Jump to content

politi som mista/glemte våpnet sitt..


Steinar_B

Recommended Posts

Noen som vet om etterspillet i den saken? ikke fått med meg noe mere. men er jo høyst intresann sak for alle med våpen.

Ble det levert anmeldelse på vedkommende, og eller ble han fratatt lisens til å bære våpen?

uhell kan vel skje hver og en, men loven skal vel være lik for alle som en uansett.

For er jo en anna sak om han som glemte hagla under transport osv her, som blir akkurat samme sak som virkelig fik smekk på pung.

For ikke å snakke om hvor ofte det ligger igjen ammo etter politiet/forsvaret har vært på skytebane!

 

Så er loven lik for alle, eller er deten for semikomunisme der en kan ture fram så lenge en vil så lenge en er i "staten" og dermed kameratene kan gjøre hva de vil.

En må huske det er ikke lenge sia det var konkrete forslag o å låse ned alle sivile våpen, så en kunne få "låne" dem når en hadde bruk for dem..

Skremmende utvikling i sosialistenes navn, personlig så vil jeg ha børsa når jeg skal koseskyte.. blir hakket kjedligere å stå i skogakanten med ett belte der jeg har plasert en hammer på høyre side å en sigd på venstre:p

Link to comment
Share on other sites

Så er loven lik for alle

 

Nei, loven er ikke lik for alle...

 

Våpenlovens §4:

§ 4. Denne lov gjelder ikke for skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon som er bestemt for eller tilhører Forsvaret eller politiet. Heller ikke gjelder loven for ammunisjon som er bestemt for eller tilhører Sprengstoffinspeksjonen. Kongen fastsetter de bestemmelser som skal gjelde for Forsvarets anvendelse av ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

§ 27a. Skytevåpen eller en vital våpendel, samt ammunisjon, skal oppbevares forsvarlig nedlåst. Kongen fastsetter nærmere regler for oppbevaring. Slike regler kan også gjelde for skytevåpen, våpendeler og ammunisjon som nevnt i § 5.

Politiet kan foreta kontroll med oppbevaringen hos den som har skytevåpen, våpendeler og ammunisjon. Hos private kan slik kontroll bare gjennomføres etter forhåndsvarsel.

 

§ 27b. Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket

 

så det vil si at politi er untatt lovene der? er jo i grunn skremmende nok det da.

så kanskje lik å greit at politi ikke er konstant bevæpnet i denne stat.

Leste forøvrig å at studentene sleit med skytekravet/merket.. da mange aldri hadde håndtert ett våpen, så litt kleint at særs uerfarne folk skal være unlatt alle reglene vanlig dødelige har..

Link to comment
Share on other sites

Kravet med MP er 80% innafor 9er ring og pistol innafor 8er ring. Skytes vel 30 til 35 skudd med hvert våpen. De aller fleste klarer godkjenninga, men alle kan ha en dårlig dag. Ad studentene, i dagens samfunn er det stadig flere som ikke har noen våpenerfaring, ikke rart om det da også gjelder studentene ved PHS.

Link to comment
Share on other sites

mulimuli. leste bare at det var mange som sleit. Pga de aldri hadde håndtert våpen før studiene. Var vistnok bedre før, da militærtjenste var ett krav før opptak.

Men gjør vel ikek tingene bedre at en hel haug med småfolk uten erfaring med våpen skal være unaltt regler som alle lovlydige folk har!

 

Likhet for loven gjelder deffinitivt ikke i Norge desverre

Link to comment
Share on other sites

Tull, man må skille mellom forskjellige lover for forskjellige situasjoner og "likhet for loven". Ta saken i Skien tidligere i uka, det er en "likhet for loven"-situasjon. Om politimannen hadde sluppet billigere unna fordi han var politimann ville det vært alvorlig, men slik saken ser ut risikerer han nok en strengere reaksjon enn vi andre ville fått. Ble ikke fyren suspendert (eller frivillig ferie som det også kalles)? Ved en evt. dom for uvettig omgang med våpen vil karrieren hans også få en stygg smell.

Link to comment
Share on other sites

nja fikk han det egentlig, leta litt etter noe mere informasjon om saken. Å kunne ikke finne noe tom tilsa annet en at det var en uheldig situasjon osv. fant ikke noe om indragelse av lisens osv.

Men fikk jo han smekk som alle andre ville fått, er det jo kjempe messig uten tvil, men kunne ikek finne noe om det.

Men er jo sånt som kan skje alle, uten en vill eller ikke. Men da skal de samme reglene gjelde.

Link to comment
Share on other sites

hehe ja det er nok helt sinsykt flaut å. Å ganske sikkert en ting han før høre om til pensjons aldernen intrer vil jeg tro.

men er bare idiotisk at de som "bestemmer og strer" stiller seg over loven som gjelder for alle.

maktelite å kameraderi var noe som hørte til i sovjet liksom. Så en burde vel i bunn å grunn stå hardt mot en sån utvikling.

skal en se mellom fingrene må man se mellom fingrene til alle hehe

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror slike ting kan få ganske alvorlige konsekvenser for polititjenestemannen mht. karriere og arbeidsområde.

 

Jeg har ved to forskjellige anledninger, blitt oppfordret på det sterkeste, med tilhørende uforbeholdne unnskyldninger og gud vet hva, om ikke å levere skriftlig klage på polititjenestemenn som har opptråd uhøvelig/i konflikt med loven, da dette i følge vaktleder/politisjef vil få alvorlige konsekvenser for den saken omhandler.

Begge ganger har jeg angret på at jeg lot meg overtale, så det blir ingen tredje gang.

 

Jeg vet om politi som har måtte tilbringe resten av sin karriere i forebyggende avsnitt eller i skrankejobber som et resultat av slikt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...