Jump to content

Lading av 22Hornet


old-gun

Recommended Posts

Skal begynne å lade litt Hornet nå, og trenger råd!

Hørt at det kan bli endel sprekking av hylser, anbefaler dere gløding av hylsene?

 

Tenkte muligens å bare halspresse hylsene, hva tenker dere om det?

 

Sitter m 40 s&b hylser(engangsskutte) hørte noen rykter om at disse var umulige å lade, stemmer det?

 

Hørt endel positivt om S&B helmantel kuler i 45 grain, er det noe i dette?

Har satt inn et løp med riflestigning 1:14, så det burde vel være mulig å stabilisere kuler 50 grain +?

 

Alle innspill mottaes med takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg gløder aldri hylsene når jeg lader , men kanskje det hjelper litt på holdbarheten til s&b hylsene- dem holder ikke så lenge. De er helt greie å lade om, men må kastes lenge før andre og bedre hylser. Men ikke noe i veien for å lade dem så lenge de ikke sprekker i halsen, det er i allefall det mine har gjort innimellom.

 

Jeg har altid helpresset 22Hornet, men du trenger jo ikke skru helpressedia til full kontakt med hylseholderen, du kan jo bare presse akkurat nok til at patronene går lett i kammeret. Hylsene varer litt lenger også da.

 

Jeg har fått 50grains kuler til å gå i 1:14 stigning, men det er jo bare å prøve. Forøvrig er de 45grains S&B kulene gode, ingenting å si på dem, hvis rifla de liker dem da...

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips Steve!

Har du noen kombinasjoner bly/mantel som går nogelunde likt m samme ladning. 45-55 grain kule?

 

Lurer fortsatt på om jeg skal kjøpe die for halspressing el helpressing, det kommer jo ann på hvor mye hylsene strekker seg i denne lille patronen.

 

Har noe norma 200 krutt liggende, er det gangbar vare? (har lånt bort ladeboken min, derfor litt lost!)

Link to comment
Share on other sites

22Hornet = N110, og 45grs kule. Det fins ingen magisk kule som gjør alt bedre enn 45gr SP, og 45gr FMJ om det er det du trenger - men det trenger du ikke....

Ikke for mye N110, behandle hylsene med ømhet, gi den 45gr SP og smil, det er det 22Hornet handler om.

Hadde heller satt meg på en fjesing enn å drive å ballere med S&B hylser i .22Hornet, Remington er nå et minimum. Er kammeret veldig romt, kan/vil det hjelpe å gløde hylseHALSER. De er tynne og blir fort varme, så vær forsiktig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Heisann, jeg har å en 22Hornet, og lader kun selv, bruker bare remington hylser, og skrur dien så langt opp, at jeg kun halspresser like mye som kkula skal nedi hylsa. Rem hylsene virker seige, og jeg har enda ikke opplevd halssprekk på noen hylser enda, selv om noen hylser har gått mist 10 skudd.

Finns vel bare et aktuelt krutt på markedet, og det er WV N-110, Norma har oxo et som heter 123, men det er nesten ikke å oppdrive, så det har jeg ikke prøvd.

Jeg bruker KUN Sierra 45gr SP Hornet kula, og den blir brukt til alt fra Kråke/rype til gås og hare. Skamferer ikke så ille, hvis skuddet er der det skal.....

 

Våpenet mitt er en Sabatikombi, så jeg har helt andre patronlengder enn i magasinvåpen, så derfor kan noen av mine ladninger virke tøffe, men det er de ikke i mitt våpen. Derfor gir jeg ikke ut noen data, selv om du vil finne noen her, hvis du søker litt :wink:

 

At Jakt&Friskluft i arendal, har disse hylsene på kanpanjepris for tia, gjør heller ingen ting....

Link to comment
Share on other sites

I min børse, en BRNO ZKW går 45 grains Sierra SP (Den rundnesete butte "hornetblyspissen") helt likt med S&B sin 45 grain helmantel. Har prøvd ut til 180 meter uten å se forskjell på treffpunkt mellom de 2 typene!

Bruker N110 krutt, hylsemerkene varierer. På S&B hylsene må jeg brotsje opp flammekanalen for å få hetteutstøteren igjennom.

Vær obs på stor vektforskjell mellom hylsemerkene, det skiller lite mellom normalt trykk og overtrykk! Helpresser hylsehalsen med en vanlig helpressedie ned til skuldra (merk med tusj så ser du hvor langt ned du kan skru dien.

Link to comment
Share on other sites

Prøver nå disse S&B hylsene først da jeg har 40 av de, så får me sjå :shock:

 

Hvor vondt kan det egentlig være å ri på en fjesing? :roll:

 

Bestilte 100 stk av sierra 45 grain hornet kula.

 

Rifla er forøverig en Star Baikal m18 med 42cm Adams&Bennet løp i 1:14 twist. m nye a-tec salongdemperen, toppet m en Pecar 4 x 35 i laveste montasje(går et a4 ark mellom kikkert og rifla)

Link to comment
Share on other sites

Har ladet lite med S&B hylser, kun til en Gebr .merkel-kombi jeg har i kal 6,5 x 57R hvor jeg bare har halspresset de med en 6,5 x 55 die. Dette har funket bra, ihvertfall på 4 ladingen nå om ikke mer.

