Jump to content

Økokrim foreslår forbud mot jakt mellom 2100 og 0500


Torquemada

Recommended Posts

Økokrim foreslår forbud mot å jakte mellom klokken 21 på kvelden og 5 om morgenen.

 

– Vi mener man med enkle grep kan få et regelverk som både setter klare begrensninger på muligheten til å utøve jakt under dårlige lysforhold, og som lar seg håndheve, sier førstestatsadvokat Hans Tore Høviskeland i Økokrim til Adresseavisen.

 

Han mener det bør være mulig å innføre et jaktforbud mellom for eksempel klokken 21.00 og 5.00, samt å få en «vær varsom-plakat» for all jakt i den mørke delen av døgnet.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 918306.ece

 

 

 

Må si jeg liker denne svært dårlig. I enkelte områder så sliter man med å få skutt all hjorten som skal felles, hvordan blir det da når man ikke har lov til å jakte den beste tiden på døgnet. Som det jo står i artikkelen så felles halvparten av dyrene på den tiden av døgnet man nå foreslår å forby jakt.

 

Og hva med det faktum at det blir mørkt til ulik tid alt etter hvor langt nord/sør man er, og for ikke snak om hvilken tid det er på året. Nå om dagne blir det mørkt kl 1630 her....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 228
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er bunnsolid dokumentasjon på, at den sikreste jaktformen, er nattejakt. ("Bedre jakt") Det ser man ganske enkelt vekk fra.

 

De vi nå ser resultatet av, er bevis på at den norske jeger, er iferd med å bli "outsmarta" av jaktmotstandere og våpenmotstandere, som har vært mye flinkere enn oss jegre, til å få sine folk plassert i de posisjoner som legger føringer, bestemmelser, og regelverk, for den norske jeger.

Link to comment
Share on other sites

Her er det så klart en enorm dose av kunnskapsløshet ute å går.

Vi vil aldri klare å holde hjortebestanden under kontroll dersom en ikke kan ta ut dyr fra bøen. Og det foregår i den tiden som en her ønsker å sperre.

Likeledes er det i denne tiden morgen og kveld de fleste råbukkene taes ut i lyse tider av døgnet i August.

Revejakten ???????????? Og her oppfordrer DN til større utak, hvordan skal vi klare det med et slikt forslag. :shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

Får ta med gåsejakta også da. Allerede nå, med jaktstart kl. 04

begynner det å bli for sent. Her tenker man å søke om jaktstart kl. 03 for å få med hoveddelen av morgentrekket. Jegerne må allerede sitte å se på flokk etter flokk som trekker over dem. Skulle det begynt kl 05 så er jo hovedtrekket over :roll:

Dette er vel noe NOJS også burde se på :!::?:

Link to comment
Share on other sites

Blir dette den endelige løsningen (på et problem som er mikroskopisk), betyr det ihvertfall slutt på hjortejakta for min del.

Mitt lille vald er av en slik beskaffenhet at kveldsjakt / jakt i måneskinn står for 80 % av fellingen.

 

På mitt vald trekker stort sett ikke dyra inn før sent i sesongen, vanligvis etter at brunsten er ferdig og snøen/frosten har kommet i høyden. Uten måneskinnsjakt på hjort, kan jeg like godt si opp leia med grunneier og starte med en annen hobby

 

Enn om de hadde lempet på ettersøksreglene/bruk av lys for godkjente ekvipasjer istedet for.

Det er jo dette problemet de er opptatt av; redusert mulighet for å finne påskutt vilt.

Så istedet for å være løsningsorientert, ønsker de å regulere ved ytterligere et forbud :evil:

 

(Forøvrig et svært lite illustrerende bilde som var lagt til artikkelen)

Link to comment
Share on other sites

Her sitter altså en arbeidsgruppe som prøver å endre til et strengere regelverk, men får det (nærmest selvsagt) ikke til. De har sitti der siden våren 2009 og kommer til å sitte noen år til før de gir opp ...

Derfor kommer Økokrim inn i bildet med et forslag til å sette strek for all jakt mellom to klokkeslett. Det er tydeligvis lagt alt for mye vekt på hjortejakt i disse merkelige forslaga, for hvis man letter litt på skylappene til visse instanser ser de kanskje at det er en god del annen jakt som foregår i lysning og skumringstimene. I et land med vår geografi med flere timers variasjoner mellom lyst og mørkt vil ikke klokkeslett bli realistisk i det hele tatt. Det er greit å sitte i Oslo og si at nå er det mørkt!

