Jump to content

ny rifle - blaser, sauer eller mauser?


joasan

Recommended Posts

skal ha meg ny rifle, men vet ikke helt hva jeg skal velge.. har bestemt meg for å gjøre "en skikkelig invistering" og har egentlig ikke noe "makspris"..

 

fordeler og ulemper med feks. blaser(har ikke mye erfaring med rettrekker, men liker konseptet) kontra sauer, eller er mauser en like god konkurent?

 

er ute etter alle synspunkt og både positiv og negativ omtale :)

Link to comment
Share on other sites

Her vil du mest sannsynlig bli bedt om å forsøke søk-funksjonen etterhvert, da dette er et emne som er omtalt mange ganger.

 

Personlig ville jeg valgt Blaser, har R93 selv og grunnen til at jeg kjøpte den var at den ble kort og hendig.

Har pipe i 9,3x62 og 6.5x55 som så mange andre. 9,3 pipa er 50cm lang fra fabrikk, og da blir totallengde 92cm +/- 1cm, husker ikke helt.

Dette er en vanvittig hendig skytestokk i skogen! Presisjonen er upåklagelig i begge mine piper og pipebyttesystemet og montasjer osv er helt konge!

 

Magasin og pris er de to store negativene med denne rifla synes jeg.

 

R8 har noen fordeler og ulemper i forhold til R93, slik jeg ser det.

Vekt er en negativ ting for meg, men stokken er bedre. - Det nye avtrekket er bedre, og gjør at du kan plukke ut mag.

Det å kunne plukke ut mag spiller ikke så stor rolle for meg, men ser nytten i at man veldig enkelt kan bytte avtrekksvekt.

 

Personlig ville jeg gått for en brukt R93 i disse dager. De har ligget ute på finn ganske billig.

 

Uansett lykke til med valget, ingen av disse børsene du kommer til å bli misfornøyd med tror jeg. :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp heller en sako. Da får du det beste du kan få for penger, uten at det skrangler i løse deler hele tiden....

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

 

Nå har jeg også en Sako selv - men denne var passe drøy :wink: Skulle ønske jeg hadde video av en kunde jeg viste slarken i et Sako 75 sluttstykke med nedspent fjør for ett par år siden som jeg kunne lagt ut nå.

 

Spenn ned tennstempelet, ta tak i boltmuffa og trekk hele boltkroppen bakover. Aner meg at får trukket boltkroppen 0,5-1,0mm frem og tilbake. det er klaringen mellom låsklakker og låskasse i lengderetning. Sako er trivelige rifler, men trange toleranser er å strekke det vel langt :D

 

Kort innpå.

Blaser R-93- beste løpsbytte systemet. Dårlig balanse i våpenet uten demper elelr semi vekt løp. Ikke spesielt bra avtrekk før Petter får fikset på det eller ett nytt kommer i posten fra Østerrike. Bra montasjer - men uforholdsmessig høye til det meste av sikter. Dyre løp og montasjer slik at kaliberbytte koster samme som komplette våpen i mellomprisklassen.

 

R-8 er i min verden bedre enn R-93 da balansen, avtrekket og oppspenneren er bedre. Derimot liker jeg IKKE magasin løsningen som er vel mye ingeniør for den kjipe tradisjonalisten i meg.

 

Mauser 03. Like bra løpsbytte som Blaser. Bra montasjer. Skikkelig dum oppspenner. Veldig, veldig tung sammenlignet med konkurrentene. Men skyter skummelt bra! Løp og montasjer priset som Blaser og koster skikkelig med kroner. I tillegg er den i dyreste laget i mine øyne sammenlignet med konkurrentene.

 

Sauer 202 - Beste sikringen, balansen og kanskje stabilt beste presisjonen av samtlige fabrikkproduserte våpen. Løpsbytte er for dårlig sammenlignet med de over, da treffpunktsendringene kan være 10-12cm og følgelig må du skyte inn etter løpsbytte. Normale montasjer. Og løp kan kjøpes til rundt 5000,- stk. Litt dumt at du ikke kan bytte kalibergruppe og parre en 6,5 med f eks en 300 Magnum.

