Jump to content

Krutt i kald bod


IBICO

Recommended Posts

Har utebod som er isolert og hvor jeg har ovn som varmer opp når jeg er ute for å lade.. Men nå er det jo ganske kaldt ute ellers. Hvordan er det å ha kruttet stående i boden mens det er kaldt også lade? burde jeg heller ha kruttet inne i varmen og ta det ut når jeg skal lade, eller går det greit å ha det i boden?.. tenkte om kruttet blir fuktig/kondens o.l. av å stå i boden

Link to comment
Share on other sites

Kondens oppstår når det skifter mellom varmt og kaldt.

kruttet har derfor ikke noe godt av slike temperatursvingninger.

Derimot er kald oppbevaring bedre enn varm oppbevaring (selv om det neppe har noe å si dersom du er en aktiv skytter og lader da du i så tilfelle vil bruke opp kruttet forholdsvis fort).

Varme er med på å dekomponere kruttet raskere enn om det oppbevares kaldt.. men dette er som regel en prosess som tar år.

ergo:

Unngå temperatursvingninger og oppbevar gjerne kruttet kaldt/kjølig.

Standard setning er "mørkt, tørt og kjølig" men for krutt bør ikke luftfuktigheten være så mye lavere en ca 50 % relativ fuktighet over tid.

Link to comment
Share on other sites

Da skal det ikke være et fryktelig problem, siden boden ikke blir varm når jeg har på ovnen der, men mere pisslunka. Driver å tetter døra mere med pakning, og når den er tett blir jeg vel å ha på ovn der hele tiden som skal gi en liten lunk for å forhindre fukt. Evt. ha en fuktfjerner der inne.

Link to comment
Share on other sites

Du vet ; her i Tromsø svinger temeraturer ofte og tildels mye på kort tid. Som nevnt er jo det alle tiders for å danne kondens. Hvis du klarer å holde samme temp i boden din er jo det aller best. Men er det for kaldt vil du i samme øyeblikk som tar det inn på ladebenken kondensere.

Jeg lagrer mitt krutt på en innebod som holder stabilt 15 grader og har gjort det i mange år.

Men så blir jo ikke kruttet mitt så gammelt heller får det går opp i røyk :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...