Jump to content

Mer eller mindre hjort i år?


RTE

Hvor mye dyr har du sett i eget terreng i år, sammenlignet med i fjor?  

67 members have voted

  1. 1. Hvor mye dyr har du sett i eget terreng i år, sammenlignet med i fjor?

    • Har sett klart flere dyr
      8
    • Har sett litt flere dyr
      9
    • Har sett ca. like mange dyr som i fjor
      14
    • Har sett litt færre dyr
      12
    • Har sett klart færre dyr
      24


Recommended Posts

Etter en relativt hard vinter i fjor, som ble etterfulgt av en diskusjon på vårparten om hjorteksplosjon, diverse krav om avskyting og tildels økte kvoter, er vi nå inne i en høst som så langt må sies å ha vært kaldere og tøffere enn vi har vært vant til de siste årene.

 

De fleste av oss hører vel rykter om andre jaktlag som sliter eller motsatt. Samtidig endrer vær og vind seg og dyra flytter på seg. Det er derfor vanskelig å danne seg noe inntrykk av utvikling basert på rykter og hva man ser i eget terreng. Tanken bak avstemmingen er derfor at man kun rapporterer utviklingen i eget terreng, så ser vi kanskje en tendens når mange har avgitt stemme?

Link to comment
Share on other sites

Veldig god ide :wink:

Hjortejakt linken er vel en av de med flest brukere på kammeret.

Så hvis alle stemmer skulle være nok hjortejegere her på kammeret til å danne seg et lite bilde av utviklingen av bestanden.

Personlig har jeg hørt om veldig mangen vald som har skutt/sett få dyr i år.

Men jeg vet ikke hva jeg skal høre på lenger.

Før jakten ble vi fortalt av en SNO ansatt at det var så enormt mye hjort i Hordaland.

Et eksempler var osterøy som det vrimlet med hjort. Her skulle kvotene nærmest dobbles i år (tror det var rundt 650.700 løyver i år) for å få bukt med problemet.

Så snakker vi med lokale jegere som har jaktet en mansalder i gode vald på osterøy.

De manglet 16 dyr på kvota, og har sett veldig lite dyr i år i horhold til tidligere år.

Veldig mangen vald har jakt til jul. Med det været og måneskinnet som har vært i over en uke nå, tror jeg det detter mye hjort. Hvis ikke er det noe fundamentalt gale. Tror ikke jeg har opplevd så fint månelys så lenge før, månen lyser jo både dag og natt :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har sett klart flere hjort i år en tidligere,men vet ikke om jeg vil/kan stemme? Jakter i Midt- Telemark og hjorten er på vandring østover. Går ut i fra at trådstarter ønsker å danne seg et bilde av situasjonen i tradisjonelle hjorteområder!

 

Vi skøyt første hjorten i vårt område for ca 15 år siden og har i gjennomsnitt skutt en i året. Ofte har vi fått det dyret oppunder jul på sporsnø. I år har vi så langt skutt seks stykker og har hatt mer hjort enn elg i terrenget.

Link to comment
Share on other sites

Personlig tror jeg hjortestammen er i ekspansjon mangen plasser i sør og i øst Norge hvor hjorten er forhandsvis nyetablert.

Men i fylker som sogn og fjordane. møre og romsdal samt Hordaland tror jeg toppen er nådd, og på vei nedover.

Reduksjon av bestanden er en bevist målsetting så det er jo ikke så rart om det begynner å virke.

Problemet er hvis bestanden er på vei ned, sammtidig som hylekoret skriker at den øker og øker og er helt ute av konntroll :?

Link to comment
Share on other sites

Einig med 202 outback. Loale forvaltningsplanar med høve til overføring av dyr/flytting av kvote/tilleggsdyr og "skrapdyr" medfører ein ting: alt for stor avskyting generelt. Me har sett brubkart med hjort, men fleire kring oss slit med å få flyt kvoten. Sjølv om "alle" støtt snakkar om at det er så mykje hjort. Spesielt dei som sit heime i sofaen. Trur nok toppen er nådd mange stader. Tida vil vise.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Det er vel noen glupe (økonomi/ingenør studenter,ell) hoder som kan lage en hypotese test av resultataet 30 nov.

Det er vel også mulig å legge datene inn på jmp 8 eller tilsvarende hvis noen har det tilgjengelig.

På den måten kan en hente ut data på om det er hold i påstanden om en redusert hjortebestand, eller om påstanden fra kammerfolket skal forkastes :!: .

Link to comment
Share on other sites

Hører en del av dere er veldig skeptisk til skrapdyrordning. Jeg mener den er genial, og den fungerer etter hensikten her hos oss. Det er en gulrot til jegerne som fører til at små dyr blir tatt ut. Virker som at de aller fleste benytter seg av skrapdyrorninga på fornuftig vis her hos oss. Det er ikke vanlig praksis å skyte feks en skrapkalv først og så skyte en på 35kg rett etterpå. Problemet er nok heller en generel for høy tildeling mange plasser. Vi har hatt skrapdyrordning i 5 år nå.

Link to comment
Share on other sites

Hører en del av dere er veldig skeptisk til skrapdyrordning. Jeg mener den er genial, og den fungerer etter hensikten her hos oss. Det er en gulrot til jegerne som fører til at små dyr blir tatt ut. Virker som at de aller fleste benytter seg av skrapdyrorninga på fornuftig vis her hos oss. Det er ikke vanlig praksis å skyte feks en skrapkalv først og så skyte en på 35kg rett etterpå. Problemet er nok heller en generel for høy tildeling mange plasser. Vi har hatt skrapdyrordning i 5 år nå.

 

+1

Link to comment
Share on other sites

Då eg starta med hjortejakt på 1970 - 80talet, høyrde eg om kor mykje hjort det var på 50-talet....

 

Er det ikkje slik at grunneigarar, fiskarar og jegerar alltid har hatt lett for å seia at mykje var betre "før"...?

 

Det går ikkje an å seia mykje generelt pga observasjonar frå "i fjor til i år". Heller ikkje pga observasjonar i nokre fåe vald.

 

Det rettaste som kan seiast om dette, må vera det Linduvarri også antydar: "Time vill sjåvv!" (Tida vil vise.)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Som grunneier og jeger har jeg sett utviklingen fra o. dyr for ca. 30 år siden frem til toppen for 6-7 år siden med 40-50 dyr på bøen kver natt, med påfølgende beiteskader i 100 000.- kr. klassen, er vi nå tilbake til ca. 5-10 dyr pr. natt, som er akseptabelt for oss som aktive jordbrukere. Arealkravet har vært 600 da.siste 5 åra, og før det 1000 da. da auka stammen men det er også andre faktorer som virker inn, så som ekstremt milde vintrer. og da blei hjorten stående i terenget lokalt, mens den normalt trekkte ut mot kysten. En annen faktor som øker mengden hjort er aktiv dyrking og nysått graseng, det virker som en magnet på hjorten som er opportunist og går konsekvent på det graset som er nysått. Kansje en tankevekker for jegre som synest grunneiere tar seg for godt betalt!! Og vil vi ha mere hjort?, så må jorden drives, og det koster penger!!

Håper på en god forvatning!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...