 

Har du merket noe Steve ang å få ut tennhetta evt brotsje opp tennhullet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tar opp denne tråden igjen!

 

Har bestilt 100 remington hylser som jeg har primet m federal small rifle hetter. Leste på noen amerikanske fora at de anbefalte "svake" tennehetter til horneten ala cci small pistol etc, noen som har tanker rundt dette?

 

Sitter fortsatt med en boks norma 200 krutt som jeg ikke får brukt til noe annet. Noen som har prøvd dette i Horneten, eller noen som vil bytte i en halvkg vv 110 krutt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett flere steder hvor det anbefales pistolhetter i Horneten. Jeg har imidlertid opplevd flere hettepunkteringer på ei eske Remington fabrikkpatroner til tross for at det ikke var noe galt med våpenet så jeg er skeptisk. På Robsoft har dette vært diskutert endel, og det er delte meninger om dette har noe å si for presisjonen, som vel må være den eneste fordelen med å fikle med pistolhetter i Horneten.

 

Jeg har i mine data ei ladning med N200 krutt. (Fra et gammelt Våpenjournalen) Den er 12,5 grain bak ei 45 grains Sierrakule. Det gav i testvåpenet ei hastighet på 2010 fps, med merknaden "Mild/svak". Jeg skulle prøve N200 en gang men tror ikke jeg fikk plass til 11 grain engang i de hylsene jeg prøvde så jeg droppa dette prosjektet. Husker ikke hvilke hylser det var, mest sannsynlig S&B eller RWS.

 

Her på berget er det vel bare N110 som er egnet og mulig å få tak i, men i Sverige bruker de mye et krutt de kaller Lill-Gun, som skal gi gode hastigheter i ft trykk i Horneten.

Link to comment
Share on other sites

Litt som jeg tenkte meg, at det ble for liten plass i hylsa til nok n-200 krutt.

 

Leste også om lill-gun kruttet og at det gav mildt trykk med moderate hastigheter.

 

Kjipern å bruke mange hundre kroner på krutt, men som det blir sagt her: En boks varer vel livet ut i dette kaliberet!

Link to comment
Share on other sites

Mine (begrensete) erfaringer sålangt:

Sizer kun 2/3 av halsen (Forster FL) og rører ikke dermed ikke skulder-diameter. Ser ut at levetiden på hylsene blir svært mye lenger enn hva mange skrekk-historier vil ha det til.

Hylser:

Winchester: jevne og fine, var lenge vanskelig å få tak, men nå er de visst atter på lager.

Remington Nickel: Kjøpte 200stk da ikke Win. var å få fatt i. Noe lettere og tynnere, men ekstremt jevne på vekt.

Partizan: OK, dårlig presisjon på fabrikk-ammoen (grunnet underdimensjonerte kuler?), men hylsene greie nok.

S&B: =trøbbel !

Kuler:

Sierra og Hornady sine Hornet-kuler (45) veldig god presisjon.

Speer ikke fullt så bra.

Sierra sin 45 spitzer kanskje den aller beste, men kan gi trøbbel med magasin-lengden. Litt hardere enn hornet-kulene og et klart alternativ til helmantel.

Eneste helmantel testet er 45gr S&B fabrikk, lav og ujevn hastighet, presisjon heller dårlig.

Har kun brukt N-110 som fyller akkurat passe i hornet-hylsen. + CCI small pistol.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har vært og forkjøpt meg på en gammel Brno i 22hornet som jeg tenkte å bruke til rypejakt i Sverige.

Til den bruken er vel helmantel å fortetrekke, men jeg klarer ikke å finne noen som selger Rws 46grs helmantel kuler i Norge.

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt disse kulene i Norge?

Erfaringer med andre kuler til ryper?

Link to comment
Share on other sites

Er vel bare å få en lokal våpenhandler til å bestille her hos Schou.

http://schouvapen.no/produkter/ladekomp ... 4-45-fmj-/" target="_blank" target="_blank

 

Her får du bestillt den på nett.

http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 1277731504" target="_blank

 

OK :oops: etter å ha lest bedre...RWS. Det tror jeg jaktogfriluft.no har.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Har testet endel kuler nå, uten noe akademisk tilnærming til temaet.

 

Min erfaring så langt:

S&B 45grain gammel ammo ga svært dårlig/variabel presisjon på 100m. Virker svakt ladet, går lavt. (ikke kronografert)

 

Sako 45 grain gammel ammo. Gir god presisjon, virker noe svakt ladet. Lavt treffpunkt.

 

Hjemmeladet:

Remington hylser, cci hetter, 45 grain sierra hornet kule og 12,5 - 13 grain Hogdon lill krutt. Både 12,5og 13 grain gav svært god presisjon og liten treffpunktforskjell mellom ladningene. 3 skudd i en 5 kr på hundre meter.

 

Prøvde det samme med Win 50grain psp kule, og fikk ekstremt god presisjon, og faktisk litt høyere treffpunkt en overnevnte.

 

Har nå endt på 13 grain Lill krutt bak 50 grain win psp. God presisjon, ingen trykktegn, og en kule jeg vil tro holder noe bedre sammen!

 

Dette er ikke som og skyte ulik ammo i 6,5x55, Horneten er svært variabel presisjonsmessig utifra ulik ammo!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...