 

Forbud mot jakt mellom 2100 og 0500?? ..- Som tidligere nevt i denne tråden: Farvel hjortejakt i store deler av landet, bukkejakt i august, morrapost etter gås, åtejakt på rev, og tildels beverjakta. For å bare nevne noen jaktformer som blir berørt.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje noen skal foreslå at det blir tillatt med lys? Så det blir mere humant på nattens tid...

Blir kanskje bensin på bålet det ....

 

Uansett så i "lys" av dette så skulle lys til ettersøk vært vurdert tillatt, hvis det er ettersøksutfordringer og gjenfunn av skutt vilt som er et av momentene.

 

Men å lage begrensninger i så mange typer jakt høres litt merkelig ut. Tradisjonsbundete jaktformer som har foregått i generasjoner. I andre sammenhenger er det slike "tradisjons" argumenter som taler imot, ref forbudet mot drivende hund på bjørn, jerv....

 

Får håpe NJFF tar litt ansvar også.

Link to comment
Share on other sites

Nokon som kan gje innspel på kor Økokrim kjem inn i bildet når det gjelder jakt, og kva i svarte h****** dei har med det å gjere ?

 

Det tror jeg bestemt du kan takke tre "jegere" fra Kristiansund for! Det er ikke tilfeldig at dette forslaget kommer noen dager etter alle disse oppslagene om tjuvjakt med "spesialvåpen" på natterstid. Dette vil jo forenkle etterforskningen betraktelig:

Smell etter kl 21:00 = ulovlig jakt!

 

Dette blir den viktigste politiske saken for NJFF på flere tiår! Mange har kritisert NJFF for å sleike myndighetene oppover ryggen

( ulvepolitikk, våpengarderobe) Nå får vi se om taktikken har lønt seg...

Link to comment
Share on other sites

Dette forslager er så tåpelig at det neppe blir noe av. - og godt er det!

 

Problemet med dagens regelværk er at det er lagt enorm vekt på individuell skjønn. Dermed er det nesten umulig for påtalemydighetene å domfelle jegere som faktisk jakter uforsvarlig.

I tilegg kommer den indivuelle lensmann med sin tolkning.., og plutselig kan anmeldelse og domfelling være basert på trynefaktor. - Akkurat det gavner ingen!

 

Tror alle er enige om at klokkeslett jakta er tullball - men hva slags regelverk vil det være praktisk å vedta?

Link to comment
Share on other sites

Den regelendringen som etterspørres, er så enkel at det er til å grine av. Der er i prinsippet kun en begrunnelse som legges til grunn for å forby natt jakt, og det er at ettersøk er en del av jakta.

 

Legg til at ettersøk foretatt av ettersøksekvipasje som ikke hører til i valdet (ikke jakter i valdet), Ikke regnes som en del av jakta. Og da automatisk har dispensasjon for bruk av lys (mot varsling til en sentral ettersøks leder i om at slike ettersøk settes i gang). Og vips er §19 borte som begrunnelse. Og vips er mesteparten av problematikken rundt nattjakt borte.

 

Dette gjør at man kan holde ettersøks ekvipasje selv som i dag, men gir også mulighet for at de som ønsker å jakte om natten. Kan ha avtale med ekstern ettersøksekvipasje om de skal jaktes om natten på storvilt (for de fleste vill dette ikke ha annen innvirkning enn at de en normalt har ettersøksavtale med, også om nødvendigt kan bruke lys).

 

En vinn vinn situasjon for alle andre enn mørkemennene som vil forby det de kan forby, og som bruker §19 som skalkeskjul for dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den regelendringen som etterspørres, er så enkel at det er til å grine av. Der er i prinsippet kun en begrunnelse som legges til grunn for å forby natt jakt, og det er at ettersøk er en del av jakta.

 

Dette tror jeg absolutt er å begynne i riktig ende!

 

Kombinert med et minimumskrav til antall lux, bør man kanskje være i mål??

Link to comment
Share on other sites

I utmarka/ skogen/ fjellet, hvor hjorten står på dagtid, er det i mitt jaktområde blitt så tett at det i praksis ikke har noe for seg å dra på jakt der, annet enn for turens del.'