 

Du har foresten glemt 3 aktuelle kandidater som absolutt burde være med i sammenligningen din Schultz Larsen Classic DL samt Victory og Mannlicher Luxus.

 

Alle leverer strålende presisjon, har løpsskifte som fungerer. Mannlicher Luxus er fullt på høyde med Blaser/Mauser. Byttes på 30 sek uten treffpunktsendringer. Montasjene er ikke propriotære så du kan bruke vanlige over disken montasjer(Picatinny). For de som liker tradisjonelle rifler er den som Sauer/S&L/Mauser med normal balanse, magasin osv. Løpsbytte blir (mye)billigere enn Mauser/Blaser spesielt siden du slipper med montasjer til under 1000 lappen sammenlignet med snaut 4000,- for de andre to. Aber at den kun kommer med ulike trestokker.

 

Schultz & Larsen Classic DL ble foresten testet i nest siste nummeret av Jeger om du har tilgang på det. Den er en het kandidat også da den er veldig lik Sauer 202, men til en særdeles mye hyggeligere pris. Presisjon, avtrekk, balanse fullt på høyde med de beste. Som i min verden er Sauer 202, Mannlicher Luxus og Mauser 03. Selv har jeg ca 10 Sauere da det var den første av løpsbytte riflene som fungerte.

 

Sulle jeg begynt idag hadde jeg nok kjøpt en S&L siden prisforskjellen er veldig stor til de andre. Skulle jeg brukt flere løp mer eller mindre samtidig ville jeg kikket på Mannlicher Luxus eller Blaser R-93. Har du bestemt deg for Synt stokk er Blaser eneste alternativ av de 2.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte i våres en Blaser R93 (proff) og angrer overhodet ikke. Det er det beste jaktverktøyet jeg noensinne har hatt.

Har brukt min i Skottland (råbukk), Canada (svartbjørn) og i Norge (elg & hjort)

 

Link: http://www.pej.no/tag/blaser-r93/

 

Det jeg så etter var et våpen som står ferdig for jakt/skyting i skapet, som jeg bare kan ta med meg. Jeg ville ha muligheten til å kunne pakke rifla sammen i en kompakt koffert til flyreise. Jeg var møkklei å reise med våpenkoffert i full lengde. Både på flyplass, og leiebil etc.

 

Har skilt våpen (stokk, pipe, kikkert, demper) satt sammen igjen og skutt 3 skudds grupper under 15mm uten treffpunktfrandring. Da gidder ikke jeg å "forske" mer på ladninger kan du si.

 

Blaser R93?

# Dyre piper, hvor mange trenger du egentlig?

# Dyr montasje

# Tungvint å etterfylle patroner ved behov for flere i jaktsituasjon. Bruker selv en 7mmRM hvor det går 2+1

# Litt tungvint å tømme magasin

 

Sauer 202

Ble ikke valgt av meg grunnet at jeg ikke kunne ha både std kaliber og magnum kaliber i samme kasse, eller muligheten for dette senere. Dette er en stor bakdel i boka mi. Kvaliteten derimot er meget bra.

Har selv en Sauer 200STR, og den ruster bare yr.no har meldt regn... Det er faktisk meget dårlig, hvertfall på min 200.

Dette er dog ikke 202 mod, da jeg ikke har erfaring med den. Jeg håper den har bedre motstand mot rust enn 200?

 

Mauser liker jeg rett å slett ikke. Men det er høyest personlig fra min side.

 

S&L har jeg ingen erfaring med selv (uheldigvis) så denne må andre snakke om.

 

Skulle jeg kjøpt nytt idag, ville jeg uten tvil ha kjøpt den samme som jeg gjorde. Ville også sett meg om etter noe med synth stokk, da jeg skal jakte/skyte og ikke drive vedlikehold av treverk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mauser 03. (...) Skikkelig dum oppspenner. Veldig, veldig tung sammenlignet med konkurrentene (...)

