Jump to content

Barn og lekevåpen


Guttapåskauen

Skal barn ha tilgang til lekevåpen  

342 members have voted

  1. 1. Skal barn ha tilgang til lekevåpen

    • Ja, det er uproblematisk
      200
    • Ja, som skytter/jeger får barna våpenkultur inn med morsmelka
      95
    • Nei, som skytter/jeger får barna våpenkultur inn med morsmelka
      25
    • Nei, lekevåpen skulle vært forbudt
      22


Recommended Posts

For meg innebærer "viser det den vil vise" en bevisst forfalskning av data eller ditto feiltolkning

 

Det er en veldig krass tolkning. Jeg har en god del erfaring med forskning, og mitt inntrykk er at folk flest er ærlige når det kommer til motiver. Dessverre er de ikke alltid like ærlige med seg selv når det kommer til deres egen evne til objektivitet, og det gir ofte en del merkelige utslag. I tillegg må man ta høyde for politiske agendaer (som av natur er pill røtne) som legger føringer for både motivene til de som bestiller undersøkelsene (og dermed kompromitterer de som utfører undersøkelsene) og hvilke undersøkelser som får oppmerksomhet.

Link to comment
Share on other sites

Tja - det er vel forsåvidt ikke noen tvil om at den frie forskningen ikke nødvendigvis er overrepresentert i Norge som sådan.

 

Oppdragsforskning har vel relativt dårligere kår for å bli publisert i forhold til konklusjoner på tvers av hva oppdragsgiver er interessert i at skal bli publisert. Så er jo da spørsmålet i hvilken grad betalt forskning kan sies å representere vitenskaplig arbeid eller partsinnlegg.

 

Jamfør sak(er) i media i fjor høst...

Link to comment
Share on other sites

Jamfør sak(er) i media i fjor høst...
Ja, når du nevner slikt, kan man jo påpeke at i den kanskje mest omtalte av sånne saker i fjor nektet forskeren å gå på akkord med egne konklusjoner for å etterkomme oppdragsgivers krav og publiserte de konklusjonene hun kunne stå inne for. Ganske betenkelig...

 

EDIT: I kanskje den mest kjente av sånne saker i Norge, mistet mannen jobben. Just sayin'.

 

EDIT2: FTR, selvsagt er forskere hemmet av bias. Å tro noe annet ville være utilgivelig naivt. Men derfra og til å antyde (eller påstå) at forskere og deres konklusjoner av natur er upålitelige, er et nokså langt skritt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så er jo da spørsmålet i hvilken grad betalt forskning kan sies å representere vitenskaplig arbeid eller partsinnlegg.

Det er derfor jeg skiller mellom "rapporter" og "vitenskapelig arbeid" i sin helhet.

 

Men en ting vil jeg huske til dagen jeg dør.

Fatter er ingeniør av den gode gamle sorten. Han lagde mye kult til meg når jeg var liten, det kuleste var et blåserør-gevær. Ammunisjonen var papir-kegler fra avispapir, så jeg slår vel de fleste når det gjelder å ha ladet egen ammo :mrgreen:

Men en kjenning av fatter reagerte på dette geværet, jeg husker fremdeles hvordan han dyttet munningen til side og forklarte at man aldri skulle sikte på noe man ikke skulle skyte på. Det er et inntrykk som jeg aldri vil glemme, selv så ung jeg var på tiden. Våpenkultur er et spørsmål om verdier og forståelse. Jo yngre man er når man forstår det jo enklere er det å forholde seg til det i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var den jeg tenkte på, 06.

 

Spørsmålet da er jo hvor mange andre tilsvarende oppdrag er det som løses iht oppdragsgiverens intensjon og med eventuell rettledning/vridning av konklusjonene og/eller dropping av faktorer for å sikre seg ytterligere finansiering ?

 

Ikke vet jeg, men jeg tror vi er enig om at ideelt sett forskningen burde få operere under frie villkår, men mitt synspunkt er at jeg er særs tvilsom til at den får gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

men jeg tror vi er enig om at ideelt sett forskningen burde få operere under frie villkår, men mitt synspunkt er at jeg er særs tvilsom til at den får gjøre det.

Ingen krangel fra min side. Jeg vil bare trekke dette med "frie vilkår" litt i tvil, selv uten påvirkning fra utsiden vil det alltid være et personlig bias. For i praksis forsker man jo ikke på ting som bryr en midt i ryggen...

 

Kildekritikk er helt nødvendig for vitenskapelig fremgang.

Link to comment
Share on other sites

Forskning er:

 

- Innhenting av data.

