Jump to content

Erfaringer med S&W 686 som spesialrevolver?


Lærlingen

Recommended Posts

Jeg har gått og fundert på en ny spesialrevolver, og vurderer å kjøpe en brukt 686 for så å få kappet løpet ++.

Jeg har en 686 som jeg bruker til revolverfelt/Mag 1, og jeg har blitt utrolig glad i den revolveren. Jeg har prøvd et par andre mindre Smither, men det er et eller annet med avtrekk/tønnerotasjons som jeg syntes fungerer bedre for meg på 686'n.

 

Jeg har søkt litt på kammeret og forstår at vekt er et moment, og litt måling tilsier at det blir litt mindre siktelinje på en 686 sammenlignet med mindre rammer.

 

Er det noen her, som har, eller har erfaring med 686 som spesialrevolver, og som kan dele litt ”pros and cons”, eller eventuelt peke meg i riktig retting så hadde det vært supert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to spesialrevolvere fra før, en modell 60 i kal .38 som jeg har skutt mange gode resultater med (faktisk skutt fullt hus i NM med den) og så har jeg bygd om en modell 18 i kal .22 som også er helt grei, men for 3 uker siden siden kjøpte jeg en 686 med 2,5" løp..

 

Den er aldeles nydelig å skyte med.. Hadde den en tur innom Holstad våpen så Espen fikk montert trykkpunktskule på den og polert opp litt i avtrekket (Flott jobb) Vekt og mål er ikkeno problem, med orginalt gummiskjefte går den rett i kassa, og veier 994 gram..

 

Testa den på Novemberfelten i Sarpsborg forrige helg, og mista mindre med den enn med 6 tommer`n min :D

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt det med vekta.

I katalogen til Smith oppgis dette til 1090 gram, min veien 970 uten grep og 1150 med ev pac d.

 

Så jeg skjønner ikke helt det. Har veid flere, flere 686'er på gode vekter,

 

Evert

hvikelt NM ble vunnet med 2,5 686 ?, bare min hukommelse som svikter her

Skal en komme under 1000 gram må en ha ekstremt spinkle treskjefter samt ta bort noe stål, normalt inne i ramma

Link to comment
Share on other sites

Jeg var vel for å være ærlig ikke så himla interessert i revolver skyting(som så mange andre som er nye til håndvåpen), men kjøpte en 686 for skams skyld, da jeg skjøt meg opp i A klasse i revolverfelt på det andre feltstevnet jeg deltok i, var nok ”kjærligheten” til 686’n et faktum.

 

 

Da blir spørsmålet om man skal kjøpe en splitter ny, eller om man skal kjøpe en 4” eller 6” og få modifisert den? Da kan man jo få noe slik som 2 3/4”, istedenfor 2 1/2", så lenge man holder vekta.

Link to comment
Share on other sites

For oss som filer selv er det egentlig bare å kaste penger utav vinduet å kjøpe ny! Bare gå grundig igejnnom revolveren, og sjekk at mekansimen oppfører seg slik den bør før du kjøper!(eller kjøp en SKIKkELIG billig en som har masse feil, da har du noe å drive med i vinter! :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere leter litt i forumet vil dere finne en ganske rikholdig tråd om 686 2,5" (Eller husker jeg feil? Var dette på sluttstykket?)..... Vektforskjellene er pga forskjellig matrialvalg til enkelte deler i revolveren. (Min Smith veier 999 gram med litt redusert Nill-skjefte) Det er endel forskjell på de forskjellige versjonene, de med lås er omtrent 1 kg.. 'Noen' må faktisk fjerne litt ekstra vekt for å få disse innenfor vektgrensa... :wink: Til Lærlingen: En ny 2,5" 686 passer akkurat i kassa og veier altså såvidt under grensa... Som sagt før: løp & kjøp!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Åndalsnes, husker ikke året, husker bare at jeg ikke vant :lol:

En lykkelig skytter satt og koste med en slik kort 686 etter å ha fylt løypa!

Var vel en liten en fra Fredrikstad som tok den ja :D Men trodde det var en mod 19....Men her tar jeg nok feil.

Angående kapping av løp og skrift, det peneste blir å frese "slab side" på revolverløpet slik at all skrift forsvinner. Så får du bort noen gram stål og. Så kjøper man en Weigand frontsiktebase å skrur og limer fast på løpet så er du i mål.

Link to comment
Share on other sites

Angående kapping av løp og skrift, det peneste blir å frese "slab side" på revolverløpet slik at all skrift forsvinner. Så får du bort noen gram stål og. Så kjøper man en Weigand frontsiktebase å skrur og limer fast på løpet så er du i mål.

 

Det var et godt forslag. To ting på en gang, både vekt og utseende. :D

 

Da kunne det bli litt i samme stilen som Night guard/Pro series revolverne.

 

3886250906_e9da74cd2d_z.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har det skjeftet der, men er ikke fornøyd med det (Forøvrig så slipper du å sage noe av dette da det ikke bygger på lengden eller er for tungt..) Det jeg bruker er et 'closed back' som de sikkert ikke produserer lenger. Det LIGNER på det som er øverst her: http://www.nill-grips.com/Replacement-grips-with-closed-back-for-revolvers_106.html men er nok ikke fullt så fint.. Jeg har en 686 uten stift, med lås. (Beklagligvis er den nedstuet i våpenskapet så jeg får ikke sjekket versjonsnummeret nå.)