 

Oppspsenneren på Mauser M03 er genial. Lydløs, logisk og sikker. Dessuten oppdaget jeg en ting til - da forhandleren la en Mauser M03 og en Blaser R93 på vekta for å vise meg forskjellen, viste det seg at Mauseren var marginalt tyngre, tror faktisk det bare var 200 gram. Det er så godt som ingenting, en pakke tobakk veier 50 gram.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt begge to. I 1986 så jeg en reklame for Sauer 200, og begynte umiddelbart å ønske meg en. Problemet var bare at de var dyre, og på den tiden var jeg heller ikke gammel nok til å kjøpe eget våpen.

 

Årene gikk, og i 1993 ble 200 erstattet av Sauer 202. Noen år etterpå hadde jeg endelig litt penger mellom hendene, og kjøpte en Sauer 202 i 9,3x62 med ekstraløp i 6,5x55. Svingmontasje og to kikkertsikter gjorde pakken komplett.

 

Det er ikke så ofte en går og ønsker seg ting i 10 år før man realiserer dem. Derfor var skuffelsen stor da jeg etter et par års bruk konkluderte med at Saueren ikke svarte til forventingene.

 

Presisjonen var det ingenting å si på. Avtrekket var supert, og pistolgrepet veldig "riktig". Dessverre vred stokken seg til stadighet, slik at pipen ikke var frittliggende lenger. Enda mer irritertende var det at børsa rustet så lett. Dessuten var løpsskiftet ikke repeterbart, slik at jeg måtte skyte inn på nytt om jeg byttet løp. Akkurat det var jo ikke noe viktig moment, men litt irriterende når jeg først hadde et gevær med løpsbyttessystem. Dessuten var børsa lang og forholdsvis tung (3,5kg u/kikkert og montasje), og jeg er egentlig ikke så begeisteret for uttagbart magasin på jaktvåpen.

 

Så da ble børsa solgt. Riktignok også fordi jeg trengte pengene, men Sauer 202 var uansett en skuffelse. Jeg jaktet med en Sako Forester fra 1997 til 2007 da jeg kjøpte en custom-Remington, som jeg solgte i 2008 for å kjøpe Blaser R93.

 

Blaseren er jeg veldig fornøyd med. Kort, lett, oppspennermekanisme (for meg er det et viktig poeng), bra presisjon med det aller meste og svært motstandsdyktig mot rust. At det er rettrekkermekanisme er ikke viktig for meg, men det gjør jo ingenting. At våpenet kan demonteres uten ny innskyting er en annen praktisk detalj som jeg setter større pris på enn jeg trodde på forhånd. Jeg har bare et løp i 308, som jeg bruker fra bever til elg. Det meste av min jakt er på rådyr og hjort. Siden jeg kjøpte rifla har jeg jaktet ganske mye, under alleslags forhold og tempraturer fra -28 til +25.

 

For meg er blaseren den ultimante jaktrifla, og den eneste skikkelige ulempen er prisen. Særlig irriterende er det at ekstra piper er såpass dyre, selv om Norma faktisk har redusert prisen litt fra 1/1-10. Min er en vanlig standard R93 i 308. Egentlig hadde jeg tenkt å kjøpe proffesional-utgaven, men syns pistolgrepet ble for tynt å holde i.

Link to comment
Share on other sites

Var gjennom samme spørsmål i vår, og mitt valg falt på Blaser R93 Professional SW. Noen av de vrderingene jeg gjorde er:

- Presisjon: Alle som er nevnt her holder mål med god margin.

- Vekt: Alle som er nevnt her finnes i versjoner som tilfredsstiller de fleste ønsker bortsett fra Mauser hvis du vil ha lettvekter.

- Balanse: Dette er mye en smakssak. For meg kokte det da ned til R93 og Sauer 202. R8 opplever jeg som langt dårligere balansert enn R93.

- Avtrekk: Alle er bra, jeg er ikke enig med de som kritiserer R93 på dette punktet, men den krever gjerne litt tilvenning. Og igjen, det er nok litt en smakssak.