- Analyse.

- Konklusjon.

- Publisering.

 

I forkant har man alltid en "forventning", som ofte styrer hvor man henter data, hvilke vilkår man bruker i analysen og konklusjonen, og ikke minst ved valg av medie for publisering. Og det siste er oftest det viktigste. Hvem leser rapporten og hvilke basissysn har leseren på temaet.

 

Og glem heller ikke dinosaurene. Alle teorier om hvordan de døde ut er motbevist, bortsett fra den vi tror på i dag.

Link to comment
Share on other sites

Rein synsing, men tror den største faren for barna idag, er de pedagogiske retningslinjer hvor avvik blir diagnosert og i værste fall medisinert.

Alt som er "farlig" er regulert. Dyr dansk "fjærende" sand under vipper, sklier og husker.

Høye trær blir saget ned eller kvistet i bunn for å hindre klatring.

Våpen er politisk ukorrekt, spilleautomater er fjernet eller byggd om fordi det er ett par prosent som kan bli spillegale. Øl i butikker er livsfarlig å selge etter 18.00 på kvelden, for like mange kan bli alkoholikere. Ingen kan kjøre bil på glatta lenger, fordi det er forbudt å få hjulslepp.

Neida, jeg er ett produkt av våpen i skuffer og skap, og lekepistoler på gutterommet.

Jeg går imot pedagogikken og mener at barn/voksne er individualister og ikke kan settes i bås. Altså må hver og en gjøre det man synes er best ovenfor sine barn.

Jeg har vært restruktiv ihht veldig gode kopier, men barna har leker ja...

Link to comment
Share on other sites

Er uproblematisk. Det og fly rundt i skogen og rundt veggene med leikevåpen var vel det som vi dreiv mest med når jeg var guttunge, er ikke lite luftgeværkuler som ble avfyrt heller. det var og leke "krig" til langt på kveld om sommern med kruttlapp pistoler og alt.. ingen tok skade av det, og alle i gjengen er idag fine folk uten rulleblad :)

Link to comment
Share on other sites

Overhodet ikke noe problem så lenge våpna ikke blir for "ekte" av utseende.

Jeg har både hatt luftgevær, revolver laget av tre,kruttlapp-pistol samt gevær laget av tre.

Har jeg tatt skade av det ? nei, over hodet ikke.

 

La nå unger være unger, tryne på sykkel, skrubbe seg opp og få ett par blåmerker, kutte seg i finger'n med kniv.

Ingen har tatt skade av det, det er ikke bra å skjerme unger for mye tror jeg.

Jeg har ingen unger sjøl.

Selvsagt skal en se an barnets utvikling og, om det er modent for å ha en våpenlignende leke/kruttlapp pistol.

Greit nok at ingen av oss liker å få dytta en kruttlapp pistol opp i trynet, fordi vi vet hvor farlig en ekte pistol er.

Det er lov å sette grenser, og ikke like det.

Det er iallefall min mening.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har gode minner fra da jeg og kameratene mine løp rundt i skogen med lekevåpen

og hadde full krig. Det ble virkelig gøy når en av oss hadde fått walkie-talkie og vi virkelig kunne

begynne å legge strategier. Så kom vi hjem med blåmerker på knær og skrubbsår oppetter leggene.

Jeg kan også huske at jeg spilte doom for første gang og en tante av noe slag spurte meg om

det ikke farlig at jeg spiler slikt. Jeg svarte uten å nøle at det var da forskjell på fantasi og virkelighet.

 

Jeg hadde en ekstremt livlig fantasi som barn (forsåvidt nå også) og det involverte ofte krig eller vold av noe slag.

(jeg var veldig fascinert av våpen og krig fra en veldig ung alder)

Jeg hadde også gleden av å vokse opp i en tid hvor grafikken og realismen i dataspill var på en kraftig oppsving

samtidig som foreldres kunnskap om dette var lik 0. Jeg spilte duke nukem 3D i en alder som var rundt 10.

(for de som ikke veit hva det er, wikipedia er din venn)

Jeg hadde også et forferdelig dårlig temperament som liten, kunne bli veldig sint, så sint at det nærmest gikk i "svart".

 

I ettertid må jeg si at alle disse tingene hadde veldig liten sammenheng. Jeg lekte krig lenge før jeg spilte dataspill.

Jeg hadde dårlig temperament lenge før jeg lekte både krig eller spilte dataspill.

