Jump to content

Bukkejakt Skottland 2008 - Roe'versjon


Roe

Recommended Posts

"What the f...???" Overraskelsen til Iain er til å ta og føle på da han plutselig blir hardt blitzet i morgentimene. Det er ikke alltid rutinene går i orden og denne gang glemte jeg å skru av blitsen under den kritiske siste ansmygningen.

normal_Thomas_Scotland_%2816%29_%28Large%29.jpg

 

Som vist i tråden Bukkejakt Skottland 2008 av Poacher var jeg, Poacher og Ulf på jakttur i Skottland nylig. Siden det ble noe kluss på vaktlista fikk jeg en uke ekstra fri og i stedet for å drive dank tok jeg en telefon til Iain Wilson (iain.wilson2@virgin.net) og hørte om han hadde noen åpning for meg. Det hadde han og Norwegian tilbød billig billett til Edinburgh.

 

Iain er rett og slett en trivelig kar som jakter små teiger i området nord av Jedburgh, rundt eiendommen Rutherford. Reiste hit med PAG for noen år siden og han skjøt da 2 bronse og 1 bukk 0,5 poeng unna bronse på 3 dager. Jakta foregår i et lappeteppe av et kulturlandskap og er i det hele tatt trivelig jakt i et område med andre fasiliteter (les: kombiferie m familie) i umiddelbar nærhet. Denne uken var det mye tåke om morgenen og svært varme kvelder, så Iain ble påtagelig nervøs etterhvert som bukkene ikke falt. Denne bukken hadde normalt ikke blitt skutt. Det løsnet med denne bukken og mens vi tar dette bildet passerer en bukk bak kameraet.

normal_Thomas_Scotland_%2822%29_%28Large%29.jpg

 

Her smyger vi inne i skogen og dere kan se disen i bildet. Foran oss (40m) står geita og beiter og til venstre bak trestammen står en virkelig bra bukk som jeg venter på skal stige frem. Dessverre ser geita oss og blir nervøs, noe som gjør at bukken gjør et stort byks og forsvinner bak trærne til høyre.

normal_Thomas_Scotland_%2818%29_%28Large%29.jpg

 

Denne karen falt på kort hold i skogen. "Se til venstre når vi passerer dette treet - pleier ofte å stå dyr der..." hvisket Iain. Som sagt så gjort og jeg svingte på et rådyr som stoppet akkurat lenge nok til et skudd. "...eeeeeeh... was that a buck???..." spurte Iain forsiktig etter skuddet. ".... eeeeh... I think I saw antlers?.... :oops: ...." Mye kvist og kvas, men jeg hadde heldigvis sett riktig. Fikk litt skjelven før vi kom frem. I bakgrunnen Duracoated Blaser - Duracoat er bra saker.

normal_Thomas_Scotland_%2830%29_%28Large%29.jpg

 

Her er meg og Iain der vi skjøt bukken. Normalt jakter jeg ikke med guide, men jaktformen hos Iain er passe annerledes fra det jeg er vant til, og han er flink på det sosiale så jeg synes rett og slett det er trivelig å ha ham med. Jakta koster £50 per stalk og £50 per bukk uansett om jeg går alene eller med ham.

normal_Thomas_Scotland_%2829%29_%28Large%29.jpg

 

Denne bukken ventet på bussen. Vi oppdaget ham i et skogbelte 20 meter bredt, kloss inntil veien. Han lå og kjølte seg på et svakt punkt. Det var litt vrient å komme til skudd pga manglende sikker bakgrunn, men vi ble enige om at jeg skulle sirkle rundt alene mens Iain skulle værstøkke fra andre siden. Det fungerte utmerket og bukken kom spaserende 15 meter foran meg i tetta.

normal_Thomas_Scotland_%2839%29_%28Large%29.jpg

 

Sluttresultatet ble 5 bukker på 5 dager, £780 for jakta og £240 for bo.