- Værbestandighet: Jeg jakter på vestlandet, så dette sier seg selv. Krav om syntetstokk begrenser utvalget til Sauer, Mauser og Blaser, og siden valget for meg sto mellom Sauer og Blaser så jeg på hvordan en Sauer 202 Team som en av jaktkompisene mine går med taklet dette: Han tilbringer mye tid hver kveld på jaktturene med demontering og oljing for å unngå rust. Alt jeg til da hadde hørt om Blaser på dette feltet tilsier at de er mer rustbestandige enn mange rifler som selges som rustfrie. Brukserfaringene så langt bekrefter dette.

- Repeterbar presisjon: Her ble vurderingene gjort mer på det teoretiske plan, men Blaser-systemet konsentrerer alt rundt løpet, alle kritiske komponenter låses mot løpet. Resultatet er at demontering av løp, sluttstykke og kikkertmontasje returnerer 100%, dette har jeg gjort [mange/b] ganger og fullstendig uten avvik i treffpunkt. Det skal sies at jeg aldri selv har sett treffpunktavvik ved demontering av Sauer 202 med skikkelige kikkertmontasjer, men det er referert over i denne tråden. Blasers kikkertmontasjer er dyre, men de er 100% til å stole på.

 

Vil også trekke inn Merkel KR1 som et alternativ her. Den har mye til felles med Blaser i egenskaper. Det som utelukket den for min del er at dn ikke leveres med syntetstokk, ellers er den en sterk kandidat.

 

MEN jeg vil uansett fremholde at det viktigste av alt er at du velger en rifle DU føler deg komfortabel med. Alle riflene som er nevnt her er i toppskiktet. Minussidene som er trukket frem er ikke større ennn at de er til å leve med ved å velge ut fra godfølelsen.

Link to comment
Share on other sites

Ser at flere trekker frem rust som et poeng.

 

Om løpene er fosfaterte er de selvfølgelig overlegne et blånert løp når det gjelder motstandsdyktighet mot rust. Blir litt som å sammenligne trestokk med synt eller glassfiber om en er ute etter værbestandighet. Siden Sauer lager løpene til Blaser må en jo sammenligne like modeller og Blaser Proff = Sauer XT med Ilaflon. (rettet trykkleif)

 

Mauser 03. (...) Skikkelig dum oppspenner. Veldig, veldig tung sammenlignet med konkurrentene (...)

 

Oppspsenneren på Mauser M03 er genial. Lydløs, logisk og sikker.

 

Der Truls må vi bare være enige om å være uenige. En oppspenner som spennes motsatt vei av naturlig bevegelse i tommelen hos 99 999 av 100 000 personer vil naturlig nok oppfattes feil for de fleste. Jeg betviler ikke at du ikke har problemer med den, men jeg har tilgode å møte noen personlig som ikke oppfatter den som kranglete.

 

Samme løpsbytte system som Blaser, ordentlig magasin løsning samt at det ikke er rettrekker!

http://www.merkel-die-jagd.de/en/produk ... uechse-kr1" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Vi var importører av Merkel i 6 år og har solgt en mengde av disse. Personlig er det nok den av bytte pipe riflene jeg liker dårligst. Mange av løsningene virker laget kun for løsningenes skyld og for å være anderledes uten at det ligger en bruksmessig logisk grunn bak designet. Igjen kun min personlige mening. Samme invendiger har jeg mot Voere's modell. Bra laget men håpløs i bruk. Alle bakdeler med dyre deler er virkelighet etter Schou tok over som Merkel importør. Montasjer koster nå veil over 6500,- mot 3600,- for 2 år. Kan ikke si 100% hva prisforskjellen skyldes, men jeg har en viss formening om at største delen av prisøkningene på 35-60% skyldes lokale forhold på Kløfta.

 

Merkel Helix derimot har jeg veldig tro på. Det er rett og slett ei skikkelig grom rifle. Men prisen er litt i overkant for de fleste. Antar den havner på 25-28 000,- i utsalg her hjemme.

