Jump to content

Jerpe-Indre Troms/Varanger


gordon setter

Recommended Posts

Står i denne feltboken har at det finnes Jerpe i Indre Troms???

Har jaktet og gått i området i snart 32 år, regnet fra jeg var 7 år ca :wink: men aldri støtt på denne fuglen.

Noen andre her som har sett den i Indre Troms?? eventuelt skutt..eller hørt om noen som har sett den??

Ingen av mine jeger vennner har noen sinne sett eller skutt noen ihvertfall.

 

Faktisk aldri hørt om en eneste opservasjon om denne fuglen fra disse områdene, så er veldig interessant å finne ut om den faktisk finnes der.

Står det er en egen underart av Jerpa som finnes lengre sør i landet.

 

Feltboken:

http://go.startsiden.no/go/e/content_re ... .ap?id=403" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har faktisk sett et rådyr på Tromsøya for 8-10 år siden. Spora det i nysneen fra prestvannet og bortover mot Universitetet. Til slutt sprang det over fotballbanene på Templarheimen. Men det var nok antagelig første og siste gang et rådyr kom seg over til øya. Det finnes en liten stamme i Bogen og ute på Tjeldøya. Hadde gjerne sett at de spredde seg utover øyene slik som det er i Trøndelag og i søndre Helgeland.

 

Jerpa som feltboka di referer til kan godt være en østlig innvandring. Har jakta litt i Pasvik, og der finnes østlig nøtteskrike, bisamrotte og av og til det de kaller for "russetiur". Jerpe har jeg også hørt skal være der innimellom, men det har jeg ikke sett selv

Link to comment
Share on other sites

Om det er indre Troms eller langs kysten de er skutt skal jeg ikke begi meg på, men det er da i alle fall registrert en del skutte jerper statistikkene til jegerregisteret:

 

jerpe_troms.jpg

 

Om dere vil bryte det ned på kommunenivå får dere ta den jobben selv :wink:

Link til stetistikkdatabanken.

 

Jerpa er en utpreget biotopspesialist, så den vil nok forekomme på små avgrensede områder her og der. Bekkesig med mye gråor og bjørk (raklene er vintermaten) og tette graner som tilbyt skjul er en nøkkel her. Barmarkssesongen spiser den mest bær, men det finnes da stort sett over alt... Jerpa holder til i et lite område gjennom hele året og holder reviret livet ut.

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke Jerpe nordpå med kysten, ikke helt sikker, men tror ikke den er nord for Saltfjellet, tenker da på den arten som er sørpå.

Det som jeg vet er at de i Varanger har en egen underart av Jerpa som finnes sørpå, når jeg så i den feltboka at denne underarten fantes også i Indre Troms så ble jeg nyskjerrig siden jeg aldri har sett den, eller har hørt om folk som har sett eller skutt den i Indre Troms.

Så veldig nyskjerrig på om det faktisk er tilfelle at den finnes her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...