Jump to content

Spørsmål ang. støping av stokk.


SpecOps

Recommended Posts

Jeg har en Vepr Super som jeg er veldig fornøyd med, men den har trestokk, noe jeg ikke liker.

Jeg har tidligere hatt uhell med en annen trestokk (Tikka Master Sporter), og jeg vet om Vepr stokker som har sprukket.

 

Er det mulig å lage en avstøpning av Vepr stokken slik at en får en form, og kan støpe en nøyaktig kopi i et lett kompositt materiale?

Den bør helst ikke bli tyngre enn original stokken, helst lettere, siden Vepren er ganske tung i seg selv.

 

Noen som har greie på dette?

Og er det noen som driver med slikt / tar på seg slike jobber?

Link to comment
Share on other sites

Finner du på noe vil jeg gjerne høre om det. Jeg har også vepr men begynner å ha slitt ut den 2. stokken snart. Den første sprakk langsgående under forskjeftet etter kort tid, men fikk ny tilsendt som garantisak. Det var ikke noe om og men der i gården, alltid god service hos Artemis :D Tror faktisk Cristopher hos Artemis har drevet og undersøkt litt om kompositt til vepr men fant ut at det ville bli for tungt. Du kan jo ringe og høre :)

Link to comment
Share on other sites

Dette kommer kanskje til å høres helt teit ut; men det kunne være en mulighet å sjekket opp et karoseriverksted. En av mine venner, fikk støpt en ny orginalfanger når han kom med den gamle i deler.

 

Kan de lage en fanger; klarer de også å lage et gevær.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke mye om hvordan en Veper stokk er oppbygd, men det ville forundre meg om det ikke skulle la seg gjøre å lage også den i en syntetutgave. Har drevet litt på med kompositmaterialer den siste tiden (bygger riflestokk selv :lol: ) og lest endel om forskjellige tilvirkningsmetoder rundt om på nettet. Det er mye tilgjengelig informasjon om hvordan man tilvirker alle mulige ting i kompositmaterialer. Hvis du trenger bare en stokk er det sikkert lettest å bygge stokken uten en støpeform, men det krever litt formsans.

 

Hvis du ikke har sett denne svenske tråden før, så er den veldig inspirerende

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=60&t=52957

 

Hvis du ser på filmen til denne produsenten får du en ide om hvordan en lettvektstokk lages

http://www.bansnersrifle.com/multi_media.html

Link to comment
Share on other sites

Den der ser ut til å hete Vepr II og mekanismen ligner lite på Vepr Super utvendig. Mulig stokken passer men jeg mener Vepr Super har noen bolter som ikke har låsing uten at de er nedfelt i en stokk (de sitter ganske godt men er ikke låst). Korriger meg hvis jeg tar feil. Jeg ville ikke dratt på jakt og midt på dagen funnet ut at det mangler en gjennomgående bolt..

Link to comment
Share on other sites

En rask måte å lage støpeform på er å bruke gipsbandasje. Dette er en metode jeg har brukt til å lage kopier av alt fra plastdeler til motorsykler og biler, til høytalere og instrumentbokser.

 

Jeg ser for meg at på en riflestokk så bør man støpe to halvdeler som så limes sammen, muligens sette inn en laminatkjerne i forskjeftet ol, og så fylle skallet med en komposittmasse, litt i samme gate som når man bedder en stokk.

 

Jeg ville lagt stokken på en egnet flate, bygd opp rundt stokken med papp eller isopor, slik at bare halve stokken stikker opp. Så ville jeg lagt på et lage med gladpack over det hele, ikke bare stokken med et godt stykke rundt.

Der etter ville jeg bløytet gipsbandasje og lagt opp lag på lag til passe tykkelse. Når det så er tilstrekelig tørt, ville jeg ha snudd stokken med gipsen på, lagt på et lag med glapack på den andre siden, og gjentatt prosessen.

 

Når så dette er tørt vil du kunne dele dette fra hverandre og sitte igjen med to halvdeler som du kan gjøre avstøpninger i. Jeg vet om de som har brukt polyuretan lakk og slippmiddel på gipsformer, men jeg har alltid vært for utålmodig så jeg har bare dekket halvdelene med gladpack, og sørget for å dra av det før polyesteren/epoxyen har herdet 100%.

