Jump to content

Potensielle ulvehår funnet. Hvor sende inn?


Erikr

Recommended Posts

En bekjent av meg hevder han har funnet ulvehår. Hverken SNO eller Fylkesmannen vil ta seg bryet med å ta inn hårene. Han lurer derfor på hvor han kan få sendt de for analyse?

 

Veldig viktig å få klarhet i hva dette er, da de har en veldig spesiell historie.....

 

Mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

En bekjent av meg hevder han har funnet ulvehår. Hverken SNO eller Fylkesmannen vil ta seg bryet med å ta inn hårene. Han lurer derfor på hvor han kan få sendt de for analyse?

 

Veldig viktig å få klarhet i hva dette er, da de har en veldig spesiell historie.....

 

Mvh Erik

 

 

Høres merkelig ut denne saken, det er jo en grunn til at nettopp SNO har sine rovviltkontakter i distriktene.

De skal blant annet ta imot sånne "hårprøver".

Gå inn på DN, og videre på rovviltkontakter i ditt distrikt ,så BØR det være en av disse som tar imot hårprøven.

Link to comment
Share on other sites

Sende inn hår for DNA analyse er dyrt - lykke til!

 

Men han kompisen din bør kontakte SNO lokalt for å få meldt inn funnet, det kan også hende at de er behjelpelig med å forsøke å artsbestemme hårene.

 

Ellers er det jo fagmiljøer på flere høgskoler/universiteter hvor det sitter kompetente folk, feks høgskolen i hedemark og nord-trøndelag.. universitetet på Ås..Bioforsk er nevt..

 

Men jeg oppfordrer til kontakt med SNO, det er ikke sikkert de er interessert i å få hårene analysert - så er de blitt spurt om det, så kan det jo hende svaret var negativt. Men jeg vil nå tro de er behjelpelig med å se på funnet og registrere det.

Link to comment
Share on other sites

Veldig viktig å få klarhet i hva dette er, da de har en veldig spesiell historie.....

 

 

Og den lyder som følger: ??

 

Denne "ulven" skal angivelig ha angrepet en pjokk som kjørte firehjuler. Sporene ble målt til rundt 12 cm lange. Usikker på bredde. Dyret skal ha opptrådt veldig aggressivt. Dette er i ingenmannsland og det var på daværende tidspunkt ingen som manglet elghunder (som jo kanskje er det eneste som ligner ulv) i distriktet.

 

Jeg har personlig ingen formening om dette er ulv eller ei bare så det er sagt..

 

Var så mange observasjoner av ulv og "ulv" at Sno sluttet vel å bry seg og når denne historien er såpass spesiell så skjønner jeg forsåvidt også det. Men disse folkene ønsker å komme til bunns i saken.

 

Får gi beskjed til min kontakt at de bør kontakte Sno på ny.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...