Jump to content

Tips til blodsportrening av kvelp på 8 veker


magnum_mauser

Recommended Posts

Når jeg startet med min beagle som då var 9 uker , så var sporlengden på 10m ca. Med MAASSE blod mellom. I sporslutt så hadde jeg en del leverpostei som er favoritten til bikkjo. Roste hunden i himmelen! Gav han også noen få ostebiter som premie.

 

Spor nr 2 ble litt lengre( 15 m) og med litt mindre blod. Denne gangen hadde jeg en hjortefot ved sporslutt. Og dette virket nesten som en større premie en leverpostei.

 

Fortsett rolig oppover på vansklighets gradene. Ta en og en ting om gangen. Først vinkel trening, så avhopp etc. Ikke ta alt på samme spor. Når du vet at han f.eks klare vinkel bra så kan du gå videre til avhopp.

 

 

 

Lykke te:)

Link to comment
Share on other sites

Eg ville absolutt trena UTEN blod på dei første spori. Godbitspor med ujamn avstand mellom bitane. Ein liten kvelp KAN reagera på blodlukta. Men ein kvelp som er forsiktig på dei første spori, kan bli ein veldig bra sporhund.

 

Elles syns eg 8 veker er VELDIG tidleg. Det er så mykje anna de kan jobba med: innkalling, enkel søkstrening, miljøtrening i ulike miljø...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å melde deg og unghunden som det etterhvert blir av hvalpen din på ettersøkskurs i regi av NJFF eller liknende. Ellers finnes det endel litteratur om emnet. For ikke å glemme søkefunksjonen her på forumet. Sisi men ikke minst er det under Hundegården og Ettersøk en rekke tråder om emnet. Faren med å spørre om råd slik du gjør her er at du får så mange gode og velmente råd at det lett blir for mye av det gode. Det kan være lurt å studere litt hva andre har gjort for så bestemme seg for en vei til målet og så prøve å holde seg til den. Det du gjør når hvalpen er så liten som den er nå er mest leik og pirring av interesse for blod og sporing.

Link to comment
Share on other sites

Jeg startet med det samme valpen kom i hus - dvs. ved 8 ukers alder. Jeg ser ikke noe negativt i det. Amigo gikk dessuten helgekurs i blodspor da han var 11 uker :)

 

Begynn enkelt. Dvs. rett fram uten dikkedarier med mye blod og ikke altfor langt ( så små valper blir slitne og klarer ikke konsentrere seg lenge). Ros som en tulling når han kommer i mål. Ikke legg på noen kommando enda - det kommer etterhvert.

 

Jeg ville lagt sporet på et sted der det er lite forstyrrelser (les folk, trafikk, andre dyr) som f.eks der det er myk skogbunn. 20 m holder lenge for en så liten krabat. Hadde det vært en eldre nybegynnerhund ville jeg latt sporet være adskillig lengre ( så det seinest i helgen på sporkurset jeg holdt - nybegynnerhundene takla glatt 100 m).

 

Vent en times tid før du går det. Og husk å rooooooooooose masse :)

Link to comment
Share on other sites

Det hender at små kvelper reagerer på blodlukt. Dei kan også reagera på viltlukt frå eit slepespor. MEN: Dette kan bli dei beste sporhundane når dei vert vaksne. Som ein erfaren oppdrettar sa det: Hundar som KRYP sine første spor kan bli topp sporhundar. Så ikkje stress om du møter motgang med ein ung hund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...