Jump to content

Helsteking av grågås


IvoRei

Recommended Posts

Hei kammerater.

 

I kveld har jeg Jackrussel på et etterlengtet besøk fra nord. Vi skal opp i bymarka på rådyrjakt i helga, men først tenkte vi at vi skulle smake på noe av sensommerens fangst.

 

Jeg har to brys og to lår av grågås pluss en hel, ribbet gås. Jeg tenker å brune alt i stekepannen før jeg setter det i ovnen. Er det noen som har erfaring med temperatur?

 

Tilbehøret blir kokte poteter med soppstuing og villmarksdressing ala sjefen :)

Link to comment
Share on other sites

Gåsebryst av voksen fugl: Brun i panna, 16-17 min på knapt 200 grader gir rosa kjerne. Husk minst eit kvarter på disken i folie etterpå.

 

Lår av voksen fugl: Koking i kraft/rødvin etc. etc nesten så lenge som mulig. Utrulig seigkokt, du må rekne minst to timar, helst litt til skal det bli godt.

 

Heilsteiking av fugl: I utgangspunktet eit katastrofeprosjekt, nettopp fordi dei ulike delane av fuglen krev så forskjellig varmebehandling. Skal låra på fuglen bli steikt, blir brystdelen grå, tørr og trasig.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jeg sliter også med "gummi-kjøtt" etter helsteking av grågås :forvirra:

Er det bedre som @frontier sier å behandle kjøttdelene forskjellig slik at mann utelukker skosåle resultat ?

Frem til nå har jeg kun flådd hele gåsa og prøvd meg frem med helstekt fugl, men resultatene er fryktelig uappetittlige :trist:

Link to comment
Share on other sites

 

Oppskrift på stuffing til gåsa tas mot med takk, @Münsterjeger ;)

 

 

Jeg benytter kun stekepose.

Flådd gås.

 

Stuffing lager jeg nok forskjellig hver gang, men i hovedtrekk:

Brødbiter

Svisker

Epler

Løk

Krydre godt

 

Har også ved en anledning hatt i elgkarbonadedeig med hell. Mer viltsmak på den måten.

:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så glad i denne epler og sviskestuffingen, så jeg bruker ofte å lage stuffing av aromasopp, baconterninger og sølvløk + evt. hvitløk. Krydres med salt og pepper/peppermix. Jeg "stuffer" det heller ikke inn, men lager dette ved siden av. Sølvløkene deles i 2 før de haes i panna.

 

Kjøper bacon med en del fett på. Fettet nærmest svoren skjærer jeg av i skiver, og bruker som "pålegg" over gåsa under steking.

 

Jeg har også fått lårene spiselige etter helsteking. Trikset er nebbtang og god tid. Dra ut alle senene du kan få tak i fra leddet nedenfor låret. Veldig arbeidssomt, men om man har bare akkurat med mat i forhold til gjester, så kan lårene være en "reserve".

Link to comment
Share on other sites

Til stuffing kan mann vel bruke nesten hva som helst !?

Av ren nysgjerrighet @Münsterjeger, er det fint eller grovt brød du bruker ? Den stuffingen din @vømmøl skal også prøves, jeg har rundt 10 flådde gjess i frysen :wink:

 

Er det noen tommelfinger regel på hvor lenge en hel gås skal steike ? Mine gjess ligger fra 1,1 - 1,8 kg, så noe forskjell må det jo være !? Synes steike termometer er vrient å plassere i bryststykkene på gåsa, kan den plasseres annerledes ?

Link to comment
Share on other sites

Noen år siden jeg stekte gås nå, men synes å huske at jeg stekte kortnebbgåsa 2,5 - 3 timer på moderat varme, ca 120 grader kanskje?.

Tror ikke det gjør noe om den blir gjennomstekt så lenge du bruker svak varme og stekepose, så den ikke tørker ut.

 

Det går jo an å stikke litt i den for å kontrollere.

Personlig synes jeg at det vanskeligste er å få både sopp og baconterninger passe stekt uten at den andre blir brent. Derfor steker jeg de først hver for seg for å ha full kontroll, før jeg freser opp alt i samme panne til slutt. Blaningen min, med sølvløk, tåler forresten ganske mye salt. Om jeg bruker peppermix, så har jeg i den tidlig, slik at smakene av krydderet får trekke ut skikkelig.

 

Her er også en tråd om gås til middag: viewtopic.php?f=5&t=19807&p=226887&hilit=tilberede+g%C3%A5s#p226887

Edit: Jeg vet at seriøse kokker ikke vil røre peppermix med ildtang. :oops: Men jeg synes det er genialt :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...