Jump to content

Kurs i enkel langholdsskyting?


M67

Recommended Posts

Det er nå nesten daglig oppatspørsmål på kammeret innenfor langholdsskyting. Og PM, og diskusjoner på banen, osv... Mange av de som spør har liten eller ingen erfaring, selv fra 15m, og har knapt avfyrt en .22LR. De som har det kommer på banen med kikkerter som ikke kan skrus opp eller uten forståelse av hvordan en skyter inn ei rifle

Vi har diskutert i SBSK om vi skal ha et kurs innenfor temaet, først og fremst for "lokale" slik at en slipper å korte det inn og gjøre det for intenst, og jeg lufter her spørsmålet.

 

Et kurs i enkel langholdsskyting, fra scratch:

- minst en teorikveld, gjerne to,

- minst en halv dag på 100m med instruksjon, skyte 100-200 .22LR og 30-50skudd med den enkeltes "langholdsrifle", for å luke vekk uvaner og uegnet utstyr, rette opp kikkerter, lære innskyting, sjekke om det er nok klikk osv. Sette baselinje for forventninger, skyteferdighet osv.. kronografering

- halv dag @ 300m med instruksjon, 30-100 skudd LH rifle, verifisere oppslag fra 100m, se at samlinger åpner opp, få føle vindavdrift - innføring i spotting, dialog, oppmerksomhet

- hel dag @ feltbane m/stålmål, instruksjon, parvis skyting, oppgaver, se at oppslag stemmer, verifisere tabeller, danne grunnleggende erfaring, moro

 

Noe av det man bør igjennom.

- oversikt, oppgave, systemkrav, SIKKERHET!

- grunnleggende ballistikk, kuler, form, stabilitet, luftmotstand, atmosfære, vind, nødvendighet av KISS

- sikteteori, innskyting, parallell bore zero, drepevindu, PBR, klikk, mil, moa, retikler, programmer, svenskekort,

- våpen, ammo, sikter, avstandsmålere, utstyr, stash, puss,

- skyteteknikk, grunnleggende @100-300mm - innskyting 100m bekrefting @300

- skyteteknikk, lett videregående, 0-600m, PBR, bruk av retikkel, målveksling, oppgaver

- ? mer?

 

Dette kan gjennomføres som ei helg, fra fredag til søndag, eller det kan gjøres rolig og over flere uker, f.eks. med et par teorikvelder i god tid før skytinga, en mekkekveld, og god tid mellom 100 og 300m for å rette opp utstyr om nødvendig.

 

Inspill? Interesse?

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det skal nok være mulig å lage ett lignende kursopplegg i Trondheim.

Har Nidaros banen lett tilgjengelig, med både stål og elektronikk ut til 600m

 

Skal se litt på mulighetene til å sette sammen ett opplegg.

Det burde kanskje lages en "nasjonal" kursplan slik at ikke alle må finne opp kruttet på nytt.

 

Roe har jo hatt ett par kurs på Kongsberg. Så han har vel mye ferdig stoff, bla Langholds CDn.

Nå kommer vel også filmen hans snart.

 

Ta kontakt med meg på PM om du er interessert i kurs i Trondheim/Trøndelag.

Link to comment
Share on other sites

Det skal nok være mulig å lage ett lignende kursopplegg i Trondheim.

Har Nidaros banen lett tilgjengelig, med både stål og elektronikk ut til 600m

 

Skal se litt på mulighetene til å sette sammen ett opplegg.

Det burde kanskje lages en "nasjonal" kursplan slik at ikke alle må finne opp kruttet på nytt.

 

Roe har jo hatt ett par kurs på Kongsberg. Så han har vel mye ferdig stoff, bla Langholds CDn.

Nå kommer vel også filmen hans snart.

 

Ta kontakt med meg på PM om du er interessert i kurs i Trondheim/Trøndelag.

 

 

Skal ikke se bort ifra at vi er flere som kunne tenkt oss en slik samling 8)

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Siden det har vært litt liten respons fra lokalmiljøet så tar jeg bladet fra munnen: Supert initiativ, M67!

Nå det er sagt; jeg har lyst til å tilegne meg litt kunnskap selv om bruksområdet blir litt annerledes.

Jeg pusler mest med gamle børser og noe nyere, er skralt med kikkertsikter her i gården.

Har litt lyst til å prøve langhold med svartkrutt med tid og stunder og da snakker vi helt andre siktemidler og tabeller vil jeg tro men

kunnskapen man vil kunne tilegne seg på et sånt kurs må da være mye bedre enn ingentin å legge i bunn av teorikista?

Men jeg regner med at jeg vil føler meg litt uttafor utstyrsmessig :mrgreen:

Våpen som kanskje kan være aktuelle er: M98 jaktombygd i .358 Win. med kikkertsikte i lav priskrlasse uten tårn eller fancyschmancy-dilldall. KJ 1894 med M25 pipe og Schous diopter. Rolling block i 5,6x50R med tangdiopter og ei Marlin halvauto i .22LR med obskøn kikkert.

Selv har jeg hørt og lest om MOA, klikktabeller, endel forkortelser jeg ikke skjønner for mye av og sånt her inne og har alt å lære, ingeting å tape.

Men er usikker på om jeg skal fortsette å tilegne meg kunnskap gjennom egen praksis eller om jeg klarer å overføre denne finregningen og teorien fra et sånt kurs til såvidt grove verktøy som jeg betjener.

