Jump to content

Beste Ammunisjon For Kattedyr?


Litago

Recommended Posts

Dette kan nok de Afrika-kyndige svare på. Storkattene der regnes jo blant big 5, med tilhørende priser - så det blir nok ikke aktuelt for meg å jakte dem (jeg spiller ikke Lotto, så jeg får vel nøye meg med en og annen hyene!).

 

Men jeg har lest opptil flere steder at Normas "Silverblixt"-kule (som er/var noe skikkelig dritt til norsk elgjakt), er meget etterspurt til katte-ammunisjon. Dette er egentlig et hullspiss-projektil, med ei gul plastkule som "pynt" i spissen. Den er visst velegnet til kattepuser, fordi den ekspanderer så lett.

 

Norske gauper er mindre - og da blir kulediameteren forholdsvis større. Jeg har ikke hørt om at gaupejegere har problemer med å legge gaupa med vanlig (elg-) jaktammo. Og gaupene angriper vel sjelden jegeren.

 

Silverblixt leveres jo i 9,3 - og de fleste produsenter av dobbeltrifler leverer våpen i 9,3x74 R.

Link to comment
Share on other sites

har sett mye på 9,3x74R men jeg finner ingen ting når jeg googler om den til løve jakt men det jeg for det meste finn er er at 375 H&H er et "minimum"

for alle de store 5 inkl løve men det er jo brukt 9,3 i alle år i afrikanske land

som nambia som har innflytelse fra tyskland

blir litt for dumt og komme med 375 eller 416 på noe annet kattedyr en løve

da jeg kan tenke meg at det blir for mye for en gaupe, puma eller jaguar osv :wink:

Link to comment
Share on other sites

blir litt for dumt og komme med 375 eller 416 på noe annet kattedyr en løve

da jeg kan tenke meg at det blir for mye for en gaupe, puma eller jaguar osv :wink:

 

For å sitere en velkjent jeger og journalist Craig Boddington: when it comes to dangerous game, you can never have too much gun.

 

Om du skyter godt med en .375, så ville det være et glimrende kaliber for alt av kattedyr. Det fins ladninger og kule som passer for små pusekatter, og andre ladninger og kulevalg for "STORE" kattepuser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...