Jump to content

Feilsøking ved dobbelt-skudd.


Øystein

Recommended Posts

Min Hämmerli 215 har begynt å vise noen stygge uvaner i det siste.

 

- Jeg får stadig dobbeltskudd, dvs at to skudd går av når jeg skyter uten at jeg gjør noe spesielt.

-Jeg har fått et par skudd som har gått av når jeg har sluppet sliden fram, mens pekefinger er milevis unna avtrekkeren.

 

Jeg har brukt samme ammo i flere år nå (CCI Standard Velocity).

 

Ting jeg har sjekket:

Møkk i pistolen. Den gjør det samme selv om den er nypusset.

Tennstift - jeg har sjekket denne er i orden og ikke f.eks brukket.

 

Hva burde være neste steg jeg sjekker/bytter? Har tenkt på å bytte flere av fjærene da pistolen er snart 40 år gammel, og jeg har ikke byttet dem i de 10 årene jeg har hatt den. Merket forskjell på min rekylfjær og den til en Hämmerli 208 i klubben, min virker en god del svakere på fremtrekk av sliden, f.eks.

 

Men kan en svak rekylfjær gjøre at den sender avgårde dobbeltskudd? Skulle nesten tro at det var motsatt..

 

Noen tips/ideer?

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Svakere rekylfjær KAN gi økt sleidehastighet, fordi pistolen låser opp raskere, og fordi stål mot stål spretter vil dette i noen tilfeller føre til at sleiden åpner og lukker mer brutalt med slapp enn med hard rekylfjær.

 

Mange matchvåpen har justerbare avtrekk med mulighet for å justere det meste, og mange ivrige eiere ønsker seg så lett og kort trykkpunkt som mulig.. det fører ofte til ufrivillig automatild.

 

Nå kjenner ikke jeg våpentypen din godt, men ting som generelt kan forårsake dobbeltskudd er:

 

-ettervandringsstopp, hvordan er den evt justert? du skal ha LITT ettervandring. null ettervandring kan føre til økt slitasje av deler, som kan føre til hanefall/ufrivillig magasintømming.

 

-hvordan er inngrepet mellom sear og hane? justerbart? slitasje på inngrepsflatene?

 

-hvordan er avtrekksfjærene? justerbare? både searfjær og returfjæren for avtrekkeren må ha litt fjærtrykk for å gjøre jobben sin skikkelig. hvordan står det til med disconnectorfjæren?

 

-går tennstiften fritt i sleiden? om den står låst kan det føre til skudd fra "åpen bolt", lik en gammeldags maskinpistol.

 

dette er de tingene som vanligvis forårsaker slikt, men undersøk aller deler av avtrekkssystemet for stuking, brudd, eller annen slitasje, så finner du nok feilen.

 

Eller, om du synes dette høres for komplisert ut, kontakt noen som har erfaring med feilsøking på slikt :D

Link to comment
Share on other sites

Rent umiddelbart ville jeg ha sjekket tilstanden til avtrekksmekanismen. Og uavhengig av det ville jeg uansett ha skiftet rekylfjær. Jeg skifter rekylfjær på mine banepistoler hver vinter, og det syns jeg er en grei forholdsregel dersom våpenet er i jevnlig bruk. Sikrere funksjonering og mindre slitasje på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...