Jump to content

Slippe bandhund som løshund?


terracan

Recommended Posts

God dag folkens.

 

Jeg er så heldig å ha en god bandund. Svart elghund på 2 år. Fungere veldig bra, og har hatt veldig fine fellinger og opplevelser med henne på skogen.

Jeg jakter 95% alene i skogen/fjellet etter hjort. Men så hender det oftere og oftere av jeg og bikkja blir invitert på elgjakt. Sikker mye pga. hunden :D

Nå er fristelsen så stor med å sette på GPS og prøve henne som løshund.

 

Noen jeg snakker med sier at det er bare å prøve, uten fare for å "ødelegge" bandunden i henne. Andre sier at de hadde de aldri tatt risken på. En krok tror hunden vill utsette seg for risiko fordi hun er vandt med å kunne gå helt inn på dyr (død) uten at de sparker.

 

Har noen gode eller dårlige erfaringer med dette. Er så klart klar over at andre raser er bedre til dette, men svarthund har vist seg som dugende løshunder på elg også. Hunden har en veldig god syke, ut far det jeg kan tolke.

Slapp henne sammen med en jÄmthund på fjellet for noen uker siden. Fikk tårer i øynene når jeg såg hvor stort hun koste seg :D

 

Butikken har fått inn ny forsendelse av Astro :x hjeeeelp!

Link to comment
Share on other sites

Har ei øst-laikatispe på 3 år nå. Har aldri hatt som mål å bruke henne som bandhund, men under båndtvangen de 2 første somrene ble mye av aktiviseringa gjort i band, ikke minst for å lære henne sporing. Hun har også hvert år startet løpetida si rundt den 20. sept., så første del av elgjakta har hun også blitt brukt som bandhund. Hun har aldri vært noen topp bandhund, men noen elger har jeg da gått innpå med henne. (Ikke skutt) Men det jeg ser med henne er at jo mere jeg bruker henne løs, jo mindre jakter hun i band. Skjelden hun sporer elg mye mere enn 2-300 meter. Jeg bruker henne også på en god del flere vilt enn elg (mye derfor jeg valgte laika), så det er kansje også en årsak. Elg er ivertfall ikke favorittviltet hennes.

Laikarasene er heller ikke noen utpregede bandhunder, snarere tvert imot. De er skapt og avlet for å jakte løs.

 

Om jeg hadde vært i ditt sted så ville jeg ha skaffet en hund til som jeg skulle brukt som løshund. Er nok flere rundt omkring som har dyktige bandhunder som de også bruker løs uten at det gir noen negativ virkning på bandhundegenskapene. Men jeg hadde ikke tatt den sjangsen om jeg hadde en riktig god bandhund.Og som løshund hadde jeg nok valgt en annen rase en Svarthund da de er mere utpregede bandhunder. (Tråkker sikkert noen på tærne her som benytter svarthunden sin løs med godt hell. :mrgreen: )

 

Jeg vet det blir litt rart å sammenligne løs- og bandhundegenskapene til en svarthund og en laika men håper likevell at mine erfaringer kan være til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Er faktisk litt usikker på akkurat det der.

 

Både mine og nabolagets svarthunder har vært musestille som bandhunder, selv om kjeften har gått lystig når de springer løs.

Jeg tror det kan ha noe å gjøre med at de muligens er betraktelig mer all-round hunder enn f.eks. gråhundene.

Min hadde interesse for fugl hele tiden, men det var først når han slapp løs at det ble kjeftbruk.

 

Har vel ikke såååå mye med saken at jeg skjøt 18 katter på topp for ham... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har en far med en svart elghund, denne skal egentlig bare brukes i bånd. Han har sluppet denne noen ganger og da loser den, stiller ikke, men loser når elgen går. Men svarthunden har blitt løs i kjeften, så når man lurer seg innpå elg har den lett for å kunne pistre når det virkelig begynner å bli spent. Dette gjorde ikke bikkja før han slapp den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...