 

Bruker man denne metoden så blir det litt sparkling og arbeide med finish, men når man skal lage prototyper eller enkelt eksemplarer så kan det være like greit.

Link to comment
Share on other sites

Finner du på noe vil jeg gjerne høre om det. Jeg har også vepr men begynner å ha slitt ut den 2. stokken snart. Den første sprakk langsgående under forskjeftet etter kort tid, men fikk ny tilsendt som garantisak. Det var ikke noe om og men der i gården, alltid god service hos Artemis :D Tror faktisk Cristopher hos Artemis har drevet og undersøkt litt om kompositt til vepr men fant ut at det ville bli for tungt. Du kan jo ringe og høre :)

 

Er det lenge siden du snakket med Christopher ang. kompositt stokk? Tror jeg må slå på tråden for en prat.

Det finnes jo kompositt stokker som er uthulet / lettere materialer innvendig, men dette er vel enda vanskeligere å få til, og vil kanskje gå kraftig ut over kvaliteten.

Jeg byttet nylig stokk på en Tikka Master Sporter, satte på en McMillan kompositt stokk. McMillan stokken var en del tyngre enn den originale, uten at jeg har veid begge.

Du vet ikke prisen på ny Vepr Super stokk vel?

Link to comment
Share on other sites

Njææææ, det er vel et år eller to siden. Problemet med stokken til vepr'en er at den er i utgangspunktet så tynn at det er ikke rom for noe særlig lettvekts-materiale. Kolben er uthulet fra fabrikk så kostnad kontra vektbesparelse ble visst ikke helt heldig hvis jeg ikke husker helt feil. Det meste av vekten er i form av stål og det løser seg dessverre ikke med komposittstokk. Men nå skal det sies at den er jo såpass tung at ALT hjelper :) . Ta en telefon du, Cristopher slår gjerne av en god våpenprat han kjenner jeg han rett. Og han har faktisk mange velgjennomtenkte ideer om disse vepr'ene. Flink fyr og litt utstyrsfrik, sånn som vi gutta liker 8)

Link to comment
Share on other sites

Den veier ikke mye den original stokken, så noen vektbesparelse er nok litt urealistisk ja.

Jeg har pratet noen ganger med han før, alltid like hyggelig. Og det er ikke noen mangel på ideer der nei.

Entusiasmen virker sunn og god, hehe :)

Tok og sente en e-post siden jeg er på andre siden av kloden for tiden. (Dyrt å ringe, og dårig internet forbindelse for skype etc...)

Link to comment
Share on other sites

Får vel høre hva dere har kokt sammen tenker jeg. Må vel ha en telefon nedover ganske snart, som sagt er det på tide med pipeskift. Har pådratt meg kaliber 7.65 fremst i pipa, så den går bare ok på de første 2-3 skuddene. Vepr = Fun-Gun og da er det fort gjort å bruke opp løpet :mrgreen: Grunnen til at jeg ønsker meg synt-stokk er forresten at jeg ofte har rifla med i båten og kompositt sannsyligvis tåler mer "deng" samt ikke får like lett riper og slitte lyse felter.

Link to comment
Share on other sites

Fun-gun er det definitivt. Min er i 223. Har bruk den veldig lite da jeg er mest i utlandet.

Det er av samme grun jeg vil ha synt stokk, og litt fordi jeg foretrekker mer moderne materialer generellt.

(Det vil ikke si at jeg ikke setter pris på en fin trestokk på enkelte bolt rifler eller rosewood grep på en 1911).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Stemmer nok dessverre det. Prata med Artemis nå nettopp og pipeskift ville sannsynligvis komme på 5-6000. Det er visstnok litt styr å trekke ut pipa og han eneste i landet som har bygd seg jigg for nettopp dette har fått jobb i malaysia (!!!). Det er fullt mulig for menigmann å gjøre dette også men sjansen for å mislykkes er visstnok absolutt til stede.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...