Jump to content

Løp som ligger mot stokk


Motörhead

Recommended Posts

Hei!

 

Når man avfyrer et skudd og kulen farer ned gjennom løpet oppstår det svingninger/ vibrasjoner i pipen. Den begynner å vibrere akkurat slik en hageslange gjør når du setter på trykk (men ikke med like store utslag). Dersom pipen er frittliggende slik at pipen får vibrere i hele sin lengde , så antar man at man får de samme svingningene for hvert skudd -og dermed bedre presisjon.

 

Her ser du et eksempel på pipesvingning (med luftgevær) i slow motion:

 

 

Så finnes det noen som mener at dersom man utøver et fast trykk mellom pipe og stokk, så vil dette gi mindre svingninger og bedre presisjon. Dette kalles gjerne for "pressure point bedding". Remington leverer mange av sine børser med et slikt punkt mellom pipen og stokken. Mange velger å fjerne dette punktet og opplever bedre presisjon. Jeg har en Ruger Hawkeye Predator som har slik bedding og den leverer bra presisjon, men jeg kommer likevel til å frilegge pipen siden dette gir meg anledning til å benytte tofot og anlegg uten at det påvirker trykket direkte mot pipen.

 

Det er nok litt uenighet om hva som er best av frittliggende og pipe med trykk fra stokken. jeg husker en artikkel av Craig Boddington i G&A hvor han fikk mye bedre presisjon med en Remington ADL i .30-06 etter å ha lagt biter av visittkort mellom fremste del av stokken og løpet.

 

Jeg vet ikke hva som er mest saliggjørende, men jeg registrerer at de fleste foretrekker et løp som flyter fritt i løpskanalen.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig som ex8mast sier at det påvirker løpssvingningene, men så lenge det skjer likt fra skudd til skudd er det av liten betydning. Men etter hvert som løpet blir varmt utvider materialet seg (termisk ekspansjon). Hvis løpet er i kontakt med stokken vil dette legge press på løpet og forskyve treffpunktet, OG det vil endre hvordan løpssvingningene påvirkes.

Med andre ord, hvis løpet får kjøle seg ned mellom skuddene er det ikke viktig, men skyter du serier får det fort en effekt.

Link to comment
Share on other sites

 

Interessant video. Jeg hadde aldri trodd at et luftgeværløp vibrerte så mye. Da må nok rifleløp vibrere enda mer vil jeg tro.

 

Synsing fra min side: jeg er ikke så sikker siden (fjærdrevne) luftgevær skaper kraftige vibrasjoner som følge av den kraftige fjæren. Slike luftgevær har en tendes til å "spise" kikkertsikter som følge av vibrasjon.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok litt uenighet om hva som er best av frittliggende og pipe med trykk fra stokken

Ærlig talt nei.

 

Om du ikke tar deg råd til bedding, (slik som Remington) så vil du ofte oppleve bedre presisjon ved trykk fra stokken, men men i ei fagmessig bedda rifle - aldri.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...