Jump to content

Skuddplassering tiur/orrfugl


olegjermund

Recommended Posts

Hva mener folk er riktig plassering av kule under toppjakt? Har hørt ulike meninger om hva som er riktig plassering. Noen sikter midt i fuglen, noen litt høyt for å unngå kjøttødeleggelse, mens andre velger å plassere kula i overgangen til hals.

 

Kan dette være riktig plassering?

 

http://www.norma.cc/sida/foretaget/bild ... ttavla.pdf" target="_blank

 

Legg gjerne inn ett bilde hvor du markerer "din" skuddplassering.

 

Legg gjerne til kaliber og kule som brukes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville siktet akkurat der ihvertfall. Da har man "litt" å gå på. Skal ikke treffe mye for høyt eller til siden for å skadeskyte.

Om jeg skulle sikte nærmere halsen for å spare kjøtt, så skulle ikke holdet vært langt ihvertfall.

 

Husk at det er mye lettere å skyte på bane enn i skogen. Og selv på bane leverer alle et dårlig skudd i ny og ne. Ville irritert vettet av meg, om jeg hadde skadet og mistet en tiur fordi jeg ville spare kjøtt.

Link to comment
Share on other sites

Det er et godt utgangspunkt å skyte der figuren viser.

Skal du skyte midt på fuglen blir det mye mage/tarm og mindre maskinrom om det går bare litt for langt bak. Og da kommer de seg gjerne et stykke avgårde.

Er man nære og fra siden kan skyte nærmere ryggen, det virka bra på ei gås jeg tok i høst, og funker på skarv også, men ikke på 300m. Forfra/bakfra kan en med fordel gå høyere om en er nære, eller har god tid/ god kontroll. Begge disse sparer kjøtt, men krever god skyting.

Det kommer mye an på hva en vet om sin egen evne til å treffe der en vil i en gitt situasjon.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Figuren er god, spesielt med helmantel/ikke ekspanderende ammo. Dersom du benytter blyspiss går det fint an å skyte lavere og lengre bak, i mageregionen. Har skutt mange fugler med blyspiss selv og resultatet er alltid knall og fall med skudd under/bak brystet. Skyter du med blyspiss i bryststykket er det ikke mye mat igjen, men effekten av blyspiss i de bløtere regionene er at indre organer synes å stoppe opp umiddelbart.

Link to comment
Share on other sites

skyter midt i brystet eller i den hvite dotten tiuren har ved vingeknoken.

nall å fall hele tiden og sjeldent noe mye ødelagt kjøtt.. kan si at 2 av 10 av de jeg har skutt har jeg så si sprengt men da skutt med elgammo :oops: pga at det har vært midt i elgjakta.

men ellers går det i sierra matchking eller en annen hullspiss jeg har liggendes. kommer fra 80 taller mener jeg.

men hvis jeg skal bruke jaktammo så bruker jeg fusion

 

men dette er mine erfaringer. men det er folk som kan dette mye bedre en meg så jeg vil ikke utale meg noe mye mer og heller legge meg flat med mine erfaringer som ikke er så store men mere tynne... iforhold til dere som har jaktet i 10-50+ år

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...