Jump to content

338 LM prosjekt ender som EDGE


Mr Lasse

Recommended Posts

Har lyst å prøve å bygge meg en 338 Lapua, men er usikker på hvilken kasse jeg evt (kaliber ikke HEEELT fastsatt) skal bygge den på. Har en savage 116 .338 WM men denne krever en større børsemakerjobb for å bygge om. Så:

 

-Det bør være noe gangbart som takler minst 94 mm COL uten større ombygging samt at kassen er så kurant at den kan skaffes av Ola Dunk (meg) som ikke har vunnet i lotto ennå.

 

-3 låseklakker eller flere og sluttstykke som kan tilpasses uten voldsomme modifikasjoner.

 

-Løsmagasin er en fordel hvis det kan kjøpes ferdig i 338 LM eller ombygges i løpet av mindre enn en vinter.

 

-Skulle det ramle inn et forslag om ett eller annet systemvåpen med kurant løpsskifte er ikke det utenkelig, men money talks. Kjerringa trives godt i butikkene og barnehager er langtifra gratis :roll:

 

Forslag mottas med takk.

 

PS. Denne er i starten av planleggings-stadiet! Det er derfor ikke vits i med finn.no-linker da finansieringa kommer underveis :)

Link to comment
Share on other sites

Det er oftest lengden på låskassene som er den største hindringen for å få til en .338 Lapua Mag., men også støtbunnen på sluttstykket.

Slike store kasser vokser ikke på trær, men noen finnes da.

Men hvorfor ikke titte litt på 338 NormaMag da, som skal passe i ei standard-lang kasse. Støtbunnen må åpnes til det samme som på Lapua'en, men det er overkomelig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva ligger det totale budskjettet ditt på for rifle uten optikk og montasje?

 

Om du går for top of the line-pipe og glassfiberstokk av beste kvalitet osv så er gjerne en pent brukt TRG-42 et alternativ(?).

Du skriver forøvrig ikke noe om det er en reinspikka langholdsrigg du skal ha,eller en jaktrifle med litt ekstra punch/rekkevidde.

Custom-bygg har en tendens til å balle på seg og bli rimelig dyrt er nå mine erfaringer.

Men for all del,det er stas med å få bygget noe etter DINE EGNE spesifikasjoner da.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, det er et prosjekt i begynnelsen av startgropen til planleggings-stadiet, så budsjett er egentlig ikke overtenkt ennå. Har det ikke travelt på noe slags vis, men tenkte som så at hvis jeg fant et par bra alternativer så kan jeg være litt mer på utkikk etter et godt kjøp. Handle litt bit for bit og la veien bli til mens men går liksom. Tenkte å se meg litt rundt, høre litt om meninger angående kasser, piper, stokker, avtrekk og alt det der. Men grunnmuren er jo kassa så jeg tenkte å begynne i den enden. Om jeg fant noe som trenger å pusles litt med for å optimalisere er det bare flott. Litt polering, mindre tilpasninger og denslags er fint å sysle med på kveldene :) . Langholdsrigg? La oss kalle det en lang, tung jaktrifle med stort potensiale. Driver ikke med langholdsskyting men det er jo en meget interresant sport som kanskje blir aktuell etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Bruksområde og bruksområde. Hvis man gidder å bære riggen så ser jeg ikke problemet med å skyte vilt med en sånn. Optimalt? Kanskje ikke, men jeg har andre våpen i mer kurant kaliber,lengde og vekt til å bruke på drev. Når alt kommer til alt kan det jo hende jeg ikke blir tilfreds og evt kvitter meg med den, men for å vite det må det jo prøves. Av og til gjør vi jo ting kun fordi vi har lyst til det og ikke fordi det er minste motstands vei. Så skader det ikke med litt spenn i våpengarderoben heller.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Det tok sin tid, men da var kassa i boks. Måtte bare endre sivilstatus først... :overrasket: Ble tidligere i høst ny eier av en remington 700 xcr kamret i småviltkaliberet 375RUM :wink: En sånn var såpass ukurant for den jevne Ola Postskytter at det gikk an å prute litt :mrgreen: Har godkjent tillatelse på et løp i 338 LM som jeg tenker å effektuere i et 338 løpsemne fra New Zeeland, men da sluttstykket allerede passer en RUM vurderer jeg kraftig å heller kamre til 338RUM. Den bittelille forskjellen i ytelse tenker jeg veier opp kostnaden med utvidet støtbunn, justere mating, dyrere hylser osv. Hadde egentlig glemt hele denne tråden, intill jeg plutselig husket herren med innlegget ovenfor her som hadde en noe spydig bemerkning om prosjekter som aldri så dagens lys :?::roll::?::?:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da er det bestillt TrueFlite pipe fra andre siden av kloden :D Noen som har en brotsj i 338 RUM å låne/leie bort? Børsiskameraten har LM-brotsj, men jeg vet ikke helt om det bærer seg med tanke på alt det andre ekstra-arbeidet med støtbunn osv. Har også lagt ut 375 RUM-løpet for salg om noen kunne være interressert?? Er spent på om jeg rekker å få børsa i drift til elgjakta. Tenker å finne meg ei ladning til 300 grains Accubond da jeg har meget god erfaring med denne kula, dog noe lettere, både presisjonsmessig, skuddvirkning, og ikke minst at det er ei god flygekule i forhold til pris.

