Jump to content

Kappe løp for å redusere trangboring?


ArildP

Recommended Posts

Hei!

 

Har en gammel Tikka M07 12/70 -222 som utelukkende blir brukt til rådyrjakt. Har et ønske om å bruke Remington HD patroner i denne, men det er utelukket pga full trangboring på hagleløpet. I og med at hagleløpet på dette våpenet stikker 5 cm lengre frem enn rifleløpet lurer jeg rett og slett på om det er noe i veien for å kappe det noen cm for å redusere trangboringen. Kornet trenger jeg ikke pga kikkert. Ikke det at jeg kan koste på den noen hundrelapper i åpning av trangboring, men vil det være noen pratisk forskjell? Min erfaring er at cylinder boring vil fungere bra med HD hagl.

 

Synspunkter?

 

Må vel også legge til for de som ikke kjenner våpenet at dette er en hanekombi, med løpsvelger på siden av kassa. Godt avtrekk, men litt gravrust i rifleløpet gjør at presisjonen er så som så. Grei til rådyra på fornuftig hold, men ikke mer en det.

 

mvh ArildP

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe hokus pokus å kappe bort trangboringa for å få full sylinder i et haglløp. Det som er utfordringa på en dobbeltløper med loddede løp er at innfestingen av løpene foran svekkes. Hvis jeg oppfatter deg riktig stikker haglløpet ut 5 cm foran innfestingen av løpsbunten? Hvis så er tilfelle kapp i vei! :D

Forutsetter at hagla er godkjent for trykket på patronene du bruker i utgangspunktet!

Link to comment
Share on other sites

Du kan kappe for å fjerne trangboring, om du skal ha vekk all trangboring. Å forsøke å redusere trangboringen "litt" med kapping er i beste fall tipping. Forsøk å gjøre noen målinger for å finne ut hvor lang trangboringen er på våpenet ditt, da vet du litt mer om hva som skjer hvis du kapper av de fem centimeterene.

 

Skal trangboringer åpnes "riktig" bør det gjøres med verktøy som er styrt fra kammerenden, for å sikre at trangboringen ikke blir skeiv.

 

Har selv åpnet trangboring på egne børser uten slikt spesialverktøy, men med justerbare brotsjer styrt i dreiebenk, og det fungerer, når jeg treffer bra dør rypa. Om det er rett eller ikke aner jeg ingenting om.

 

Biltema selger et honigsverktøy for bremsesylindere, med bittelitt modifikasjon får du det inn i ei kaliber 12 haglepipe. Skal du bare åpne litt, og orker å slipe og måle, er dette en mulig løsning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...