Jump to content

38 Super?


John H

Recommended Posts

Satt og surfa litt på nettet og kom over noen hylser som het 38 Super + P.

Er dette det samme som vanlige 38 Super hylser?

Har ikke noe våpen til dette selv , forhåpentligvis forklarer dette hvorfor eg ikke vet dette...

 

Fant litt mat på Starline sine sider:

The .38 Super+P is a .38 Super case made of heavy duty material with standard semi-rimmed head design and similar internal dimensions.

 

Går med dette ut fra at +P er forsterka/sterkere hylser, og at eg med dette har besvart mitt eget spørsmål..

:lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bortset fra at det meste av .38 super her omkring er hjemmelada, finnes det noe fabrikklada her og der. Fikk èn boks Remington i .38s med 130grn. rundnese av en kompis. Mest tiltenkt spesielle adledninger da.

Over kronoen klokka de i snitt 1150 ft/sec. Ganske friskt, men ikke major. Skulle gi en 150 i faktor.

 

Tenk patronen er nesten like gammel som .45acp, men havna fort i skyggen. Man prøvde vel å slå to fluer i en smekk med å lage en semi rim som også skulle fungere i revolver. Men ved å velge å kamre patronen på rimen og ikke på hylsekanten. Ikke særlig velykket. FBI brukte den en del på 1920 tallet. Syns den har stil.

Link to comment
Share on other sites

Ustyrtelig morsom kuriositet. Kanskje med noen forlenga magasin for en 15 - 20 propper.

Ellers tilbake til noe fabrikk ammo. Ville ikke påstå at Remington ammoen holdt samme nivå som +P merket ammo.

Men etter nærmere sjekk ikrokene fant jeg en tom boks fra UMC i samme kaliber. Den er merket +P og den ble kronet med samme utstyr (alle forhold like) til ca 1090 ft. Faktisk litt daffere uten at det har noe praktisk betydning.

 

Når det er sagt. Syns selv at patronen ladet til minor nivå er en så hyggelig bekjentskap at jeg vil være ganske kreativ med begrunnelse og behov for å skvise en singel stack 1911 inn i arsenalet. Selvfølgelig er hylse tapet et større problem for mef enn for alle andre 9mm skyttere på feltbanen eller hvor det nå er. det har iallefall ikke hindret praktiske skjyttere og de som kjent står skjelden lenge på samme sted.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...