 

Kan jo ikke gi deg annet råd Joasan enn å komme deg en plass der du kan kjenne på de fleste av de nevnte. Mye lettere å ta avgjørelsen når en har sakene i hendene framfor å få de beskrevet på nett. Selvom jeg selvfølgelig sitter med den hele og fulle sannhet :lol::lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har ikke mye erfaring med noen av riflene du vurderer, men jeg har gjort meg opp noen meninger om de etter å ha sett og klådd litt på de. Det er dessverre ingen av riflene som appelerer i stor grad til meg. Jeg holder meg forløpig til custom og kloner da får jeg akkurat det jeg ønsker meg. Men tilbake til riflene ( er fæl på digresjoner :lol: )

 

Sauer 202 synes jeg hadde vært en fin rifle hvis stokken ikke hadde vært todelt. Slik stokken er laget tror jeg det er mange som plages med et forskjefte som lever sitt eget liv, noe som lett medfører at den kommer bort i pipa når du minst ønsker det. Jeg kan ikke se noen god måte å fikse dette problemet på uten at det kommer til og koste mye penger. En annen ting med 202 er at dersom man ønsker en delbar rifle for transport, må man bestandig sjekke innskytingen (upraktisk :( ). Systemet er ikke repeterbart og det er mye skruing for å få inn og ut pipa. I tillegg har pipeinfestingen en design som ikke liker at det kommer olje mellom låsekasse og pipe. Dette kan medfør et presisjonsproblem. Personlig har jeg valgt å holde meg til 200STR kassa som ikke har todelt stokkløsning. Jeg liker 200STRen av mange grunner og synes den er et godt utgangspunkt for et custombygg.

 

Mauser M03 er en fin rifle, men jeg liker dårlig kikkertmontasjeløsningen. Den ser både spinkel ut og sitter på "feil pass". Jeg ville heller hatt kikkerten festet på løpet, slik Blaser har gjort det.

 

Blaser R93 har jeg bestandig vært livredd etter at en tysk lege jeg kjenner har fortalt skrekkhistorier om hvordan riflen kan demonter sluttstykket delvis ved egen hjelp. Det hører med til historine at han solgte sin egen R93 for å få ro i sjela :lol: . Nå har det heldig vis ikke vært mange tilfeller av ufrivillig demontering av R93er i den siste tiden.

Har jeg forstått det riktig, så skal R8 være en forbedret og forsterket utgave av R93.

Jeg har bestandig syntes at løsningen til Blaser med kikkert festet i pipa har vært genial, og har mange ganger hatt lyst på noe slikt til en demonterbar jaktrifle. Om jeg skulle kjøpt en standard jaktrifle i dag tror jeg en R8 hadde stått øverst på listen i valget mellom Sauer, Blaser og Mauser.

Link to comment
Share on other sites

223 og 243 leveres ikke TD`n.

I stand corrected, men da mister den jo mye av fleksibiliteten i stedet :wink:

Har forøvrig aldri skjønt logikken i at Sauer bruker et sluttstykke med tre låsehaker på .243 i stedet for standardsluttstykket med 6. For meg fremstår dette kun som unødvendig fordyrende, men man kan jo selvsagt komme rundt det med en Heen-muffe på .243-løpet.

 

Edit: Tyrkkleif

Link to comment
Share on other sites

takk igjen for svar! ;)

 

hehe, bere kom med sannheten du sauer 150! :D

 

har vert og klådd litt på både r8, r93 og en mauser.. så jeg har ikke holdt en sauer, men utifra det jeg har lest her nå om sauer så tror jeg den blir lagt litt på "is" ;)

 

har fallt litt mer for r93`en en r8..syns den var smekkrere og lå bedre handa.. det blir jo litt "feilvisende" i og med at jeg skal ha 308 og demper, men uansett;) pluss at løst magasin er ingen fordel..vertfall ikke for meg som har en tendens til å glemme alt som ikke henger fast.. :oops:

Link to comment
Share on other sites

jeg har blitt blaser fan. er kjempe fornøyd. kjøpte r8 prof i sommer, lite minus på magasin løsning, og et litt større et på bråkete stokk. er faktisk mye leven når den plastikken riper imot tørrkvist. den lyden skal på en eller annen måte vekk ifra min iløpet av vintern. men har ikke plass til hele pluss lista mi her :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har vært i samme situasjon som trådstarter nå i sommer/høst, tilpassing av håpløs våpenlovgivning for min del.. Jeg var ute etter jaktrifle med løpsskifte system og kaliberene 9,3x62 og .300Win. Mag.