 

Dyrene i valdet blir derfor med helt spesielle unntak skutt utelukkende på bøen nattestid under "110%" sikre forhold (one shot one kill) på korte hold, når de står i ro og beiter med bredsiden til. I år har vi vært heldige med relativt bra vær i periodene med god måne.

 

Jeg har enda til gode å se et dyr på bøen før mørkets frembrudd - oftest kommer de ca 1/2 time eller så etter at det er mørkt.

 

Blir det aktuelle forslaget en realitet, må vi i praksis nærmest legge ned hjortejakten i kommunen.

Link to comment
Share on other sites

Legg til at ettersøk foretatt av ettersøksekvipasje som ikke hører til i valdet (ikke jakter i valdet), Ikke regnes som en del av jakta. Og da automatisk har dispensasjon for bruk av lys (mot varsling til en sentral ettersøks leder i om at slike ettersøk settes i gang). Og vips er §19 borte som begrunnelse. Og vips er mesteparten av problematikken rundt nattjakt borte.

 

Akkurat dette er nytt for meg vingemutter :?

Det gjør jo at jeg som ikke har hund men må vente på ekvipasje fra ettersøksring, kan benytte lys under ettersøk.

Mens feks. nabovaldet med egen hund, ikke kan det.

Hvor er likhetsprinsippet blitt av?

Link to comment
Share on other sites

Endring av ettersøksreglene er nok eneste fornuftige veien å gå. Men, det spørs hvor mange ettersøksjegere som vil stille seg til rådighet hele døgnet.

 

 

De står til rådighet hele døgnet, og er kjappere på pletten en de andre "utrykningsetatene" i området. Ja, de bruker lys, og ja, det fungerer glimrende.

 

Det med ettersøksargumentet er nok kun et sidespor som argument for å forby nattjakt.

 

Nå er det viktig at politikere, lobbyister og andre med påvirkningskraft kommer på banen. En må velge sine slag med omhu - dette er en viktig sak for de fleste som driver med hjortejakt og annen jakt om natta (...utendørs jakt da selvsagt...)

Link to comment
Share on other sites

hmmm. tåpelig regel dem skal innføre. kommer nok til å bli mye "ulovelig" jakt da tror jeg.

og hvorfor kan dem ikke bare ta å ta inn en regel om at all jakt er ulovelig da? hadde vært mye greiere det en mellom 2 klokkeslett noe som aldri kommer til å bli akseptert og samt at økokrim er krimminelle selv akkuratt i den loven dem vil pålegge oss jegere samt at dem gjør mye jakt uhumant hvis det blir skadeskutt et vilt som dem ikke finner igjen pga vi får ikke lov til å bruke lys til ettersøk. har vært med på å finne igjen 4 slike elger å skytterne har hatt det tung og da har kanskje elgene ligget fra 50-200 m unna oss og vi har ikke sett dem pga vi får ikke lov til å bruke lys. og da vi har gitt oss har det vært uforsvarlig å skyte pga mørket så da stiller jeg også spørsmål hvis den loven blir satt inn.

hva skjer hvis jeger bom bom skadeskyter et vilt og kommer innpå men ser på klokka at klokka er 21.10 da kan han ikke skyte forde ØKOKRIM har satt inn en regel om at all jakt mellom 21.00-05.00 er forbudt og da vil han bli en ulovelig jeger som igjen gjør noe som blir uhumant og ULOVELIG egentlig!

samt det er mye jakt som blir ødelagt også da som blandt annet hjortejakt,revjakt og bukkejakta.

 

dette innlegget er basert på mine meninger og noen få erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Vel.. artig å se at pipen har fått en annen lyd hos enkelte her inne når det berører en selv! Har friskt i minne diverse dumme argumenter i en annen tråd her som omhandlet hijakt på bjørn i fra russland. Da var ikke hylekoret nådig, jeg og noen andre ble mer eller mindre ommtalt som noen hillbillys og idioter. det var slakt, umoralsk osv..

Det beste argumentet gjemmer jeg til slutt, i tråden jeg referer til var det gode argumentet at storsammfunnets syn på jakt var det som var gjeldene. Det må vel gjelde her også?

