Jump to content

Conquest vs Europeisk utgave


tjadder

Recommended Posts

Vurderer å bestille en Conquest fra andre siden av dammen.

 

Vil jeg merke forskjell på en Conquest og en Classic optisk sett?

 

Hvordan er Conquesten mtp treffpunktforskyving når man ratter mye på høydekompen og forstørringen? Blir synsfeltet mer snevert i en conquest kontra classic?

 

Noen som har noen erfaringer rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Har en Cq 3 - 9X40 og en Cq 3,5 - 10X44. begge er gode på klikk og skruing på forstørrelsen. Imidlertid synes jeg å merke stor forskjell mellom de to når det gjelder dassrulleffekt i 3 - 9-ens disfavør. Den minste er derfor havnet på salongrifla.

Jeg tror det var på Sluttstykket det var en "test" av Cq kontra andre Zeiss-kikkerter og her kom det fram at du betaler j.... dyrt for det de dyrere måtte være bedre i dårlig lys.

Jeg har både Zeiss Classic og Kahles, men det jeg setter pris på særlig med Cq 3,5 - 10X44 er et ikke medforstørrende retikkel, 1" mellomrør og ikke minst den lave vekten.

Om du velger Cq bør du også ha tenkt gjennom at Zeiss her i Europa kanskje ikke vil ta i disse kikkertsiktene ved eventuell reklamasjon.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med den europeiske classicen, men har hatt en 6.5-20x50 Conquest i snart 10 år, og den er mye brukt, både på jakt og bane og dette er en kikkert jeg er meget fornøyd med. Er glad i å bytte litt optikk og har gjort det en del de siste åra, men dette er en kikkert som det ikke har falt meg inn å bytte ut. Den er meget bra optisk sett og klikkene er markante og relativt harde, og 100% repeterbare. Jeg har også brukt den mye i skumring på revjakt og den er forbausende lyssterk til tross for forstørringa. Jeg har kort og godt ikke noe negativt å si om denne modellen fra Conquest. De mindre modellene har jeg ikke vært borti da jeg har brukt denne kikkerten til stort sett alt. Rådyrjakt, beverjakt, revjakt, jaktfelt og banebruk.

 

De siste årenene har jeg brukt Bushnell og Sightron SIII på jaktfelt da jeg synes 20x ble litt i minste laget. Optisk sett er SIII'en og Conquesten nokså like til dagbruk. I mørket har jeg ikkke brukt SIII'en så det kan jeg ikke uttale meg om.

 

Vet at det ikke var dette du spurte etter, men håper mine synspunkter kan være litt til nytte..........

Link to comment
Share on other sites

................Vil jeg merke forskjell på en Conquest og en Classic optisk sett?

.....................

Svaret er uten tvil ja, men spørsmålet er jo om du egentlig har bruk for den lille optiske forskjellen det er mellom Conquest og Classicen? Classicen er jo i toppsjiktet blandt kikkertsikter optisk.

En Conquest er etter mine vurderinger optisk på nivå med Leupold VXlll. Det andre positive er at det i tillegg står Zeiss på den. :wink:

Ankepunktene på de Conquestene jeg har hatt er at de var "trege" å bruke, da de var veldig avhengig av korrekt øyeplassering for å få topp synsfelt. For å ligge å skyte på bane er de nok bra, eller åtejakt på rev, toppjakt på storfugl ec, der en ikke er så avhengig av raske skudd. I tillegg var de litt "lange" i forhold til tilsvarende. De passset meg rett og slett ikke, uansett våpen.

Min vurdering er at en får mye mere jaktkikkert i en tilsvarende Leupold VXlll.( da med retikkel #4) Den er kjapp, lett og med god øyeavstand. I tillegg har du bedre garanti, rimelige target knobs osv.

Hvordan er Conquesten mtp treffpunktforskyving når man ratter mye på høydekompen og forstørringen? Blir synsfeltet mer snevert i en conquest kontra classic?

Dette er ikke lenger noe problem, uansett hvilket seriøst merke du kjøper. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skulle falle for fristelsen og bestille en conquest fra usa, er det noen som har gjort det før og har nettsider\leverandører som er til å stole på(tenker også på leveringstid, frakt etc..)?

 

Hvorfor gidde? Den koster ca 1000 dollar, kurs 6 gir 6000 kr pluss mva på 1500, så minimum 7500 før frakta og fortollingsgebyr er lagt på. www.sportsbutikken.no selger de for 7600, da har du også norsk forhandler å forholde deg til i forhold til reklamasjon.

Link to comment
Share on other sites

Har to Conquester. En 4,5-14x44 som funker perfekt og en 6,5-20x50 som var i feil fokus fra dagen jeg fikk den. Problemet med Conquest er å finne noen som vil reparere de den dagen noe går galt. Finner ingen som vil se på min Conquest i alle fall. Siste alternativ er å skrive til Zeiss USA og spørre om de kan ta jobben.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bestilte meg før jul conquest 3-9*40 å har nå fått testet dene, viste seg da at den hadde feil

på høydejusteringa. Veldig gla da at jeg handla hos sportsbutikken.no hvor de viste god service,

ikke no spørsmål liksom, fant ut at jeg ville bytte inn conquesten i en classic 2,5-10*50 og betaler

mellomlegg. Blir nå spennende og se hvor mye bedre classiken er når det gjelder optisk og mekanisk

kvalitet, at den blir mange divisjoner over i lysstyrke er vel helt klart.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk av Conquesten er at optikken er noe bedre enn i Leupolds VX III serie. Er vel ingen grunn til å handle fra USA da Sportsbutikken har såpass hyggelige priser på disse at du ikke betaler spesielt mye for å ha en norsk leverandør å forholde deg til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte inn en 3-9x40 for og ha på salongen, nå har jo kikkerten fått endel skryt, så jeg skrudde den på 22-250 på lørdagsmorgenen, og fikk skutt den inn på 100 meteren. Brukte siste rest av lørdag og hele søndag i skogen. Har ikke avstandsmåler, så avstander ble målt med skalakart og linjal. Søndagens skryteskudd var kråke på ca 320 meter. var bare og kneppe opp, skyte og så kneppe ned igjen. Det er ikke noe galt med kikkertene, bildet er klart og fint og mekanikken stemmer. Det er ett godt kjøp så lenge prisene ikke flyr i taket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...