Jump to content

Hvilken kule?


mork

Recommended Posts

Da jeg kjøpte ei rifle i høst, fikk jeg med noe ammunisjon. Kaliberet er .308w. Blant annet fikk jeg en eske av eldre årgang type Sako. Dette er veldig butte/runde helmantelkuler. Det er jo såvidt de stikker opp over hylsa. Det er lite som står på eska, men noe er trykt på: 93, 110 samt grs. Dette står i samme firkant, og det er vanskelig for meg å se hva som passer sammen. Hvilken kulevekt er det snakk om?

Jeg kunne selvfølgelig tatt kulehammeren og slått ut ei kule, men tenkte først å prøve her....

Hører det er relativt lite krutt i hylsa. Spennede patroner, må vel være perfekt til f.eks toppjakt.

Link to comment
Share on other sites

Kan bare "berolige" trådstarter med at når jeg brukte denne ammoen (Egentlig har jeg husk som en elefant, men er litt usikker på hvilket årstall jeg brukte den. Men tror det var i -73), var rådyret blodslått fra øverste nakkevirvel - til siste beinledd over halestumpen.

Og patronen ble bare brukt den ene gangen.

Link to comment
Share on other sites

Spennede patroner, må vel være perfekt til f.eks toppjakt.

 

Vell, det virker som ei 110 grains fmj og dersom du har tenkt å bruke den på vilt, bør du sjekke utgangshastigheten først. Ei slik kule lager nemlig mye søl i alle hastigheter, untatt de veeeeldig sakte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...