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm, veldig spennende tråd.

Jeg sitter nemlig med en 686 4" som jeg tenkte å selge, men har egentlig ikke lyst til å bli av med.

 

Hvilken pipe må jeg kjøpe og hva ellers må jeg gjøre med en original 686 for å få den godkjent til spesial?

 

Er løp noe jeg kan klare å bytte selv?

Link to comment
Share on other sites

@hipshot

 

Jeg har prøvd python ja, men ikke i 2,5” utgave. Veldig tøff sak, men jeg har til gode å få teste en Colt revolver med godt avtrekk, det er om jeg har forstått det ikke så lett å få det til.

 

Skal man bytte løp så er det nok smart å bruke en børsemaker, med mindre man har riktig utstyr. Løpet kan sitte hardt pga bly og kruttrester, og det går vel mange historier om de som har vrid i stykker rammen på revolveren sin.

 

Jeg har sjekket hva børsemakeren skal ha for kapping, kroning, og fresing av slabb sides mm, og det var ikke mer en at det ikke er verdt å gjøre jobben selv.

Link to comment
Share on other sites

At jeg ikke hadde tenkt på dette før, å bygge om den "gamle" 686'en min til spesial.....

 

Uansett, dette kan bli skikkelig gøy. Men jeg finner ikke ut av hvem som selger 2,5 piper til 686. Noen som har linker eller tips?

 

Blir børsemaker som får jobben, montering av trykkpunktskule ønskes også, er det børselars eller winge som er gunstigst i pris? Eller er det andre her på østlandet som er å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg har ennå ikke helt bestemt meg her, nå vurderer jeg modell 67 oppimot 686. Hva er egentlig forskjellen på L og K rammer, siden begge defineres som ”medium” rammer? Og er det noe fordel å gå for en K (67) ramme over en L(686)?

 

Det er på tide å komme igang med prosjektet :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. K-rammen er den eldste mediumrammen. Den er spinklere enn L-rammen særlig foran sylinderen. Selve grepsstørrelsen og innmat er den samme. K-rammen ble funnet forsvak for en jevn diett .357m. N-rammen er for stor for mange, men selvfølgelig solid nok. Det er den originale .357 rammen. Tidlig på -80 tallet kom L-rammen. Skreddersydd for .357m. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk igjen min 686 igår. Resultatet er jeg veldig fornøyd med, dog jeg har ikke skutt med den ennå. Pipa er nå 2.5'', har beholdt originalgrepet, det er bare smerglet litt i bunnen. Avtrekket var i utgangspunktet godt, nå har jeg fått en slik stift på det også. Det ble ultra-smooth :) Vekten endte på 990 gram.

 

2ue1wlx.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Jeg får følge opp tråden litt.

Det ble 686 spesialrevolver på meg også. Det er frest mye av sidene på pipa, men vekta ligger på 997g så den må lettes litt til for å ha litt og gå på.

Har alt klart å klore til meg en 4. plass med den, så det lover godt.

 

686snub2.jpg686snub1.jpg

 

Åja, sa jeg at det er en 686?

 

:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Min ligger på 995 gram målt på vekta til det lokale postkontoret.

Monterer jeg justerbar trykkpunktskule (M5) istedenfor den faste jeg har nå (M4), vil vekta havne på 997 gram, noe som ble tatt med i beregningen da våpenet ble bygd.

Jeg ville ha et par-tre gram å gå på i tilfelle arrangør med dårlig vekt og ditto holdning, men en plass må grensa gå.

Har man sitt på det tørre og måler på sertifisert vekt, er det opp til arrangøren å bevise noe annet.

Stiller de opp med kjøkkenvekt som ikke er kalibrert mot noe som helst, blir det for dumt om de synser og underkjenner ditt våpen.

En kjøkkenvekt har som regel heller ikke en god nok repeterbarhet (evnen til å gjenta samme måleverdi på samme masse) til at arrangøren kan være så bastant.

Joda, jeg ser at noen kan finne på sånt, men har inntrykk av at våpenkontrollen pleier å stille med vekt som er sjekket og at de skjønner kjøkkenvektas begrensing.

 

NB ! Før du stiller med revolver på postkontoret, kan det være lurt å gi beskjed på forhånd, da slikt lett kan misforstås...

Link to comment
Share on other sites

NB ! Før du stiller med revolver på postkontoret, kan det være lurt å gi beskjed på forhånd, da slikt lett kan misforstås...

He he, tror det fort kan gå galt i den byen jeg bor. En kamerat har en godkjent postvekt så jeg får doblet sjekke hos han.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Låner denne Lærlingen.....

Vurderer også å kjøpe en 686 til spesial.

Men vil gjerne gjøre dette så billig som mulig, slik at det er mulig å stille opp i felt ganske raskt.

Er det mulig å kappe løpet på en med 6" løp?

Tenker da mest på dette med låsearmen under løpet for tønna.

Har prøvd å måle på min egen 686 "6, og det ser ut til å være et lite hull i fremkant av armen under som jeg regner med må være inntakt, og med litt reduskjon av skjefte eller bytte av skjefte, ser det ut til at løpet kan kappes ved dette hullet og være innenfor kassemålet.....

Anyone??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...