Jump to content

Selskinn fra Granberg Garveri


Muntjac

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Har fått tilbake 3 kobbeskinn fra Granberg Garveri, og lurer på om det er normalt å skjære bort skinnet runt luffehullene? Hadde egentlig ønsket at jeg fikk beholde den ovale skinnformen, men det er kanskje ikke mulig?

 

Skinnene er også nokså gule, men jeg antar at jeg er skyld i dette selv. Ble vasket med zalovann før avsendelse. Noe jeg kunne gjort for å unngå dette?

 

Kostet for øvrig 600 kr stykket, så direkte billig var det jo ikke.

 

Muntjac

Link to comment
Share on other sites

Hei!

I dag fikk også jeg 1 stk selskinn tilbake fra Granberg. Akkurat samme problemet som deg. Skinnet ”under ” loffene var skjært bort og skinnet var så gult at det var helt forferdelig!

Jeg antar at grunne til gulfargen er at de har skinnene liggende alt forlenge i saltlake før de bereder de. Har levert til Sjøåsen pelsberederi tidligere og da ble skinnet helt perfekt. Jeg har også vasket skinnene med zalovann, det er ikke grunnen til gulfargen! Jeg synes det er syn at de tar på seg å berede selskinn når resultatet blir så dårlig :(

Link to comment
Share on other sites

Ikkje det at eg har levert skinn til Granberg sjølv, men har nåken venner som har gjort det. Dei ønska også at skinnet skulle være heilt, som dåke beskrive, men fekk til svar at det ikkje var mulig siden skinne då ikkje ville passe inn i maskinå. Ka slags type maskin det er snakk om vett eg ikkje, men syns å huska at det var svaret og grunnen til at loffene blei skjært vekk.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri levert selskinn, men har da sett noen iallefall og samtlige har hatt to hull etter luffene. Det at de er gule mener jeg å ha lest at de kan bli hvis hårsiden blir liggende mot spekk, uten at jeg skal være skråsikker på det.

 

Hvordan flår dere hvis skinnet skal være helt egentlig. Jeg har alltid flådd bare litt nedover luffene og så skåret rundt et stykke nedpå fordi jeg mente dette var normalen.

Link to comment
Share on other sites

Fekk at tre kobbeskinn frå Granberg i fjor, direkte dårleg resultat. Angrar på at eg ikkje reklamerte. Eg forstår heller ikkje at det skal skjerast rundt luffane; dei "klassiske" selskinna eg har sett bilete av, skal ha hol der luffane står; det skal ikkje skjerast inntil.

 

Elles: Dårleg lukt og skinn som slepper mykje hår. Vel mulig forarbeidet mitt ikkje var bra nok, men SÅ dårleg var det ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Fekk at tre kobbeskinn frå Granberg i fjor, direkte dårleg resultat. Angrar på at eg ikkje reklamerte. Eg forstår heller ikkje at det skal skjerast rundt luffane; dei "klassiske" selskinna eg har sett bilete av, skal ha hol der luffane står; det skal ikkje skjerast inntil.

 

 

Prøv en gang til og så med teskje denne gangen :)

Altså du mener det skal flåes et stykke nedover luffene før man skjærer av skinnet? Det er iallefall sånn jeg har gjort det tidligere men dessverre har noen av skinnene blitt liggende i salt til det var på tide å grave dem ned, og de andre byttet jeg bort i rådyrjakt :D

 

Beklager at jeg "haiet" tråden din muntjac :oops:

Link to comment
Share on other sites

På skinna eg leverte inn, var det skore rundt luffane, slik at kvart skinn hadde to hol då skinna blei sendt inn. På alle tre skinna eg fekk tilbake, hadde garveriet snitta opp frå hola og ut mot kanten av skinnet, og delvis skore bort flikane som då oppstår. Veit ikkje om du forstår kva eg meiner, men klarer ikkje forklare det betre/enklare :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaring som dei fleste her. Gule skinn som manglar luffehol og som har vore dårleg utstrekt. Sendte skinn til Rieber tidlegare med mykje dårlegare utgangspunkt, dei vart bra.

 

Granberg kan ikkje det handtverket der, det er heilt sikkert.