Link to comment
Share on other sites

Tilgi min uvitenhet. Jeg trodde da 338 rum allerede var en utblokka 300 rum-hylse? EDGE er ikke direkte uaktuelt, for all del. Hvor mye styr er det å utvide halsen da? Kan det gjøres i en operasjon? Og sist men ikke minst: Hvem har brotsj å låne bort? :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Ultra Match ja :) Er spent på resultatet. Børsa er inne til kamring, retting, lapping og sånt nå. Tok sabla lang tid å få løpet fordi den konturen som var i lista egentlig ikke finnes, så jeg måtte måle og gjette litt på egen hånd til slutt.

 

Stillerkasse så ut til å være fine greier, men prisen dro litt i vei syntes jeg. Satser på at xcr-kassa blir bra etter litt kyndig optimalisering.

Link to comment
Share on other sites

For det første så er børsa allerede inne hos børsemakeren for bygging, og for det andre kan Sako ta rekylbremsen sin og reise til adskillig varmere strøk. Har hatt brems en gang og aldri mer! Èn litt ivrig smell på jakt uten hørselvern så kan man vinke farvel til siste bedrøvelige rest av hørselen tenker jeg. Satser heller på demper og litt lavere skuddtakt.

 

Kaliberet endte forøvrig opp på 338 Edge. Så får jeg bevart mere gods rundt støtbunnen i sluttstykket. Det kan sikkert trenges om det nyeste tilskuddet i våpenskapet ligner de andre jeg har. Presisjon kommer ofte samtidig med knasinga når man setter i kula virker det som :shock:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Svarte.. Det skulle bli sånn halvveis budsjettrigg, men helt plutselig har Edge'n fått seg en GRS stokk :shock: Åsså trengs det jo noe siktemidler så en Vortex Viper pst 6-24x50 er på vei i posten. Syntes litt synd på lommeboka og fant ut at det får klare seg med en sånn til å begynne med. Kikkerten må jo et par ringer å monteres i så de ligger i samme pakken. Ringene gjør liten nytte uten noen form for baser, så da er like godt ei 20 moa tiltskinne på vei over dammen... I sommer fant jeg forresten ut at avstandsmåleren ikke strekker til. Har alltid hatt lyst på en skikkelig kikkert så i et svakt øyeblikk kløtsja jeg til og reiv ut en Swarovski ELR 10x42 :roll: Dro jaggu i vei dette, men moro blir det når alle bitene faller på plass :D Forøvrig litt kred til tf som påsto på et tidlig stadium at sånne prosjekter har en tendens til å balle litt på seg :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stakk innom børsemakeren en tur for å sjekke at Kikkert/ringer/skinne passet på børsa. Ting har tatt tid, og det ville vært kjedelig om ringene ble for lave når børsa først var ferdig. Høyden stemte bra, men det var litt skuffende at børsa ikke var rørt. Vel vel, sånn er det med endel børsemakere. Faget har sitt utspring i en interesse, som igjen har sitt utspring fra en annen interesse: JAKT :roll: Ergo, å levere prosjekter i jaktsesongen står ikke alltid til forventningene hos alle børsiser. Åkkesom, det blir etterhvert, og jeg vet han er både flink og nøye når han først setter i gang, så det får stå sin (tålmodighets)prøve :) En annen ting som ikke var helt i henhold til planen var at "noen" har lest litt fort når ringer ble bestillt. Denne "noen" var rimelig sikker på å ha bestillt stålringer, men jeg syntes de var noe lette og hadde litt underlig lyd.. ALUMINIUM var det nemlig! :shock: Nu vel, det får holde inntil videre. Som sagt så dro hele greia i vei litt økonomisk, så det blir aluminiumsringer inntil jeg stiller spørsmålstegn til presisjon eller oppdager at noe er galt på annet vis. Strengt tatt så tror jeg de holder så lenge det skytes med demper og kikkerten ikke veier mer enn den gjør, de er tross alt av det heller kraftige slaget, men kikkertringer er kanskje ikke rett ende å svinge sparekniven i utgangspunktet.

