Jump to content

Overgang fra Sig 551 Swat til AR-15


novell

Recommended Posts

Hei folkens.

 

De siste 5 åra har livet som praktisk skytter blitt litt tilsidesatt av det fryktede familielivet...:_) Ønsker nå å ta det opp igjen og i den anledning også bytte rifle.

 

Har nå ei Sig 551 Swat som jeg kjøpte for en 7-8 år siden. Dette er modellen med innfellbar kolbe, den er skutt lite og ser ut som ny. Noen som vet sånn ca. hva disse går for i pris? Evt. om jeg i det hele tatt har lov til å selge den?

 

Ønsker å gå over til AR-15..noen meninger rundt dette? Hvor handler man AR-15 i Norge? Tenker da både komplett våpen og deler? Er det mulig å bestille enkelte deler fra USA eller er det eksport forbud på alt av våpendeler derfra?

 

Håper på mange gode tips!

Link to comment
Share on other sites

Har nå ei Sig 551 Swat som jeg kjøpte for en 7-8 år siden. Dette er modellen med innfellbar kolbe, den er skutt lite og ser ut som ny. Noen som vet sånn ca. hva disse går for i pris? Evt. om jeg i det hele tatt har lov til å selge den?

 

 

Den får du ikke lov å selge i Norge.

Du har tre valg:

1. Beholde den

2. Destruere den.

3. Eksportere/selge den til ett land hvor den er lovlig.

 

 

Eksport av Ar deler fra USA er underlagt strenge restriksjoner.

I praksis er det enklere å kontakte Capsicum. De har alt du trenger

Link to comment
Share on other sites

Hmm..hva gjør man da..?

 

1. Hvis jeg beholder den, hvordan er da muligheten for å få godkjent en søknad på et nytt våpen? I samme kaliber eller evt. et annet?

 

2. Noen som vet hvilke land som disse er godkjent i? Evt. hva jeg kan forvente å få for den?

 

 

Vil tro at muligheten til å finne en kjøper utenlands er minimal, så valget blir vel da å beholde den/bygge videre på den.

Sliter litt med å finne et brukandes utvalg av deler/utstyr til denne børsa. Noen som kan tipse meg om forhandlere? Tenker på rails, siktemidler, framgrep osv osv. Import av slike deler kan vel ikke bli noe problem? Sig 551 er vel nokså vanlig i Tyskland/Østerrike/Sveits trodde jeg?

Link to comment
Share on other sites

Sliter litt med å finne et brukandes utvalg av deler/utstyr til denne børsa. Noen som kan tipse meg om forhandlere? Tenker på rails, siktemidler, framgrep osv osv. Import av slike deler kan vel ikke bli noe problem? Sig 551 er vel nokså vanlig i Tyskland/Østerrike/Sveits trodde jeg?

 

Følg hr. Cardinals råd, kontakt Capsicum.. Ikkje bare har dei et imponerende utvalg/kan skaffe det aller meste, men dei er såvidt eg erindrer bl.a. importør av SIG i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo eventuelt kjøpe en ny "Upper" til børsa med lengere løp og sveise kolben. Da er den lovlig å selge...

 

 

Nei.

Så lenge en SIG 551 SWAT ikke står på lista over godkjente våpen, kan den ikke videreselges uansett løpslengde.

Kan evt være heldig å finne en våpensamler som har tillatelse til å kjøpe den, men den sjansen er nok liten.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke mulig å sveise kolben + sveise på en forlengelse av løpet? Det er jo ikke mange centimetrene som skal til.

En dyktig børsemaker burde vel kunne få til dette, og det burde heller ikke koste skjorta.

Vil den da kunne selges?

...Eller er det slik at det kun er SIG SG 550 SP som er godkjendt for salg i Norge nå?

(I så fall, forstå det den som kan...)

Link to comment
Share on other sites

Halvautomatiske våpen som ikke i forskrift er gitt en generell eller særskilt godkjenning til

erverv til øvelses- og konkurranseskyting har til nå kunnet videreselges etter reglene i

tidligere rundskriv G-155/93. Slik våpenforskriften § 106 første ledd er utformet, antar

Politidirektoratet at slikt videresalg til øvelses- og konkurranseskyting ikke lenger kan skje.

Nåværende eier vil imidlertid fortsatt kunne beholde våpenet. Dersom et slikt våpen ønskes

byttet ut, må nåværende eier enten deaktivere eller destruere dette, eventuelt videreselge

våpenet til en samler som har et godkjent samlerområdet der våpenet kan inngå.

 

551 SWAT har hverken generell eller særskilt godkjenning og kan således ikke selges.

 

Teoretisk sett, kan man nok sende SWATen til capsicum som så sender den til SIG for full konvertering til 550 standard. Når den da kommer tilbake bør den kunne selges.

Men Kan aldri tenke meg du tjener noe på det økonomisk.

 

I mine øyne bør trådstarter gjøre en av følgende:

 

1. Beholde SWATen og bruke den. Evt kontakte Capsicum for å kjøpe evt ekstrautstyr.

2. Hvis han ønsker seg en AR, må han evt skaffe seg nok aktivitet til å ha to våpen. Feks Swat til Standard og AR til Open.

