Jump to content

Ladedata 45acp - berry 185 grn.


boomcar

Recommended Posts

Jeg har fått tak i en del kuler, som en del personer mener er noe dritt.

Så det trenger dere ikke presisere noe mer i denne tråden :x

 

Jeg har fått tak i Berry 185 grn kuler til 45acp og trenger litt tips/erfaringer og ladedate om denne kulen

 

Jeg trenger alt jeg kan få om denne kulen og ladingen.

Gjerne skriv opp tennhette, col, krytttype, mengde og pressisjon

 

Skal skytes i Colt gold cup

Link to comment
Share on other sites

Første punkt er egentlig å finne en settdybde som mater pent i pistolen din. Korte og butte kuler, slik som denne, kan finne på å være kranglete på matingen i endel pistoler.

 

Slike kuler trenger ofte andre ladninger enn de som er tilpasset lengre kuler av samme vekt, men det avhenger av settdybde, som er det som bestemmer hylsevolumet ditt...

Link to comment
Share on other sites

Tja, om du tar nødvendig hensin til hva evert har nevnt, ville jeg startet rundt 5,4 grs N320, evt. 4,2 grs N310. Dette er start ladninger hos h.h.v. Hornady og Vihtavuori, for andre 185 grs SWC kuler. Normalt vil ei kule av denne type, være ment for skiveskyting, men om du er ute etter noe kraftigere ladninger, er det antagelig rom for det, med noe økning av de oppgitte data, evt ved å gå til litt saktere brennende krutt. F. eks er startladningen til Vihtavuori oppgitt til 846 fps med Speer kule, men andre data fra samme, da med Rainier kule er oppgitt til 1170 fps. I utgangspunkt vil jeg nok tro dine resultater vil ligge med noe lavere hastigheter, bl.a fordi dataene er med 6" løp, samt at det er ganske vanlig at trykkskytings løp gir noe høyere hastighet enn standard løp.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Morsom problemstilling. Kunne ikke dy meg selv om det er en stund siden.

Konklusjonen er jo satt, enda fortsetter man.

Det er jo alltid surt å finne ut at man har kjøpt uegnede lade komponenter. Å beskrive Berry kuglene som noe dritt er vel litt upresist. Har vel kjøpt en boks selv en gang. :mrgreen:

 

Så når man ber om lade oppskrifter på disse, er det litt vanskelig rett og slett fordi de er for korte. Hadde de enda hatt en semi wadcutter fasong med en lengre nese så. Vekta er ok til milde ladninger.

 

Problemet er at de må settes så dypt at total lengden blir minimal. Kommer til å få problemer med å få de til å kamre. Det blir en hårfin balanse med å få tilstrekelig feste i hylsehalsen og oppnå max patronlengde. Den skinnfellen blir for kort åkkesom.

Link to comment
Share on other sites

Kruttladningen er nok det minst kritiske her, det store problemet blir nok mating, ja. Kan i farten komma på eit par ting som kan hjelpa. Det eine er ekspanderen din. Den bør vera så liten at han gir mest mogeleg presspasning. Ulempen med å slipa ned er at det kan bli så trangt på blykulene dine at du skavar bly av dei når du set dei. Så får du heller avgjera om Berrykulene er verd ein eigen ekspander. Har du Lee dier så kostar det ikkje stort for ein ekstra, eller du dreier ein som snarast.

 

Ein annan ting er tjukkvegga hylser. Spar amerikahylsene dine. Geco er litt betre. Sjølv har eg ein handfull Fiocchihylser (GFL) frå dei harde åttiåra. Dei er tjukke og ei pest og ei plaga med blykuler. Men dei held godt på alle kuler, særleg nokre grønlakka CBC som eg hadde ein gong. Dei var kanskje litt små. Hugs i alle fall på at tjukke hylser gir meir trykk. Bakk av i alle fall eitt grain med GFL.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...