DN (storsamfunnet), økokrim alle de som IKKE jakter ER storsammfunet og de må få bestemme, ikke sant? Jeg jakter ikke hjort i stor skala så for meg spiller det ingen rolle. Kan godt stenge hele hjortejakta for min del.. (det siste er ironisk ment!)

 

Neida, jeg tenker lengre enn nesa mi og ser helt klart at dette er bokstavelig talt helt på jordet, videre er jeg ikke være ondskapsfull og ser at vi må stå sammen i mot DN/økokrim uansett jaktform.

Dette er et klar varsku til alle som liker jakt uansett jaktform. Respekter hverandres jaktformer og dra lasset sammens mot nettopp slike som sitter og bestemmer, neste gang er det du selv som blir berført av byråkratiet!

 

Det jeg aldri har skjønt og aldri kommer til å skjønne er hvorfor skal blyantspissere skal "bestemme" over oss jegere? Hvorfor skal en gruppe mennesker som sjelden eller ALDRI har jaktet bestemme noe slikt? Kan dere svare meg på det? Det værste av alt at dette med bøjaktforbudet ikke er et enestående tilfelle i Norge. De som har et snev av intresse for rovdyrjakt har slike idiotregler over seg hele tiden!!!

Så folkens, brett opp armene og "kvel" dette forslaget før snøballen virkelig begynner å rulle...

Link to comment
Share on other sites

Slikt er vel standar etter hvert,

 

Sett teoretikere som ikke har noe erfaring og kunnskap til å lage noe som er lett for de andre uten dette å håndheve.

 

Det neste kravet til hjortejakten blir vel kule med 4 hjul på minst 500kg, hehe.

Link to comment
Share on other sites

Bobcat,

Snakk om å sammenligne epler og pærer!!!

Hvordan du klarer å dra paraleller til at et klarere regler ang. nattjakt må være til fordel for alle parter

..., til at det skal være ok, og stå 6 mann på linje for å plaffe løs på en bjørn i ørska som har blitt plaget ut ifra vintersøvnen, tror jeg seriøst det er få som evner å forstå.

 

- La oss diskutere russisk bjørneslakt i den andre tråden, og nattjakt i denne.

Link to comment
Share on other sites

Syntes ikke det var et så dumt forslag, all jakt skal foregå når det er lyst. Viltet må kunne være fredet om natta, og folk skal sove da, ikke jakte. Hjortejeger på vestlandet må da orke å gå opp liene om dagen for å jakte. Det er det som er jakt, ikke sitte på bøen å skyte om natta. Dere klager over at det er mindre hjort, enna så vil dere jakta døgnerundt for skyte mere hjort.

Link to comment
Share on other sites

Syntes ikke det var et så dumt forslag, all jakt skal foregå når det er lyst. Viltet må kunne være fredet om natta, og folk skal sove da, ikke jakte. Hjortejeger på vestlandet må da orke å gå opp liene om dagen for å jakte. Det er det som er jakt, ikke sitte på bøen å skyte om natta. Dere klager over at det er mindre hjort, enna så vil dere jakta døgnerundt for skyte mere hjort.

 

Har du vært i finnmark før?

Link to comment
Share on other sites

@favoritten: Da synes jeg du bør ta deg en tur hit på nordvestlandet og vise oss hvordan det skal gjøres. Og samtidig belære oss om hvordan vi skal holde den raskt økende hjortstammen nede på din måte.

 

Her er det mørkt når folk kommer fra jobb rundt 16:00 på denne tida av året.

Link to comment
Share on other sites

Bobcat,

Snakk om å sammenligne epler og pærer!!!

Hvordan du klarer å dra paraleller til at et klarere regler ang. nattjakt må være til fordel for alle parter

..., til at det skal være ok, og stå 6 mann på linje for å plaffe løs på en bjørn i ørska som har blitt plaget ut ifra vintersøvnen, tror jeg seriøst det er få som evner å forstå.

 

- La oss diskutere russisk bjørneslakt i den andre tråden, og nattjakt i denne.

 

Temmelige klare paralleller i disse sakene, for i begge sakene er det total uvitenhet og innkomopetanse fra de som enten kritiserer eller foreslår forbud. Hvilken kategori du tilhører får du selv bestemme, jeg har ikke forhåndsdømt deg.