 

På søndagen linket jeg opp med Poacher og Ulf og vi dro ned til Ronald Rose (http://www.eskdalewildlife.com). Han forvalter nå jakta på 350.000 mål (hjemmesiden er ikke oppdatert) i et område som er så øde at det er utrolig det finnes på den bittelille øya med 59 millioner innbyggere. Landskapet og været her er mye hardere enn hos Iain og bukkene mindre.

normal_Thomas_Scotland_%2850%29_%28Large%29.jpg

 

Terrenget er stort. Etter 8 år har jeg fortsatt ikke jaktet alle deler av eiendommen. Med bil på asfaltert vei er det 1 time og 20 minutter kjøring mellom ytterpunktene i sør (Capelfoot) og nord (Blackhouse), alt i samme dalsøkk.

normal_Thomas_Scotland_%2847%29_%28Large%29.jpg

 

Jeg stortrives her. Rikelig anledning til å strekke på beina og mye "designerskog" plantet for at det skal være mulig å skyte ut hjorteviltet.

normal_Thomas_Scotland_%2858%29_%28Large%29.jpg

 

Terrenget er gjennomsyret av diverse skogsbilveier av varierende standard som blir bygget etterhvert som skogen hogges ut/ plantes. For øyeblikket er det re-planting på store deler av eiendommen.

normal_Thomas_Scotland_%2878%29_%28Large%29.jpg

 

Jaktformen min foregår stort sett ved å ta meg opp til oversiktspunkter og sitte der til jeg ser dyr som så ansmyges. Et stykke fra veien, dit hvor ingen dansker går, finner man stort sett alltid dyr også. En god sitteplate er et must for sittekomforten. Jeg fant en skikkelig tykk/myk/lett på Jaktdepotet som jeg er knallfornøyd med.

normal_Thomas_Scotland_%2898%29_%28Large%29.jpg

 

Godt anlegg for kikkerten gjør det mulig å oppdage vilt på svært lange avstander. Jeg bruker en teleskopisk skytestokk med tre bein kjøpt hos Håkedal Jakt (har sett den hos Winge våpen også). Denne har jeg blitt skikkelig glad i, bare snurr på litt tape så den ikke klirrer.

normal_Thomas_Scotland_%28117%29_%28Large%29.jpg

 

Her oppdaget jeg "bukk 626" som lå og sov i gresset. Uten anlegg for kikkerten hadde det vært helt umulig å oppdage den. Jeg smøg meg nærmere og filmet bukken, men ble så opptatt av dette at jeg presterte å skyte en soleklar bom da det ble tid for dreping. Feil ratting på kikkert, ren brukerfeil.

normal_Thomas_Scotland_%28115%29_%28Large%29.jpg

 

Har forøvrig blitt ganske glad i Leica'en. Her vises ei geit i lyngen på en mer normal skyteavstand.

normal_Thomas_Scotland_%28122%29_%28Large%29.jpg

 

Her vises skytestokken igjen, den tillempes meget enkelt alle skytestillinger og er rett og slett helt overlegen tofot. Her sitter jeg på post og venter på en "kjent bukk" med rifla liggende klar, ferdig rattet. Slik får man utnyttet de sjansene som måtte by seg.

normal_Thomas_Scotland_%28110%29_%28Large%29.jpg

 

Nytt av året er at jeg har begynt å filme/knipse mye mer enn tidligere. Denne lille karen fartet rundt foran meg, men uheldigvis slapp jeg opp for minnekort rett for store-bukken kom og jeg fikk ikke filmet jaginga... men jeg fikk skutt store-bukken så det var trøst god nok :wink:

normal_Thomas_Scotland_%2859%29_%28Large%29.jpg

 

Nok et rådyr filmet. Ikke skyt i denne vinkelen. Ikke fordi det ikke dreper eller skuddet er vanskelig, men dyra flyr så inni granskauen (bokstavelig talt) om kula ikke klipper nerver eller raser gjennom begge halvdeler av kroppen.

normal_Thomas_video_geit.JPG

 

Her er en sikahjort videofilmet. Litt drøyt hold, men fortsatt godt med kjøtt alle sider av trådkorset. Jeg spurte yrkesjegeren Shaun hvilke hold han skjøt på, og svaret var "...any. as long as I get a good lean, like... (alle hold sålenge jeg får skikkelig anlegg)"

normal_Thomas_video_Sikahjort.JPG

 

