Jump to content

Dårlig presisjon med FMJ på .223


EilertseN

Recommended Posts

Hei!

 

Har en Tikka T3 lite ss i kaliber .223 rem. Hadde kjempe presisjon med rifla første sesong. hadde montert lyddemper. TMM5. Neste sesong valgte jeg å kappe løpet pga. veldig framtung og de ekstra cm. som demperen bygget ut ble irritasjon. sendte så våpenet inn for kapping. ble kappet 8cm. og montert på en CTM4 demper. så bar det på skytebanen. Testet ut en hel masse forskjellige patroner med helmantel. Dårlig presisjon på 5 skudds serier.snakker om ca. 3-5cm avvik. gikk så over på jaktmatch sako blyspiss. disse gikk noe sinnsykt bra. serier med 1cm avvik.

 

Noen som har noen formening om dette ?

Link to comment
Share on other sites

For lett/tung kulevekt på den ammo'en som gikk dårlig? :)

 

Kan være flere ting som spiller inn, brukte du presisjons ammunisjon ved tidligere test?

Har hatt lignende problem med en rem700 sps i .223.

Gikk som en stråle med Remington Accu-ettellerannet, men Remington UMC, S&B, Wolf, Federal gikk den innenfor 6-7cm.

Alt ble mye bedre med hjemmelada eller bedre ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Men hva slags FMJ var det, da?

 

Hvis det var S&B, Am.Eagle, Rem UMC eller andre billigmerker så blir jeg ikke overrasket, det er helst tilfeldigheter eller altspisende børser som gjør at disse går bra.

Var det derimot Lapua Aficionado 55grs så blir jeg overrasket. Børsa mi er noget kresen, men holder en hel pakke lapua innenfor en tommes spredning.

Link to comment
Share on other sites

Testet 3 forskjellige typer.. alle billig.. American eagle.. S&B... 55grs. Må jo være ammoen sin feil da Sako blyspiss gikk helt nyderlig.. får desverre bare disse typene med FMJ.. her i Tromsø.. Må nok starte å lade selv. Men det er jo absolutt noe å informere folk om. Ved kapping av løp blir rifla mye mer kresen på ammo type. Dette var ikke et tema når jeg tok opp saken før kapping.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt å kjøpe Sako 50grs fmj hos Andresen, og Norma jaktmatch hos Maritim..

 

får desverre bare disse typene med FMJ.. her i Tromsø.. Må nok starte å lade selv.

Har akkurat startet min ladekarriere selv, grunnet uviljen (spesielt Andresen) til å ta inn alternative produkter her i byen..

Link to comment
Share on other sites

Min triste erfaring med med flere våpen i .223rem og .222rem, er at dyre kuler går bedre enn billige kuler. Mulig du har hatt flaks, og mistet flaksen når du kappet pipa. Det er klart at kroning og dempermontering kan være av lav kvalitet, men det er er ikke nødvendigvis slik. Så lenge du finner ammo som går virkelig bra, så er børsa på en måte helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...