtrent samme i fjor. Han skulle lage "mannfolk"pølse og putta i 10 fedd pr 2 kg farse. Den pølsa kasta kona hans ut av fryser og hus, ble bedømt til uspiselig ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hva må du gjøre med pølsene etter at du har stappa de i tarmene?

Er det bare å steke de når du skal spise eller må de behandles på noen annen måte først?

 

De fleste frøs vi ned i rå tilstand. Ellers så trekker jeg de i 30-40 min i vann.

Har nettopp spist første middag med pølsene og de svarte så absolutt til forventningene. Var sykt godt om jeg skal si d sjøl, og ungene spiste og d samme gjorde kjærringa så da er den godkjent av de og;-)

Link to comment
Share on other sites

Då får eg kome med eit tips, vanskeleg å bedømma tjukkelsen på dei pølsene 100%, men det ser ut til å være brukt vanlig kroktarm frå svin, og då skal du normalt ha fullt opp med 25 minutter trekking på dei pølsene.. Trekker du dei for lenge, så vil dei ikkje bli så saftige og gode...

Link to comment
Share on other sites

Då får eg kome med eit tips, vanskeleg å bedømma tjukkelsen på dei pølsene 100%, men det ser ut til å være brukt vanlig kroktarm frå svin, og då skal du normalt ha fullt opp med 25 minutter trekking på dei pølsene.. Trekker du dei for lenge, så vil dei ikkje bli så saftige og gode...

 

Takker for tips.. Da blir d 25 neste gang;-) De var dog saftige nu også, men kanskje de blir enda saftigere neste gang. Har bare vært skeptisk på og servere rå pølser;)

 

Var ikke jeg som var og kjøpte tarm, men mener han kameraten min ymtet noe om at d var tarm fra storfe?

 

MVH

K

Link to comment
Share on other sites

Det høyrdes litt rart ut, når eg ser på pølsene dine, så skinner det tydelig gjennom med kjøtt og spekk, så det kan sjå ut som tarm frå svin. Men tjukkelsen på pølsene dine, kan vel kanskje være 3.5-4 cm, og då passer det med ca 25 minutter, i frå tint tilstand.. Lengre hvis dei kjem rett frå fryseren, men det bør du unngå. Legg dei heller i kjøleskapet over natta til tining, og så trekker du dei ca 25 minutter, så får du bra resultat. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...