Jump to content

Remington 788


Brede

Recommended Posts

hei ei sånn sjøl og den skyter uten tvil bedre en meg, men for all del få på ei rekyl kappe hvis det er et litt grøvre kaliber. her er litt fakta

 

The Good and the Bad

 

Here's my standard list of 788 comments:

 

Good stuff

 

Good or great accuracy

Economical (at least the original prices were)

Very fast lock time

Short action bolt

60 degree bolt throw

Very rigid receiver

Magazine unloads rifle quickly (still have to unload chamber)

700-style round receiver profile makes bedding and restocking straightforward.

Bad stuff

 

Bolt compression leads to case stretch and eventually excessive headspace, especially on the .473" head, high pressure models (.308Win, 7mm-08Rem, .22-250Rem, .244Rem). Not a rifle for maxed-out handloads. Better suited to the small-head cartridges like the 45K CUP pressure .222Rem cartridge.

Brazed-on straight, hollowed (ugly) bolt handle tends to break off. Can be fixed by a real gunsmith with proper heat sinks, heat control paste and a MIG or TIG welder. Don't let an animal with an arc welder ruin your bolt.

High ejection angle interferes with scope knobs. The only fixes are a 90 degree rotated scope or very high scope rings.

Small ejection port makes it hard to clear when jammed. Combined with the ejection angle's tendency to bounce empty shells off the scope and back into the action, this can be a serous problem when an urgent second shot is required.

The magazine tends to rattle, a problem for hunters.

The trigger is not adjustable, but a pro can do a bit of a trigger job on it. It can be lightened and cleaned up, but only to a point. The only aftermarket trigger is Canjar, very nice but insanely expensive.

The receiver, while rigid, is overly heavy for a short action rifle. The result is a light-barreled, short action rifle that weighs as much (ore more) as most standard rifles.

Not much meat on the barrel, which makes it hard to set-back a turn to correct an excessive headspace condition. Setting back the barrel a quarter turn leaves the sights and marking unusable.

Spaces around the receiver lug hid bluing crystals, the guns were poorly rinsed at the factory, so many 788's have rust, or no bluing left.

Beech stock and stamped metal make for an over-all cheap appearance. It looks like a nice rifle from afar, but a close look reveals it's a cheapie. The stamped bottom metal is particularly plain. The plain white-wood stock is very light. There are no caps on the pistol grip or forend. There is no checkering of any kind available. Sling holders are not quick-detachable.

Magazines are getting scarcer and scarcer but still can be found, but can also be lost.

Single stack magazine limits capacity and spoils lines.

Unsupported bolt has a sloppy feel after unlocking, compared to the piston-like feel of Classics like the Model 70 and Model 700.

Bolt handle breakage

 

Unlike the Remington 700 bolt, which is high-temperature brazed along the bolt body and very sturdy, the bolt handle of the 788 is low-temperature brazed directly to the side of the bolt body. As a result it can be broken off with sufficient force in trying to extract a stuck case.

 

The achilles heel of the Model 788 is the combination of the rear-locking bolt, brazed-on bolt handle, and high pressure cartridges with standard head sizes. When a fired cartridge gets wedged in the chamber, the bolt handle is leaned on until it breaks off. While this issue affects primarily reloaders, benchresters and other experimenters, a broken bolt in the field can ruin a hunt.

 

If you have a small head size (.222Rem, .223Rem) 788, or one of the rimmed 788's (.44Mag, .30-30) this issue is less likely to affect you. However, even these rifles are not good choices to explore max reloads with.

 

The late Gale McMillan set us rec.gunners straight when he explained how bolt compression and case length growth with high pressure loads doomed the 788 to a short stay at the benchrest line.

 

The rear locking bolt compresses, allows the case to stretch. This leads to short case life and possible case head seperation (for reloaded cases). Stuart Otteson's The Bolt Action Rifle: A Design Analysis bears this out, calculating a .001" compression per thousand pounds of bolt thrust. Since a full-strength .308 Winchester cartridge has as much as 6,000 pounds of bolt thrust, handloaders can see the problem here.

