Jump to content

Problemer med Lapua Mega i Browning A-bolt!


TxH

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en Browning A-bolt hunter i 6,5x55 og har hele tiden skutt med Jaktmatch og Oryx\Nosler. Før årets jakt tenkte jeg å prøve litt med Lapua sine svar på disse. Nemlig Scenar og Mega. Scenar gav ingen problemer og gav bedre presisjon enn Jaktmatchen, dermed var det bare Mega igjen å teste. Da jeg fylte magasinet med Mega og skulle føre sluttstykket framover skjer nemlig det at kula får en for bratt stigning og treffer oppom løpet\kammeret. Dermed får jeg ikke ladet rifla ved å ha skuddene i magasinet. Dette medfører jo mer eller mindre at Lapua Mega kan kun brukes ved å sette en og en kule direkte inn i kammeret ovenfra. Jeg har gjentatt og prøvd om og om igjen, men med samme resultat! Er det noen som har et forslag til hva dette kan skyldes? Er så utrolig irriterende å ikke kunne bruke denne kula. Skjønner liksom ikke heller hvorfor dette er et problem, da f.eks. Oryx`en, som også har en "butt tupp", lader som bare det uten et eneste problem. Er det noen kloke hoder der ute som kan hjelpe meg? :)

Link to comment
Share on other sites

Jasså, sier du det ja. Er jo litt rart da, at ikke Mega`n skal gå i denne. Ser jo ikke stor forskjell sånn umiddelbart når en ser på kula Oryx kontra Mega!? Noen med råd\tips for å ordne dette? Skulle så gjerne ha brukt Mega på jakt! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har vært bort i problemet på et par Mausere. Her har det hjulpet betraktelig (løst saken) å lage en liten radie/ avrunding bak på kammerkanten. Problemet har vært at den myke spissen har "hekta" på den skarpe kammerkanten. Bare en liten avrunding er nok til at den glir over kanten. Krever dessverre en tur til børsemakeren for de fleste av oss. Fint for børsissen da.

Link to comment
Share on other sites

Er fabrikkladet vi snakker om her ja.

 

Jasså ja, sier du det, har tenkt tanken på at det må være en type kant inni der som stopper den butte tuppen. Kan ikke skjønne at Megan skal ha en brattere stigning inn i kammeret enn f.eks. Oryx, som jeg ikke har hatt noe problem med. Takk for tipset! Skal absolutt sjekkes! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...