 

Om noen trenger medium høye Vortex tactical aluringer til småviltrifla si til en vettug pris er jeg åpen for pm. Enn så lenge er de ubrukte og i esken sin.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Etter lang ventetid kunne jeg omsider hente børsa like før påske. Som helgepappa hadde jeg ungene denne påska så børse fikk være børse. Vi tok med oss lavvoen og dro på båttur noen dager. Fisket, skjøt sel, fyrte bål, spiste "kortreist mat" og bare koste oss.

 

Nok om det, det var vel lang-pang det handlet om, og lang-pang ble det jaggu. Skjønte hvilken vei det bar da jeg hentet børsa hos våpensmeden og den akkurat gikk inn i futteralet uten stokk... Dro hjem og prøvemonterte i grs-stokken jeg hadde skaffet, og joda: 146 cm med demperen :shock: Jaja, den er ikke så mye lengre enn Kongsbergen og den er skutt mye elg med. Dessuten så er den ikke tiltenkt smyging med hund i krattet uansett. Prøvemonteringa ble utseende sånn:

 

2015-03-28%2002.19.14.jpg

 

 

Stokken var bedda da jeg kjøpte den men lommen for rekylklakken var heller romslig. Mulig han som hadde den før har fått montert kraftigere rekylklakk eller kanskje det bare var i overkant med luft foran klakken. Åkkesom, jeg vil ha en stokk som er bedda inn etter min kasse, så det var bare å komme i gang så snart ungene var levert til sin mor.

 

2015-04-08%2019.50.09.jpg

Vi demonterer skaberakkelet

 

2015-04-08%2019.52.15.jpg

Den gamle beddinga

 

2015-04-08%2021.33.25.jpg

Alt går ikke alltid etter planen. Dremelen har ikke vært i bruk på litt for lenge og må doktoreres for å løsne chucken.

 

2015-04-08%2023.01.31.jpg

Fant flere lommer med våt/uherdet masse da jeg fjernet den gamle beddingen. Tyder vel på dårlig blandet beddemasse?

 

2015-04-08%2023.02.05.jpg

Kanskje ikke helt etter boken, men siden hele rallemikket er så framtungt lot jeg det stå igjen en liten "pilar" fra den gamle beddingen i bakkant av hullet for bakre skjefteskrue slik at låskassen får hvile på denne under beddeprosessen.

 

2015-04-09%2016.53.10.jpg

Stokken ferdig utfrest, og låskasse/løp ferdig maskert og tapet opp på de rette stedene. Godt med tape under og foran rekylklakken, avtrekket beskyttet mot faststøping, og løpet er godt bygd opp siden løpskanalen har plass til enda feitere løp. Når jeg legger den nedi så hviler den på tapen foran på løpet og den bittelille biten jeg satte igjen bakerst. Mekanismen innsmurt med det høyteknologiske slippmiddelet Mink Oil, så da er det bare å blande opp og stappe nedi.

 

2015-04-09%2016.53.40.jpg

Slenger med et bilde av koppen jeg fikk av samboeren. Den viser vel hva hun synes om prosjektene mine :mrgreen:

 

2015-04-10%2000.57.47.jpg

Ferdig støpt. Nå gjenstår bare å fjerne overflødig masse. Syns den ble rett så pen og uten porer.

 

 

Nå er den ferdig montert igjen. Avtrekket på 3-4 kg har jeg justert ned til godt under kiloen. Åsså kom det pakke fra Brownells med en hendig hylsefres i dag, så da går det an å begynne å skyteforme litt hylser og snart ta herligheten i bruk :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...