 

I have heard three versions as to why the 788 was discontinued.

 

It was more accurate than a 700, and therefore an embarassment to the company.

They lost a huge lawsuit concerning the saftey mechanism and discontinued it for liability reasons. (I recall an excellent rec.guns post on this about a decade ago, which I cannot find.)

It costs more than the 700 to make.

Link to comment
Share on other sites

Har en 788 i 222rem, super børse.

Presisjonen er topp, gjør skytteren jobben, så sitter 5 skudd under klistrelappen på 100m.

 

Men som det står skrevet lengre opp, den slenger hylsene rett i kikkertsiktet hele tiden,

så det blir en del riper i den etterhvert.

 

Originalstokken er lakkert,uten nettskjæring. Dette gjør at den kan bli glatt når det er fuktig ute. Jeg har fjerna lakken på min, og gitt den grundig med olje. Gjorde den myyye finere.

 

Alt i alt, mye børse for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Ok.. Dom skal kun ha 2,750 for den.. :wink:

Pen eldre rifle, 9 låseklakker. Tasko 3-9x40 montert med Weaver See Truu slik at du med et nødskrik kan se åpne sikter under kikkerten.

På generell basis er dette ei rifle som ikke er spesielt glad i militær ammo.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en i 308 for mange år siden.Etter min smak et rakleværk..fatter ikke hvorfor jeg kjøpte den,men vi har vel alle gjort noen feil i livet..Er vel 30 år siden de sluttet å produsere den.Ble vel ingen stor suksess sammenlignet med 700.Liker selv at låsklakkene sitter fremme jeg..Men hver sin smak!Har i grunn aldrig likt noen Remington,selv om jeg har hatt 3,pinglete utdrager osv.Men billig da,kan hende du blir fornøyd selv?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en 788 i .308win, kjøpte den ny i ca 1976, kostet ca 1400 kr. Var erstattning for en Winchester94 i .30-30. Det var et betydelig våpenteknisk fremskritt for meg da, med hensyn til presisjon, duglighet og pålitelighet.

 

Nevnt også tidligere i tråden, det jeg kan bekrefte for 788:

Forvent:

- god presisjon og stabilitet dersom løpet er OK og den ikke er tuklet med

- alt er av jern og tre, minus plastkappe rundt baksiktet

- enkle greier på grensen til det simple mht stokk og jern

- ubrukelig å skyte med Nato am, smeller ikke

- skruer er simple og bør få stå i fred med locktite, dersom kikkert få av jernsiktene og sett i skruene permanent.

 

Tiden har forlengst gått fra denne modellen mht teknikk, finish og feel-good faktor.

Prisen som du nevner er helt uakseptabel, selv med kikkert.

Mitt råd er at du ser etter brukte europeiske rifler, Kongsberg, Sako, Husquarna osv.... Da vil du bli mer fornøyd og det i lengre tid..

Link to comment
Share on other sites

Har en sånn en i 308, stokken er stygg av natur, den liker som nevnt ikke Nato (men de smeller da om ikke annet) og den går hull i hull. Jeg vil verdsette den omtrent som en gammel Mauser som har sett et par kriger. Rundt 1000-lappen kanskje litt mer om siktet er bra. Forsøk å prut du ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 2 weeks later...

Har selv en 788 i .308 med 18" løp. Fin børse i hjortelia, presis og fin, men avtrekket er som kjent ikke all verden. Magasin finner man på nett til rundt 35$, f.eks på sportmansguide.com. Magasinene har en tendens til å skramle litt, men hvis det er et problem kan de vel fikses med en runde tynn sportstape el. lign.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en lik for noen år siden, og originalstokken er ikke noe syn for guder, men hvis dere er interessert i fin stokk til 788 deres, ta en titt hos " gunville.com "

Jeg kjøpte stokk der, og har sjekket nå og der er det sporter stokker til 788 for den nette sum av 92 USD + frakt.