 

Eg garver skinna mine i Finland no. Der vert resultatet bra om forarbeidet er godt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ein svensk kompis som leverer dei for meg, så eg må høyre med han neste gong eg prater med han.

 

Garveriet ligg i kemi, så det er godt mogleg at det er det her. http://www.keminnahkatarvike.fi/sve/index.htm

 

Dei fire skinna eg fekk tilbake no ser veldig bra ut, så det lover godt for dei siste tolv.

 

Om eg hadde vist korleis ein legg ut bilder her, så kunne eg lagt ved bilde av resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått beredt endel skinn hos Rieber i Bergen, Der skjærer de ikke opp luffehullene. Jeg har vært veldig fornøyd med jobben de har gjort, med unntak av en gang. Jeg skaut en Havert i april på 280 kilo og leverte skinnet i håp om å få et skikkelig gulvteppe. Desverre var det ødelagt i maskina, og hadde flere flenger og hull. Jeg reklamerte og fikk et nytt fint skinn, men dog noe mindre. Husk at Haverten skifter pels på våren, og at man derfor kan få problemer med røyting av den grunn.

Jeg bruker en halv flaske zalo pr skinn og vasker 3-4 ganger. Salting gjør jeg i lake. Har aldri fått tilbake gule skinn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har desverre også dårlig erfaring med Granberg.. Leverte 3 afrikanske skinn der for 4 år siden, fikk forsikring på forhånd at det gikk helt greit å få de garvet. Fikk også en antydning om pris.

Fikk skinnene tilbake over 6 mnd etter lovet levering, og skinnene var av meget lav kvalitet:(

Ringte og prøvde å reklamere, men ble avfeid av en irritert daglig leder.

Skinnene var veldig ujevne og dårlig garvet. Prisen var litt over det dobbelte av hva jeg ble lovet..

Ringte opp igjen etter et par uker, og forklarte at jeg fortsatt ønsket å reklamere. Sa at jeg hadde vært i kontakt med en jurist, og da fikk pipen en annen lyd. Fikk beskjed om å sende alle 3 inn igjen.

 

Etter ytterligere 6 måneder fikk jeg skinnene tilbake, marginalt bedre. Jeg gav opp hele saken..

Kommer aldri til å anbefale noen å bruke det firmaet.

 

M

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet tar Roars pesl ikke selskinn.

 

Jeg er heller ikke helt fornøyd med Granberg. Fikk tre selskinn i høst som alle var helt ødelagt. Det ene var surna og hadde fått hårslipp. Dette var min egen feil pga dårlig spekking og salting, men det burde vært kassert av Granberg. Jeg fikk det til sterkt redusert pris, men skinnet var uansett helt ubrukelig så det spilte liten rolle. De andre to skinnen var helt opprevet og ugjenkjennelige. Det ene hadde til og med maskinmerker på hårsiden.

 

Jeg ringte til Olav Granberg (daglig leder) og spurte først om dette var slik det skulle være. Han forklarte da at de hadde vært uheldig med noen skinn og at hvis jeg var misfornødy så skulle jeg få garvet ett selskinn gratis neste gang.

 

Jeg har hørt om andre som har opplevd rare ting med skinn (ikke bare sel) fra Granberg. Når man klager legger de seg som oftest flat med en gang. Men det burde jo ikke være slik. Hvis Granberg er enig i at det de sender fra seg ikke holde mål burde dette vært pukket opp i kvalitetskontrollen før skinne ble returnert til kunden.

 

Uansett så er Granberg det eneste alternativet vi har for selkinn. Det med at de må kutte opp luffehullene er ikke så mye å gjøre med. Det samme med gulning av skinn, det er som oftest enns egen feil. Men jeg vil oppfordre folk til å klage hvis skinnen har blitt helt fillete. Jeg vet at de kan få det rett også. En kompis av meg fikk beredt et havertskinn som ble veldig bra.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke sende link til denne tråden til Granberg og de kan selv se at dere er flere som har har samme erfaring og her er det vell beskrevet det faktiske problemet.

Mulig de hadde blitt glad for den tilbakemeldingen, de lever tross alt av å ha et godt rykte som tar tid å opparbeide men sprer seg også fort om det går andre veien og da rammer det kanskje mer enn bare det som dreier seg om selskinn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...