 

Jeg hadde Mauser M03 Extreme, Sauer 202 og Blaser som alt., i rekkefølge som nevnt.

 

Blaser gikk ut først pga at jeg ikke liker mekanismen, snaut magasin i nevnte kaliber og til slutt pris.

 

Sauer falt ut pga ingen mulighet til kombinasjonen 9,3 og .300WM utenom i takedown. Pluss for muligheten for "vanlig" kikkertmont.

 

Endte egentlig på M03 Extreme light(aluminium låskasse), men 1mnd etter jeg bestillte den fikk jeg beskjed om at denne produksjonen var lagt på is intil videre.

Så da ble jeg usikker på hva jeg skulle gjøre, men Norma og våpenforhandleren jeg bruker tok affære og satte ned prisen på M03 Extreme så da ble det en av de. :) Med Mag. Safe på kjøpet(mulighet til å velge å ha løstagbart eller fast magasin) ble prisen 18990,-.

 

Liker oppspenneren godt(lydløs og kontant) og montasjen virker solid, sitter med god motstand på låsingen i låskasse ved montering.

 

Kappet 9,3 pipa til 45cm og gjenging, .300WM pipa på 62cm gjenget og Hausken Standard Titan i kal. 9.3 som skal brukes på begge piper.

Link to comment
Share on other sites

Har selv kjøpt en Mauser M03 Extreme etter å ha prøvd de to andre mest nevnte her i tråden. Min oppfatning er at den er den beste for mitt bruk, dvs jakt på elg, hjort og rådyr. Samt noen turer i det store utland. Balser datt ut på grunn av mekanismen, ble ikke fortrolig. Samt den høres ut som et treskeverk...., Sauer datt ut på grunn av at jeg kunne ikke få ei kasse som tok 9,3*62 og 7 remmag. I tilegg ble den for spinkel i mine hender, stokken virket "tynn". På dette nivået av rifler handler det meste om smak og behag, men for meg er Mauser det beste alternativet. Presisjon og enkel håntering er viktig. For meg er det ei topp rifle.

Mitt råd er å sjekke om det er noen i nærheten som har de respektive, inviter dem en tur på banen så du får filke og prøve.

Så min favoritt om dagen er en Mauser M03 Extreme i 9,3*62 med ATEC Maxim og en Swarovski Z6I 1,7-10.

Dette er min subjektive vurdering.

Skogsjefen

Link to comment
Share on other sites

[ Sauer datt ut på grunn av at jeg kunne ikke få ei kasse som tok 9,3*62 og 7 remmag)

?????????????????????????????????????????????????????????????????

Hva snakker du om?

 

Du kan da ha en medium cal bolt fra en take down i en magnum 202 da går 9,3x62 og 7 remmag i samme gevær men det må være magnum kasse.

Link to comment
Share on other sites

Siden maxpris ikke er satt regner jeg med at du vil bruke en del kroner på våpen.

Jeg anbefaler en 202 take down kan ta alt fra 6,5x55 til 458 lott, grunn til det er for en vanlig jaktrifle for jakt i norge er stort sett i fra 6,5x55 og oppover og du har mulighet til magnum calibrer, 223 og 243 blir litt for små i en magnum kasse så dette er grunnen til at 6,5 er minste cal i en take down.Det krever ingen testskudd etter caliber skifte og du kan ha en kikkert til alle calibrene du ønsker vis du merker kikkerten.

Blaser og mauser er kjempevåpen de også, men mauseren for min del er nummer 2, rettrekkere er ikke etter min smak det er liksom ikke så mye børse å se på etter min smak når mekanismen er trukket tilbake :lol:

Angående rust så er ikke dette noe større problem på sauer en blaser og mauser, mem mange sauere er levert med polert overflate som er mer kritisk det synes fortere å er vanskligere å fjerne en med ru overflate.