 

Jeg hadde også en veldig god evne til å skille mellom min livlige fantasi og virkeligheten. Jeg opplevde å skyte

med virkelige våpen kun en gang før militæret, jeg husker ikke hvor gammel jeg var, men det var ikke så lenge etter at

jeg hadde begynt på skolen. Min far har i ettertid bemerket hvor fascinert jeg var, men samtidig veldig rolig og respektfull.

Så jeg var nok veldig klar over forskjellen mellom disse våpnene og kruttlapp-pistolen hjemme.

 

Nå i en alder av 22, så er tempramanget på normalt nivå og min livlige fantasi langt fra like aktiv.

Men, jeg spiller fortsatt til tider ekstremt voldelige dataspill. Uten at jeg har fått noe unormalt behov for å drepe noen for det.

Min skyterkarriere begynte etter militæret i en alder av 20-21.

 

Mine samlede erfaringer tilsier at de fleste barn er flinkere til å skille mellom virkelighet å fantasi en

det kanskje kan virke for en voksen person "utenfra". Vis man er i tvil, så er det jo bare å ta en prat med poden.

For de som lærer barna å behandle lekevåpen som virkelige våpen, så har jeg forståelse for det.

Selv om jeg tviler på om jeg kommer til å gjøre det samme med mine muligens fremtidige barn.

 

Det viktigste er uansett at barnet vet hva er virkelig våpen er, og det IKKE er det samme som et lekevåpen.

Selvsakt også, at i fantasiverdenen så kan man drepe så mange man vil, men at i virkeligheten så er det LANGT fra så lett.

(jobber på barneskole og har hatt en del oppsiktsvekkende (skremmende) samtaler med barn rundt det teamet.)

 

PS. ble litt lang å usammenhengende post dette, beklager. Jeg er en smule trøtt og det er seint men, jeg følte det var viktig å få

sakt det jeg hadde på hjerte. de får tyde det dem som vil.

Link to comment
Share on other sites

Oioi, dette er et følsomt tema for mange.

 

Skal ikke gå så mye inn på hva jeg har lekt og ikke lekt av cowboy&indianer, krig inspirert av G.I.Joe og Star Wars o.l. siden det går mye i de samme baner som de fleste andre her.

 

Til poenget; Som med så mye annet når det gjelder barn, dyr også for den saks skyld, er min personlige mening de voksnes(da gjerne forledrenes) holdninger og involvering spiller en større rolle enn hva mange velger å tro. Alt for mange er ignorante eller vegrer seg for å konfrontere poden med å ta opp slike ting. Grunnen vet jeg ikke, kanskje de føler det er ubehagelig, kanskje de mener det ikke kan skade med å leke litt krig(uten å tenke på hvor inspirasjon til denne leken er hentet fra) osv. Foreldre som bedriver jakt virker hvertfall på meg som har et "sunnere" forhold til våpen enn hva foreldre hvor eneste kobling til våpen er C.I.S og lignende serier/filmer.

Link to comment
Share on other sites

La ungene gjøre seg ferdig med "skytinga" av hverandre når de er små og med lekevåpen, så har de ikke noe utpreget behov for å sikte på annet enn vilt når de blir store.

våpen må avmystifiseres tidlig slik at de får et naturlig og avslappet forhold til dem i voksen alder.

Ingenting er mer spennende for et barn enn ting som er fy fy og forbudt av hysteriske foreldre. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Spørsmål: Om man fjerner innmaten i en softgun, motor, brivverk ledninger osv, er det da greit å gi denne til en pjokk som lekepistol? har selv vært inne på tanken, men ble frarådet dette av den lokale airsoftklubben da de mente dette var direkte ulovlig. Har selv hatt utallige lekevåpen i mitt liv å lekt alt fra komando til cowboy, men er litt usikker på om dette emd en "plombert" softgun blir feil å gi til en guttunge? Meninger?

Link to comment
Share on other sites

"On Killing" av Dave Grossman.

Bare for å ha sagt det, og på forhånd sorry for halvveis OT: Grossmans bøker lider en del under de stadige henvisningene hans til "liberal media" og "media violence". Av og til tror jeg han har tatt det med bare for å gjøre seg lekker for kundene han holder forelesninger for - det er en stund siden han var yrkesmilitær (oberstløytnantgraden er forresten en følge av virket som psykolog) og som selvstendig næringsdrivende må han selvsagt ta hensyn til hva som selger. Han gjentar til stadighet en uttalelse som American Pediatric Association (fritt etter hukommelsen) har kommet med om at "tusenvis" av studier viser en direkte sammenheng mellom medievold og økende vold utført av barn og unge. Problemet er bare at det aldri blir spesifisert av hverken ham eller barnelegene hvilke studier dette er.