Som nevnt er det flere jaktformer i dette land en hjortejakt om natten, vi som liker rovdyrjakt og fangst sliter med byråkrati og idiotregler nettopp på grunn av nok en gang uvitenhet og innkompetanse fra de som "bestemmer".

 

Vi setter dette på spissen, hvilke signaler har det gitt hvis jeg har samlet en rekke medlemmer her inne, fått dem til å si at bøjakt om nattet er en uting osv.. det har helt klart gitt signaler som vi jegere ikke ønsker oss. Nettopp slik som signalene du gir når du krititserer andre jaktformer ukritisk. Sette deg selv andres posisjon, kom ned fra din høye hest før du roper ulv ulv.

Bekalger OT. folkens...

For ordens skyld er jeg selvklart i mot et eventuellt forbud om natten da jeg har åte rett utafor veggen:-) skal jeg ikke få lov til å skyte rev/jerv om natten heller nå?

Link to comment
Share on other sites

men hvordan bli det med fellejakt da?? ta ned igjen dem også til 21.00?

 

Nei, med jakt menes aktiv jakt

feller=fangst, altså passiv jakt

 

Men når det er sagt, sitter jeg nå og tegner for livet på en slagfelle for hjort, bare for å være på den sikre siden!

Forhåndsordrer mulig 8)

Link to comment
Share on other sites

Sagt på en litt mer alvorlig måte:

Skulle dette bli reelt, håper jeg snart å finne en tråd hvor det står:

Planlegging av aksjon stopp Norge, så får vi velte og sette fyr på biler på motorveiene og fylle stortings og justisdepartementsbygget opp med sement, så det ikke kommer noe mer tull fra de kantene der........

 

Ikke kødd med livsstilen/ hobbyen min!

Link to comment
Share on other sites

Fornuftig? Hvorfor det?

Hvorfor er det fornuftig å begrense, når det er mulig å forbedre? Et generelt forbud mot nattjakt er sannsynligvis den dårligste løsningen man kan komme med. Av flere grunner. Jeg kan nevne to: Fordi nattjakt er effektivt og gir god kontroll over utøvelsen, og fordi det motsatte vil få en stor del av landets befolkning til å føle seg ytterligere marginalisert av sentrae myndigheter i forvaltningsspørsmål. Det første tegnet på sistnevnte, kommer jo tydelig frem allerede i denne tråden.

Personlig reagerer jeg på at det er førstestatsadvokat Høviskeland som nok en gang er frempå. Sist han kom med medieytringer av betydning, var da han uttalte at "nå må det bli slutt på dette svineriet". Han siktet til en ulv som hadde forsvunnet, og gikk altså offentlig ut med det som ikke kunne oppfattes annerledes enn anklager mot jegere han åpenbart mente sto bak illegal ulvejakt.

Det ble ganske pinlig da den forsvunne ulven en stund etterpå kom vandrende ut av skogen i levende live og i god form.

En statsadvokat har til oppgave å avgjøre straffesaker, jeg håper Høviskeland ikke lar seg styre like mye av følelser eller etter innfallsmetoden når han vurderer tiltale eller ei. Skjønt, ut fra Økokrims meritter i norske rettssaler de senere år, er det kanskje grunn til å tvile.

Link to comment
Share on other sites

Så det er human jakt å skyte kl. 20.50, men ikke 21.10?

Akkurat nå kikker jeg ut vinduet. Det er ikke mørkere senere i kveld enn det er nå.

Vrøvl og tåkeprat fra økokrim! Finnes det jegere blant disse folkene?

Hvordan skal vi forstå tolkningen? Jo, de godtar dagjakt og drivjakt med dertil kraftig økning av skadeskyting. Visst avskytingen skal opprettholdes, og samtidig forby jakt mellom 21 og 05, ja da lurer jeg på hvordan de skal løse dette?

Blir oppgitt av forslaget. Hva er egentlig problemet? Viser til “Bedre jakt-undersøkelsene” som har vært gjennomført av M&R JFF. Der kom det klart fram at innmarksjakt etter mørkrets frembrudd hadde vesentlig færre skadeskudd (2,9 prosent) en dagjakt (10 prosent)!

http://www.bedrejakt.no/Dokumenter/Micr ... 202009.pdf

 

Skal man ignorere de faktiske forhold fordi noen byråkratiske gjøker ikke liker jaktformen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...