Her er ei geit med bukk trippende etter filmet. De kom ut mer eller mindre mens jeg hadde lunsj.

normal_Thomas_video_bukk.JPG

 

Endel skyting ble det også. Igjen viste skytestokken seg å være et glimrende hjelpemiddel, her som anlegg over lyng. En tofot når rett og slett ikke ned til bakken.

normal_Thomas_Scotland_%2869%29_%28Large%29.jpg

 

En liten kar

normal_Thomas_Scotland_%2874%29_%28Large%29.jpg

 

En stor kar. Duracoat er bra saker. Forventer du et ripesikkert "panser" blir du skuffet, men det synes å være like solid som ordinær blånering og totalt vedlikeholdsfritt. Jeg får slitasje på punkter der blånering normalt blir slitt (munning og bolt), men ellers ingen riper og hakk. Practac fikset rifla mi.

normal_Thomas_Scotland_%2853%29_%28Large%29.jpg

 

Nok en småtass, ikke uvanlig å skyte smått i Eskdalemuir

normal_Thomas_Scotland_%2872%29_%28Large%29.jpg

 

En staselig kar

normal_Thomas_Scotland_%2851%29_%28Large%29.jpg

 

Denne karen ble videofilmet, skutt gjennom nakken og liggende 1 minutt mens jeg holder trådkorset på ham (filmet). Jeg hentet kamera, så på filmen og i det jeg ser opp ser jeg bukken trave bortover langs skogkanten. Heiv meg på rifla og skjøt ham gjennom nakken en gang til.

normal_Thomas_Scotland_%2849%29_%28Large%29.jpg

 

Denne karen løp også en halvmaraton.

normal_Thomas_Scotland_%2883%29_%28Large%29.jpg

 

Her er blodsporet som lå etter ham, selv på kamera var det tydelig hele veien frem (200m?)

normal_Thomas_Scotland_%2881%29_%28Large%29.jpg

Ulf spurte yrkesjegeren Shaun hvordan arbeidsdagen hans var. "Oh I get up in the morning and do some hunting and if Roe is here there is always some dog work at lunch to find a dead deer..." :oops: Det er en grunn til at 6x45 ikke får være med til Skottland lenger. Til tross for steindøde rådyr vil jeg ha et så stort blodspor at jeg finner dyra selv uten å bruke hund. I år hadde jeg bare ett kort ettersøk med hund (40 meter og 1 ettersøk på 16 vilt selv om "løper" statistikken var den samme som før).

 

Den nye favorittkniven min. Fikk den på New Zealand og er sånn akkurat passe for rådyr.

normal_Thomas_Scotland_%2856%29_%28Large%29.jpg

 

Jaja, det ble ikke siste turen denne gangen heller. Har vært et par år med mye dårlig vær nå, men endelig glimtet Skottland til igjen...

normal_Thomas_Scotland_%2864%29_%28Large%29.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har lest igjennom ett par ganger nå.............takker så mye for å lede meg ut i fristelsen :roll::mrgreen:.

Denne turen med en kombinasjon av jakt i alt fra kulturlandskap til de åpne heiene må være den perfekte opplevelse/utfordring.

 

Keep up :!:

Link to comment
Share on other sites

Det er cal.270win m/140grs Sierra GK (Gameking) hvis jeg ikke husker feil...

 

Riktig. Har 830 msek, noe som er litt lavt for 270 og gjør at denne kula virker noe "hard" for rådyra. Gleder meg stort til jeg kan pælme pipa og putte i en 6,5 med 120gr Nosler Ballistic Tip.

 

Noen som vil ha ei billig Blaser 270 pipe m duracoat?

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd og artige bilder! Fotogen Blaser det der :) Har du fått ringene senket/frest av, de ser uvanlig lave ut?

Men angående ønske om Ballistic Tip, har du prøvd 130gr'n i .277? I min .270 går den bedre enn alt annet og med en rikelig dose MRP bak seg burde den være minst like lett-ekspanderende som 120gr'n i 6,5.?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...