Jeg har fem sauere 2 stk 200 str en 202 eleganse en take down eleganse og en mod 8 cal 12.Har aldri hatt noe problem med noen av dem hverken rust vridning av stokk eller problemer med presisjon pga olje mellom løp og kasse, bruk stokkolje på stokken og olje på stålet så er det aldri noe problem.Men det er vel alltid en selvfølge på alle våpen :?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en R 93 du....! Vil ikke angre....

En på jakt-laget mitt kjøpte i høst en R8, jeg syntes det ble litt mye dill dall....

Løst magasin, og avtrekk, ikke enkeltskudd engang (hvis du skulle glemme magasinet), en del tyngre er den også....

 

Trives godt med R93 jeg ihvertfall... Trygg å gå med, kjapp og presis..... 8)

Link to comment
Share on other sites

Sauer lager Take down modeller

Sant, men de medfører en økonomisk bivirkning hvis du vil ha f.eks. kaliberkombinasjon .223, .243, 6,5x55 og .300WM. Fire komplette Sauer sluttstykker koster omtrent det samme som en R93 Professional 8)

 

Litt heavy med en magnum kasse å en 223 skranglende inni vell :lol:

Link to comment
Share on other sites

En take down har magnum kasse, en 223 er av mini caliber er veldig tynn og kort i for hold til eks 6,5x55 eller et magnumcaliber, å 308 er vel den stutteste patronen du får i dette våpnet.

Derfor mente jeg det med lille 223n i sauer take down kassa.

Sjønte du det nå eller må du sove på det :?

Link to comment
Share on other sites

jeg syns du skal vurdere merkel kr1, jeg kjøpte ei slik rifle i høst, har foreløpig bare kaliberet 6,5 x 55 men merkel har samme enkle løpsbytte som blaser. Eneste forskjellen mellom blaser og merkel er at det er uttagbart magasin på merkelen, det er hevarm på merkelen også syns jeg avtrekket er bedre på merkel kr1. Våpenet er lett, kort og veldig hendig. Rognevåpen selger ut noen til bra pris om dagen, da det kommer en ny merkel rifle, så jeg syns du bør se på dette tilbudet! Eneste minuset er som ved blaser ganske dyre løp og montasjer... Men utenom den er det iallefall ei rifle jeg trives godt med, så langt : )

Link to comment
Share on other sites

...............Du har foresten glemt 3 aktuelle kandidater som absolutt burde være med i sammenligningen din Schultz Larsen Classic DL samt Victory og Mannlicher Luxus.

....................

Det ser ut som den aller beste er uteglemt av deg også, nemelig Heym SR21 :wink: Den har jo den beste sikringen, topp løpsbyttesystem og magasinløsning. Avtrekk og presisjon i samme klasse som Sauer, Blaser og Mauser :wink:

Men på grunn av elendig markedsføring i Norge er det en "tilnærmet ukjent" systemrifle her i landet. :(

Link to comment
Share on other sites

Sauer 202 - Beste sikringen, balansen og kanskje stabilt beste presisjonen av samtlige fabrikkproduserte våpen. Løpsbytte er for dårlig sammenlignet med de over, da treffpunktsendringene kan være 10-12cm og følgelig må du skyte inn etter løpsbytte. Normale montasjer.

 

Jeg solgte saueren 202 min grunnet sikringen. :!:

En skikkelig klønete plassering for de som er vant til andre våpen med sikring på kolbehalsen.

Jeg synes også sikringsknotten var trang, og jeg tviler på at dette ikke vil kunne gi problemer i streng kulde, eller med smuss i systemet.

En annen ulempe er de rustfrie modellene (higland/outback) med ilaflon bellegg.

Dette løsner på utsatte plasser, spesielt rundt boltvandringen.

Montasjeskruene har også løsnet i aluminiumskassene.

 

Så jeg synes du gav saueren vell mye ros jeg :wink:

Sakoen min går minst like godt, og den er ikke slarkete slik du beskriver.

Den er i tillegg rustfri, ikke noe dill dall bellegg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...