 

Det som fins av matnyttige ting i Grossmans arbeid (og det fins mye matnyttig, selv om også teoriene hans om desensitizing heller ikke er helt vanntette) går nok litt utenfor det som er fokus her på forumet :wink:

 

Med det sagt ser jeg ingen problemer med hverken lekepistoler eller lekeslossing. Jeg lekte selv krig til den store gullmedaljen da jeg var liten, leste Robert E. Howard som tenåring og spiller fremdeles voldelige dataspill uten at det har gått ut over noe annet enn et par tastaturer.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål: Om man fjerner innmaten i en softgun, motor, brivverk ledninger osv, er det da greit å gi denne til en pjokk som lekepistol? har selv vært inne på tanken, men ble frarådet dette av den lokale airsoftklubben da de mente dette var direkte ulovlig. Har selv hatt utallige lekevåpen i mitt liv å lekt alt fra komando til cowboy, men er litt usikker på om dette emd en "plombert" softgun blir feil å gi til en guttunge? Meninger?

 

 

Ville kanskje malt tuppen rød slik at det er lettere å se forskjell.

Link to comment
Share on other sites

replikavåpen er også underlagt våpenloven ( dette inkluderer softguns/airsoft eller hva du vil kalle dem ), noe som bl.a innebærer aldersgrense ved bruk.

(Har selv vært aktiv spiller)

Hovedgrunnen til at det reageres sterkt, og bør fortsette å reageres sterkt på, uvetting bruk av softguns, er at lekfolk ( ja, til og med proffesjonelle utøvere ) har store problemer med å se forskjell på dem, og vanlige våpen, noe som jo også er hele meninga med dem ;)

 

Jeg vil derfor fraråde å la mindreårige ha softguns ( enten de fungerer eller ikke ). Det kan også gå ut over deg som foresatte, da, som sagt, det at de har en/flere softguns er ett brudd på våpenloven, og du risikerer dermed inndraging av lisens. Du risikerer faktisk i værstefall å få ungen skutt av politiet ( har vel skjedd en gang i norge at en ungdom vær millisekunder fra å bli skutt, men det er en annen sak ). Krisemaksimerer litt her, men pga lekenes naturtro utseende, er de ikke leketøy for små barn.

 

Når det er sagt, så synes jeg barn har godt av å få lekt, også med "ordentlige" lekevåpen, dvs kruttlapp våpen, og andre heløt klart lekevåpen. Softgun og luftvåpen er derrimot ikke leketøy ( når du kan bli blind av ett skudd fra dem på over 5-10 meters hold, er det ikke lengre ett leketøy )

Link to comment
Share on other sites

replikavåpen er også underlagt våpenloven ( dette inkluderer softguns/airsoft eller hva du vil kalle dem ), noe som bl.a innebærer aldersgrense ved bruk.

(Har selv vært aktiv spiller)

Hovedgrunnen til at det reageres sterkt, og bør fortsette å reageres sterkt på, uvetting bruk av softguns, er at lekfolk ( ja, til og med proffesjonelle utøvere ) har store problemer med å se forskjell på dem, og vanlige våpen, noe som jo også er hele meninga med dem ;)d

er den, dette me

Jeg vil derfor fraråde å la mindreårige ha softguns ( enten de fungerer eller ikke ). Det kan også gå ut over deg som foresatte, da, som sagt, det at de har en/flere softguns er ett brudd på våpenloven, og du risikerer dermed inndraging av lisens. Du risikerer faktisk i værstefall å få ungen skutt av politiet ( har vel skjedd en gang i norge at en ungdom vær millisekunder fra å bli skutt, men det er en annen sak ). Krisemaksimerer litt her, men pga lekenes naturtro utseende, er de ikke leketøy for små barn.

 

Når det er sagt, så synes jeg barn har godt av å få lekt, også med "ordentlige" lekevåpen, dvs kruttlapp våpen, og andre heløt klart lekevåpen. Softgun og luftvåpen er derrimot ikke leketøy ( når du kan bli blind av ett skudd fra dem på over 5-10 meters hold, er det ikke lengre ett leketøy )

 

Joda, dette med å skille dem fra ekte våpen er problematisk, jeg bare så en måte å bruke restene av gamle ødelagte softguns, men hadde faktisk ikke tenkt på det som en våpenkopi etter den hadde blitt skikkelig demontert. Slipper å kaste og da blir det et fint leketøy tenkte jeg, men det var greit å høre seg litt om før jeg gjorde det. Var inne på tanken om lakkering, men har vel egentlig kommet frem til at jeg kan lete på nettbutikker etter lekevåpen heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...