Jump to content

Langhold og tapning af løb, Dårlig ide?


Jacob J

Recommended Posts

Hej

 

Jeg har flere steder set folk der kapper løbet af og så bruger riflen til langholdsskydning. Efter min logik, så er det da en dårlig ting at gøre ved sit gevær, da man derved også tager flere m/s af sin udgangshastighed. Er der nogle fordele ved at kappe løbet af til langholdsskydning, andet end at riflen bliver lettere og mere kompakt?

 

/Jacob

Link to comment
Share on other sites

Bortset fra at riffelen bliver lettere at håndtere er der vel ingen fordele såvidt jeg kan se.

 

Men et poeng som jeg mener "roe" tidligere har fremhævet er at ulemperne er mindre end mange tror - så længe du snakker om "rigtig" langhold med justering af sigter ifht målt afstand og andre forhold. Tanken er vel at til "rigtig" langhold skal du uanset skrue på sigtet - og så betyder det egentlig ikke så meget om du skal skrue et par klik mere eller mindre når du først er i gang (så længe du har klik nok at gå på).

Link to comment
Share on other sites

Barks oppsummerte det godt.

 

Skyter stort sett med 20" piper i disse dager og har ingen problemer med å ramme målet. Hastighetstapet gir kun minimal endring i avstanden kula fortsatt er supersonisk, drepevinduet endres i praksis nesten ikke.

Vindavdrift er i praksis ikke endret (kulens form er viktigere enn hastighet).

Viltet dør på samme vis som før.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...