Jump to content

Liste over ballistisk koeffisient?


tor-egil87

Recommended Posts

Hei, skal kjøpe en ny rifle, men vet ikke helt hvilket kaliber jeg skal gå for..

 

Jeg vil ha en rifle med nok "punch" på lange/lengre hold, og jeg sier ikke at jeg er en villmann som skyter så lenge jeg ser et dyr i det fjerne, men jeg ville gjerne kunne bruke rifla på lange hold både til baneskyting og i tilfelle jakt i utlandet hvor lange skudd ikke er til å unngå.

 

Jeg har mest lyst på 30-06 siden broren min og har det og vi derfor gjør litt større innkjøp på ammo, eventuelt begynner å lade selv etterhvert.

 

Mange sier man burde kjøpe 6,5 pga BC. og dermed lavere brems i hastighet, og derfor er jeg ute etter en liste over BC på kuler til begge kalibrene slik at jeg kan trekke en slutning. Etter hva jeg så på en Norma side var det .308 kula som hadde best BC., mener det var Nosler Accu. eller noe som dermed hadde mye høyere anslagsenergi på 300m i forhold til den lettere 6,5 kula med attpåtil dårligere BC.

 

Hva er den beste jaktkula med tanke på virkning i vilt og BC/kraft på lengre hold i .308 eller 6,5?

 

Og hva er den beste ferdigladde? Siden jeg ikke egentlig har ladeutstyr..

 

Nå er jeg ute etter fakta og ikke "jeg syns min kule virker best av alle" meninger for det finner man i alle andre tråder, beklager at jeg der virker som en suring, men med faktatall er det lettere å trekke en slutning :wink:

 

Men på viltvirkning er det noe annet, der hører jeg selvfølgelig på erfaringer :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, takk for svaret, fant en del info på midway :)

 

280 Rem er sikkert supert men vil holde meg til standard kaliber :wink:

 

Men nå sjekket jeg litt og de kulene jeg fant på midway med best BC var

 

Berger VLD 185 grain .549 6,23kr

Nosler Ballistic Tip 180 grain .507 4,84kr

Nosler Accubond 180 grain .507 7,28kr

 

Hva er forskjellen på disse i egenskaper, noen som vet det? Og noen som vet om man får ferdigladde patroner med i disse kulene?

Og BC. stiger med kulevekt, men har det noe for seg å gå over 180 grain til storviltjakt, man sliter vel mer løp desto større kulevekt og dermed kruttvekt? Eller er jeg helt på jordet? :?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du googler PCB ballistikk finner du etter hvert frem til et bra ballistikk-program som endatil er norsk. Usikker på hvor mange versjoner som finnes av det, men der finner du i alle fall BC på et nett utvalg kuler. Finnes flere tilsvarende programmer som kan lastes ned også.

 

http://www.weatherby.dk/showthread.php? ... c-Software" target="_blank" target="_blank

Her ligger PCB til nedlasting.

mvh Siphon

Link to comment
Share on other sites

...men har det noe for seg å gå over 180 grain til storviltjakt, man sliter vel mer løp desto større kulevekt og dermed kruttvekt? Eller er jeg helt på jordet? :?

 

Når kulevekten går opp må kruttvekten ned! Hva som sliter mest løp er jeg derimot usikker på. Maxladninger er vel neppe det beste for løpslevetiden uansett kulevekt vil jeg tro? Har hørt både at det er farten som sliter men også at saktebrennende krutt sliter så jeg er veldig i tvil. Men heldigvis opererer jeg med billig rifle så jeg er ikke så redd for løpsslitasjen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du googler PCB ballistikk finner du etter hvert frem til et bra ballistikk-program som endatil er norsk. Usikker på hvor mange versjoner som finnes av det, men der finner du i alle fall BC på et nett utvalg kuler. Finnes flere tilsvarende programmer som kan lastes ned også.

 

http://www.weatherby.dk/showthread.php?623-PCB-Freeware-ballistic-Software

Her ligger PCB til nedlasting.

mvh Siphon

 

 

PCB ligger også i galleriet her på kammeret.no

 

http://www.kammeret.no/bilder/displayimage.php?album=search&cat=0&pos=1

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tja, om BC er det viktigste for deg så har Lapua gode alternativer i de nevnte cal.

6.5 mm (6.71 mm / .264) Lapua Scenar HPBT 139grs .615

6.5 mm (6.71 mm / .264) FMJ Boat Tail FMJBT 144grs .636

 

7.62 mm (7.83 mm / .308) Scenar HPBT 185grs .521

7.62 mm (7.83 mm / .308) Scenar HPBT 155grs .508

 

Personlig foretrekker jeg 308. Litt mer trøkk i den og så innbiller jeg meg at den er bedre på laaange hold.Om dette er riktig skal jeg være forsiktig med å uttale. Nå er det sikkert mange som vil protestere og det skal de bare gjøre. :D

Om du skulle velge 308 og bror di bruker 30-06 så har dere jo fordelen om dere skal lade selv at dere kan bruke de samme kulene og tennhetter 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...