Jump to content

12/70 VS 12/76


Knopfler

Recommended Posts

"Kjedelig tråd" tenker du sikkert, men etter å ha brukt to timer på å lese gjennom gamle tråder trenger jeg presist svar:

 

Skal kjøpe min første hagle, og ser at det er mange kvalitetshagler på bruktmarkedet (f.eks. Beretta) som selges i kal. 12/70. Færre i 12/76. Burde ikke kal. 12/70 være like greit som 12/76 som allround-hagle? Mange sverger jo til kal. 16 og 20 har jeg skjønt.

 

Og er det mer krutt, kuler eller begge deler i 12/76 kontra 12/70?

Link to comment
Share on other sites

Personlig har jeg sansen for både 12/76 og 12/89 til de største artene man jakter med hagle, spesielt etter blyhaglforbudet.

 

Men som en allround-hagle, er en hagle i 12/70 en like god hagle nå, som da hagler i 12/70 var omtrent enerådende. Bare vær sikker på at hagla tåler stål. Det gjør treningsmulighetene vesentlig enklere rent økonomisk, samtidig som våpenet tåler patroner som Remington Wingmaster og liknende, som etter min mening er bedre patroner enn de fleste blypatroner.

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg spørre Mikkel og SuperZ hvorfor det er mer å hente med 76 og 89 patroner?

Ja, de har mer krutt og tyngre ladning, men...

Tyngre ladning betyr ikke mer enn flere haggel. Hvor mange haggel trenger man egentlig?

76 og 89 patroner gir som regel lavere utgangshastighet enn 67 og 70 patroner.

Det vil si at, selv om du har flere haggel i de lengste patronene, gjør lavere hastighet effekten av

hvert enkelt haggel mindre.

Haggel med høy egenvekt i høy hastighet er det som gir mest/best effekt i viltet. I hvertfall etter min mening og erfaring(og teori)

Link to comment
Share on other sites

Har kutta helt ut magnum som 76 og 89, selv om jeg har kammer for det. Grunnen er at hastigheten ofte er lav, med disse tunge ladningene. På vilt som beveger seg fort, så som fuggel, hare, rev og noen ganger rådyr, så fører den høyere hastigheten til bedre treff også (mindre forranhold)

 

Speed kills :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som sagt har jeg ut fra alt som er skrevet om emnet her inne sammen med mine egne erfaringer (Det holder egentlig å se på oppgitt ladning og utgangshastighet på eska) kommet fram til at hvis du bruker stål vil du kunne få fordeler med å øke tilgjengelig hylsevolum utover det som er tilgjengelig i en 12/70.

 

Jeg går ikke lenger enn å vise til Federal Black Cloud sine oppgitte data. Dette ser ut til å ha blitt en mye brukt patron av flere her på kammeret.

 

De oppgir en 28,3gr ladning til en Vo på 1500fps i 12/70, noe som er en liten kjappis.

omtrent samme ladning (31,9gr) er oppgitt til 1635fps i 12/76.

I 12/89 oppgir de en ladning på (46,1gr) [Rettet til 42,5 gr] til 1500fps som fremdeles er en kjapp ladning.

 

Du sender altså avgårde nesten 63% [rettet til 50%] mer stål i samme hastighet i 12/89 kontra 12/70.

Du kan da velge om du vil øke antall hagl eller øke størrelsen og beholde samme antall.

Noe av forskjellen skyldes nok forskjellige trykkstandarder som noen vil trikse med som hjemmelader, men volumet spiller også inn. Du har rett og slett ikke plass til 42,5gr stål i 12/70 og du får de i alle fall ikke opp i 1500fps.

 

Skal du bruke noe annet enn stål, har jeg blitt overbevist av erfarne hagleladere her på kammeret om at volumet bare er i veien.

 

Jeg er også enig i at "speed kills"

 

http://www.federalpremium.com/products/shotshell.aspx

 

[EDIT] leste feil i tabellen

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal et hagl avfyrt fra en 12/89 ha dårligere effekt som et hagl avfyrt fra en 12/70, hvis de har samme størrelse og hastighet? Tidligere ble både 12/76 og 12/89 lada med alt for tunge ladninger, noe som gav dårlig hastighet. Dette førte selvfølgelig til at hvert hagl hadde dårligere gjennomtrengingsevne enn de avfyrt fra en 12/70 med lettere ladning. Men dette er heldigvis gjort om nå. 12/76 og 12/89 leveres nå med ganske lette ladninger, med høy hastighet.

 

Hvis man tar Remington Wingmaster som et eksempel, har 12/70 patronen 36 gram ladning, som har en oppgitt hastighet på 1325 f/s. 12/76 patronen har med samme ladning en oppgitt hastighet på 1450 f/s. Kan faktisk ikke skjønne at den vesentlige raskere 12/76 patronen ikke skal være mer effektiv enn 12/70 patronen, så sant selvfølgelig dekning o.l er det samme.

 

Når jeg ser på samme patron i 12/89, har denne en oppgitt hastighet på 1300 f/s, det vil si omtrent det samme som 12/70 patronen. Forskjellen er at 12/89 patronen har en ladning på 49 gram, mot 12/70 patronen som har en ladning på 36 gram. Hvorfor skal 49 gram ikke være mer effektivt enn 36 gram?

Link to comment
Share on other sites

Det er åpenbare fordeler med lengere kammer, du kan gå opp på haglstørrelse og samtidig beholde dekning.Ta feks 12/70 patron nr4 har ca 215 hagl mens en 12/89 nr2 har 186 hagl,forskjellen på antallet er marginalt mens forskjellen på anslagsenergien pr hagl er ektremt mye høyere på nr2 haglene. Her følger et eksempel. Det kreves 5,4 joule energi for og ha tilstrekkelig energi til å drepe gås. Patron nr1, 32 gram 215 hagl 457 m/sek max 24m (5,41 joule).Patron nr2, 42,5 gram 186 hagl 457 m/sek max 40m (5,48 joule). Det er hele 16 meter lengre, det er selfølgelig forutsatt dekning. En annen ting er fart, her er det forholdsvis lite å hente, jo større fart jo mer brems i starten. Her noen eks. Patron nr1, 32 gram nr4 518 m/sek 26m(5,48 joule).Patron nr2, 32 gram nr4. 416m/sek 21m(5,4joule) dvs bare 5 meter lengre rekkevidde med å øke farten med 102m/sek. En annen ting med stor fart er ofte dårligere skuddbilder, her kan det være store forsjeller.Jeg har her tatt utgangspunkt i stål, å det er med stål du har fantastiske fordeler med feks 12/89 fremmfor 12/70.mvh -m-

Link to comment
Share on other sites

Tidene har forandret seg, bly er ikke lov lenger, da må flere ty til stål,stål krever mer plass for og oprettholde energi dvs større hagl. Da er fordelene men feks 12/89 åpenbare. Stål står ikke tilbake for noen alternativer helt ut til 30 ja kanskje opp til 40meter med balanserte ladninger.Eneste ulempe er rikkosjetter. mvh -m-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...