JJ

Link to comment
Share on other sites

Synes dette høres bra ut jeg, med et forbehold. Et slags pensum bør utarbeides i forkant, og de som melder seg på må ha lest dette og eventuelt gjort noen oppgaver i forkant av kurset. Dette for å sikre at ord og utrykk som ofte brukes er på plass, samt andre ting som er unødvendig å bruke tid på på et eventuelt kurs. Det er et stort tema dette med LH skyting og derfor tror jeg alle hadde vært tjent med et slags minimum av kunnskap før kursstart.

Link to comment
Share on other sites

Teorien er vel den samme om en bruker rifle, trbuchet eller bue og pil... Utstyrsdelen noe forskjellig kanskje... Men rifler er rifler og sikter sikter.

Det tenkte var helt basic til å begynne med, helt fra "jeg har en rifle", ideen kom fra det faktum at på langholdsskyte-samlinger som ikke er "invitational", så komme rdet alltid flere interesserte som har så lite kunnskap eller så uegnet utstyr, eller begge deler at de ikke har noe glede av skytinga.

Litt enkel teori, og skyting på 100-300 på bane - med ratting opp og ned sammen med instruktører ville gjort opplevelsen i felt til en helt annen for disse. En ville bli oppmerksompå kikkerter som ike kan stilles forbi 300m, skjeve kikkerter, en ville se hava slags presisjon en kunne forvente når folk har skutt litt på papir, folk ville vite utgangshastighet, innskyting osv..

OG teori kunne en ha om kvelden i mørke og ikke kaste bort dagen på skytebanen på det.

 

SÅ kunne en følge opp med en felt-dag med ordentlig langholdsskyting og de vile få en helt annen og mere positiv opplevelse - både tid og ammo ville bli bedre utnyttet.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere ikke kjører det på denne årstiden da.

Oppstart rett over jul er vel det mest sannsynlige. Frysing unngås med klær - dette er forresten en av grunnene til at jeg ikke vil rett i felt. Det er nok å tenke på når en kommer dit.

På banen kan en jo uansett fyre opp og ha det varmt og fint på bakrommet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har fått en del henvendelser ang kurs i Trøndelag.

Jeg jobber med saken ang baneleie, teori og materiell.

Tidspunkt blir mest sannsynlig i feb/mars.

 

Kommer tilbake til dette senere i prosessen.

Men send meg gjerne en PM slik at jeg får registrert interessen.

Link to comment
Share on other sites

Nå var jo min intensjon at vi skulle rekruttere noen nye, og kanskje særlig folk som har lyst men tror det er veldig vanskelig. Ikke at jeg skulle dumme meg ut overfor folk som er vel så flinke...

 

Om dere kommer på møtet i Vennesla i dag så kan vi jo diskutere dette.

 

K

Link to comment
Share on other sites

vil kunne ta børsa ut av skapet, klikke etter kortet, og treffe gongen på 600 meter cold barrel

Du trenger ikke kurs, du trenger TRENING :mrgreen:

 

Spøk til Skaubjønn, alvor egentlig. God skyting generelt og CBS treff på 600m og små mål kommer bare ett sted i fra - mange skudd og mye tid bak rifla, ikke noe kurs.

Et kurs kan gi deg grunnlaget for å trene, kanskej lære deg hva du må trene (mest) på

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva er det folk lurer på, hva vil dere lære?

K

 

:D alt egentlig, nei men dersom man skal kunne mestre dette så må man vel ha med det grunnleggende som du nevner innledningsvis.

Men dersom det legges ekstra vekt på hjemmelading, pcb, svenske metoden, utfylling og bruk av skytekort, verifisering, skyteteknikk, vind, loggføring :mrgreen:

 

Egentlig det som trengs for å kunne fortsette med langholdskyting, slik at man kan luke bort evt feil før videre skyting.

Link to comment
Share on other sites

Ånei du, men kanskje jeg skulle reise på en landsdekkende studietur :wink:

 

Det vil bli kurs, her på Sørlandet - på en bane nær deg (les <1time fra Kristiansand)... Formatet er nær spikret som ei helg med vekslende teori og skyting på 100/300m lørdag. Og skyting 300-600m søndag.

Det som gjenstår er å spikre pensum 100%, både teori og praksis - og å finne ei passende helg.

 

Instruktører vil bli fra "Den Harde Kjerne™" her i klubben, Kurs 1 vil bli internt - dvs for medlemmer, så bare meld dere inn...

Klubben har forresten fått ny hjemmeside, den er ennå litt rufsete, men har et fungerende forum for medlemmene, og det begynner å foregå endel ting der : http://www.sorlandetsbenkskytterklubb.no/

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bumper denne og gir samtidig ros til SBSK for ekspeditt behandling av innmelding i julestria og forøvrig til M67, Vet|Us og han jeg ikke husker nicket på for velvillig assistanse til en novise på hold over 0,1km i romjula. Lån av kronograf, råd til ratting, super spotting og ikke minst hyggelig samvær. Hvis kurset blir arrangert ei helg det passer kan dere regne med å se meg. Keep up the good work! :)

Link to comment
Share on other sites

Er det lov for en sunnmøring å kjøre sørover og være med på dette? Om noen kunne låne vekk et hjørne i garasjen til overnatting, så er det gull. Kan ta med 2-300 runder med 300 Win Mag og godt humør og kanskje noe å bite i(hjortekjøtt). På tide å treffe noen likesinnede og sette fjes på alle disse nicka som er her.

Link to comment
Share on other sites

Klar som et egg.

Litt slitsomt med flere halve dager selv om jeg bor så nærme som Porsgrunn. En helg ville vært fint !!

Trenger litt tids forvarsel for å klare å økse plass i kalenderen. Har tross alt tre andre sjefer i familien å forholde meg til :wink:

Men viljen er der, derom hersker ingen tvil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...