Jeg kjøpte links stokk for noen år siden, og det tok en drøy uke fra jeg betalte via paypal, til stokken ankom min postadresse i Norge, da ble den sendt fra USA.

Stokkene er ferdig grovfrest, valnøtt som ikke er oljet..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

som nevnt så liker den ikke nato i heletatt! eller noen annen form for "surpluss ammo" bestilte derfor ny tennstempel fjør og etter dette har jeg ikke hatt et eneste klikk på nato eller barnaul ammo (hadde klikk på 2 av 3 skudd før jeg bytta, men ved heving og senking av ladearmen og nytt avtrekk gikk de nå av gitt ;))

Link to comment
Share on other sites

Hadde tak i en sånn for kort tid siden (hjalp til md å selge den), stokken var stygg som F, skjøt ca 100 skudd med rifla før en bekjennt kjøpte den for 1500 som hundeførerbørse. Fikk klikk på ca 10 skudd med nato av ca 80. Likte ladegrep og avtrekk på rifla svært godt, presisjonen var også svært god (20mm med Norma "blyspiss" fabrikk)

Link to comment
Share on other sites

kan absolutt ikke klage på presisjonen eller avtrekket på ei så billig rifle! men som du sier stokken er jo helt standard olja trevørk som man finner på stuebordet og den er litt for svak for natoen i tenstempelfjæra, men det var lett og fikse! når det kommer til stokken går det jo ann og male den, selv om jeg vill ha den som den er. er jo tross alt mi første rifle som jeg fikk av bestefar!

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Tungt hevearmsløft på Remington 788

 

Har nylig kjøpt meg en brukt 788 i 308W som jeg skal ha til ”reservevåpen”.

Jeg opplever at hevearmen går veldig tregt ned når bolten skal lukkes, selv uten skudd/hylse i kammeret. Har demontert sluttstykket og oljet det godt, uten at det ble nevneverdig forskjell.

Rifla ser forøvrig ut til å ha minimalt med slitasje både på bolt og magasin.

Noen som har en resept på dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 years later...

Gammel tråd  ,  men  fortsatt  like  aktuell.

Har  en  788   308W som  ble  kjøpt  i  1978  med   kikkert . Den  har  vært  med  på  villreinsjakt og  hjortejakt siden  den  tid  og felt mange mange  dyr.
Aldri  problem med  presisjon  og fungsjon  med jaktammunisjon. NB! Liker  best  Federal og Fusion  ,Norma gir  dårligere samling.
 Helt  enkel solid  rifle med   en simpel stokk som  er  byttet  ut  med  glassfiberstokk. Hadde  klikk på  mange  loter  av natoammunisjon ,men  det  skjer  skjelden  på  nyere  nato loter.
Fikk kjøpt ekstra  magasin hos Brownell  i dag,  så  det  er  fortsatt  deler  å  få  tak  i.

rem 788.JPG

Link to comment
Share on other sites

har nå fått grs stokk på rifla og duverden så behagelig og slippe kink i nakken når man ser gjennom kikkerten! rem 700 bdl grs som keg lurte en stakkars børsemaket til å tilpasse nesten gratis 😂 fikk demper like etter jeg overtok den og 4x32 kikkerten ble "oppgradert" til en jahtijakt 4-12x56 som funka greit faktisk, men nå har den fått en leupold vx6 3-18x50. merker ingenting galt med rifla på 450m men på 620m er det enten mine avtrekk eller egenspredning som gjør att stålplata er nesten trygg. Alt innen 10cm av kantene derimot lever falig!😂 var fornøyd med avtrelkeren helt til sikringa begynte å kødde. ny timeny avtrekker montert og jeg kunne vell sikkert kjøpt en ok brukt eller nesten ny tikka for samme prisen😂😢

20170902_091553.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...