Jump to content

Swift A-frame i 9,3, egentlig "juks"?


Ole_Netland

Recommended Posts

Fikk høre her om dagen at enn ikke burde bruke Swift kuler i 9,3, da spesielt a-frame. dette var pga at kulene i dette "skandinaviske" kaliberet ble produsert for ett grovere kaliber ( 375??) og så presset ned til 9,3. dette skal så skade skille veggen i kula slikt att en kan være uheldig å skyte ut blyet mens mantelen ligger igjen i løpet, men den faren det blir på neste skudd ( + skadeskyting av vilt).

 

jeg synes dette høres rart ut at de lager 9,3 kulene på den måten. Det skal vist og ha vært personer som har opplevd å få slik kuleseperasjon i løpet pga dette, men reddet seg ved at neste patron ikke lot seg kamre.

 

noen andre som VET noe om dette? ( tror kan enn gjøre i kirken)

Link to comment
Share on other sites

Har du sett en A-Frame i snitt? At en liten nedkalibrering skulle forårsake total separasjon finner jeg ytterst lite sannsynlig, selv om de skulle være laget fra rør (trodde deleveggen var massiv). Jeg ville ikke brydd meg om slike rykter med mindre noen kommer med håndfaste bevis.

 

Okey, så fikk du litt synsing likevel :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke bekrefte eller avkrefte det med ned kalibrering av kuler, fra et grovere kaliber. Men dette stemmer det du sier, en kar i grimstad klarte ikke kamre nestepatron, det viste seg at halve mantelen lå igjen i løpet. heldig vis så langt bak.. bakerste blykjerne og skilleveg og fremre del av kula hadde reist ut. kula hadde separert seg i kule sporet.

 

Jeg har hørt at børsemakeren som som plukket ut denne "rørbiten" delte en kule og det var mindre kant på denne 9,3 kula en ei grover kule.

 

Men tror ikke dette er et kjempe problem, siden det ikke har kommet opp noe om dette før..

Men jo kommer nok aldri til og bruke den kula i 9,3 hvertfall...

 

Klart jeg kan sikkert klare og grave frem navn på den stakkaren som dette skjedde for, men det er ikke et løst rykte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...