3. Evt ta bryet med å selge den til utlandet og så kjøpe en AR.

Link to comment
Share on other sites

fordi det er to godkjenningsinstanser (Pod & Kripos) som ikke har snakket med hverandre.

Se f.eks på anomaliteten H&K 94, som aldri har hatt noe annet en 40cm løp, men alikevel sto på lista når minimumsløpslengde var 55cm...

 

Nå stod vel også Colt H-Bar 20" på listen da løpslengdekravet var 55 cm......

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke helt, men strengt tatt var det vel "SIG 551" som stod på listen?

Den har jo lengre løp (16") enn SWATen som har 363mm (sammen med 551-1P)

 

Det er vel 551 LB som har lengre løp. 551 og 551 SWAT har vel samme løpet......

 

De 551'ene som ble solgt i Norge har ivertfall mindre enn 16" løp

 

Edit: Hvis jeg(eller den jeg har konferert med) ikke husker helt feil så har 551 jernsikter og har grå stokk/forskjefte, mens SWAT har flattop og sort stokk/fortre

Link to comment
Share on other sites

Læpslengden på min H&K 94 er 42cm.

 

Jeg tror ikke det var et tema med løpslengde den gangen H&K 94 ble godkjent ca.1993.

Mange som handlet denne kappet løpet eller skiftet til MP-5 pipe, uten at jeg kan huske at lovlighet var et tema.

Det som var tema den gang var at den var nærmes umulig å få opp til kravet til minor, med de korte pipene.

 

Kopiert fra brukermanualen som fulgte med fra Klæbu:

 

TECHNICAL DATA

Calibre 9mm x 19

Sighting shot 25 and 100m

Weights

Rifle with fixed butt stock

without magazine 6.43 lbs. (2.92 kg)

Rifle with retractabel butt stock

without magazine 7.18 lbs. (3.26 kg)

Steel magazine for 30 rounds empty 6.00 oz. (0.17 kg)

Steel magazine for 15 rounds empty 4.23 oz. (0.12 kg)

Cartridge 185 gr. (12 gr.)

Lengths

Rifle with fixed butt stock 34.59 in. (878 mm)

Rifle with retractable buttstock 34.05 in. (865 mm)

Rifle with butt stock retracted 27.58 in. (700 mm)

Line of sight 13.39 in. (340 mm)

Barrel 16.54 in. (420 mm)

Cartridge case 0.74 in. (19mm)

 

Mvh.

NM149

Link to comment
Share on other sites

Dette ble visst litt off topic, men hvem er det egentlig som godkjenner riflene i dag, POD eller Kripos?

Hvordan fungerer denne godkjenningen?

 

Litt sprøtt at våpen som var på listen før må ha ny godkjenning, som koster masse penger, og at de som sitter med en slik taper all verdi fordi den ikke kan selges videre. Staten burde da i det minste dekke personlig tap. Utrolig hvordan enkelte instanser kan omgå og utnytte systemet uten noen konsekvenser. Slikt burde vert kriminelt!

Men dette har vel blitt diskutert før..

 

Når det gjelder jaktrifler, hvem godkjenner da? Da er vel DN også inne i bildet?

Link to comment
Share on other sites

Kripos typegodkjenner :arrow: POD setter opp på godkjenningslista

 

Til jakt: Kripos typegodkjenner :arrow: DN godkjenner til jakt :arrow: POD setter opp på godkjenningslista

 

I tilfelle om TIGR så ble den godkjent av kripos, godkjent av DN til jakt, men POD nekter å føre den opp på godkjenningslista. Altså er den oppføringen som en godkjenningsinstans i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner en som har en gammel Saiga rifle i 308, men han skyter ikke praktisk.

Var disse mulige å kjøpe til jakt eller annen øvelse / konkurranse skyting tidligere?

 

(Beklager off topic..)

 

EDIT: Det er visst en Valmet han har, Petra eller Hunter i 308. Så den er nok godkjent til jakt.

Snodig at enkelte AK'er er greit å dra runt i skauen, mens andre ikke er det...

Link to comment
Share on other sites

Tror det blir til å beholde Sig'en foreløpig, så..

 

Noen som vet hvor jeg kan få tak i denne ?

 

http://www.dsarms.com/SIG-551-Quad-Rail-Handguard---BT21166/productinfo/BT21166/

 

Så vidt jeg kan skjønne sender de ikke denne ut av Statene.. :x og finner heller ikke andre som selger disse.

 

Tips ang. lignende produkter mottas med stor takk! :D

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på Jetcarrier ja :? , men er litt usikker på om det fungerer/er lovlig når det gjelder "våpen deler"..?

 

Noen som vet?

 

 

Ikke lov hvis delen(e) krever eksportlisens.

 

 

Jeg kjøpte forskjefte med rails hos landrø (da de var importører) til SWATen jeg hadde. Det er orginale Swiss Arms og de skulle vistnok være bedre enn BT sine... Men har ikke prøvd de siste selv så kan ikke si det helt sikker. Swiss arms skulle være mer stabile og sitte bedre på våpnet. iallefall det jeg hørte

Capsicum Solutions are overtatt importen av SIG og de kan sikkert bestille ett til deg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...