Jump to content

300 WinMag tråden


KnuteriK

Recommended Posts

Da har min .300 winmag fått seg smelltut og ny dress!

 

Håper dette skal fungere til å skyte gong med. Har fått låne med en sonic 45 demper av børsemakern som gjorde jobben for å prøve, men jeg vil tro at mirage fort blir et problem.

 

Kommer med rapport så fort jeg får prøveskutt, men har et tett program i ferien og mange skytebaner er stengt, så det kan ta litt tid før jeg får anledning til å få prøveskudd noen forskjellige ladninger.

 

Tikka t3 Supervarmint i GRS Longrange med Nielsen rekylbrems og en foreløpig løsning på tofot. Har ikke helt bestemt meg for hvilken jeg skal lande på, men den får gjøre jobben sålenge.

 

img20120711170515.jpg

 

 

Om noen lurer, så er ikke detta kikkerten som kommer til å bli brukt, men den står der sålenge før jeg får sopet sammen nok penger til en ny. (Tips mottas med takk på denne fronten... Den behøver ikke koste et halvt nasjonalbudsjett)

Link to comment
Share on other sites

Flott børse, jeg har makan med makan stokk, og TMM4 demper. Den blir glovarm etter 5 skudd.

Prøv en Milllet 5-25x56.

 

Fåes på Ebay til snaue 3 lapper levert på døra. Den har maaaange knepp og hjelper deg ut til 12-1300 meter lett. Grei kikkert til ok pris. Har hatt 4 stk, men selger de til kompiser som ikke vil handle på nett :)

Link to comment
Share on other sites

Var det denne du hadde i tankene?

 

http://www.ebay.com/itm/Millett-6-25x56 ... 030wt_1159" target="_blank

 

 

Om jeg leser teksten riktig, så er det .mil-klikk og moa retikkel? Det hadde jo vært nydelig med mil-retikkel og FFP, men man kan vel ikke få i pose og sekk i den prisklassen. :wink:

Vet du hva jeg må ordne av papirer for å få eksport-tillatelse på denne? :)

 

 

Edit: Så at det var mil-dot retikkel, men finner ingen informasjon om medforstørrende / ikke medforstørrende retikkel?

Link to comment
Share on other sites

Han jeg handler hos, krever ingenting, man kjøper, betaler, og får den levert på døra 8 dager seinere.

Tror ikke han har Mil utgaven inne, jeg har kun handla MOA. De har heller ikke hat medforstørrende retikkel, og det er digg da jeg ikke liker det ;)

 

OM du søker på Optics Factory, så er det han jeg bruker.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestilt kikkert og lavere montasje som jeg så du anbefalte i en annen tråd :)

 

Første gang jeg har tatt ibruk paypal og ebay, så detta blir spennende å se om jeg har gjort det riktig :D

 

 

*glede seg endamer til ferien på skytebanen er over*

 

Takk for tips KnuteriK! Hadde denna riggen vært på beina noen måneder tidligere, så hadde jeg nok meldt meg på langholdskurset ditt også, men det får eventuelt bli til neste år(?) :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Se der ja :)

 

Bare hyggelig å kunne hjelpe. Ebay og paypal er helt safe, har handla i mange år på den måten og aldri opplevd tull.

Klaga på en MIllett som ikke hadde den elevasjonen det ble reklamert for, fikk ny i posten ei uke seinere med et papir som gjorde at jeg kunne returnere den forrige gratis. God service.

Det norske post systemet er egentlig noe dritt. Vi betaler 15 USD for frakt for et kikkertsikte fra USA til Norge. Skal du sende samme kikkert tilbake, skal Posten ha 600 kr. Forstå det den som vil.

Link to comment
Share on other sites

Da har endelig siktet kommet i hus!

 

img20120718165725.jpg

 

:shock: Sammenlignet med Zeiss duralyt 2-8x42 og et AA-batteri

 

img20120718190340.jpg

 

Selv med lavere 35mm-ringer, så har jeg litt å gå på.

 

img20120718193024.jpg

 

Kikkerten ser klar og fin ut fra 20x og nedover... (Jeg synes selv at en S&B PM II blir litt dvask på full forstørring, dog den er et hakk foran denne, men den koster jo deretter.)

Jeg har ingenting (nesten) å utsette på den. Fine og distinkte klikk.

 

Jeg synes også kanskje at ringene var en tanke romslige? Jeg var fælt nære å ta et par runder tape rundt så det skulle sitte bedre, men jeg lot vær for nå. Er dette en holdbar løsning dette med tape?

 

Håper jeg får prøvekjørt detta greiene på banen imårra :)

 

Edit: Takk igjen, KnuteriK for tips av forhandler! Siktet var her på under en uke, levert på døra! "Detailed package contents: Small telescope - Value = 10$" :lol:

 

Toll var jo da selvfølgelig ikke tema :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er børsa innskutt, og jeg må si at det er en fryd å skyte med kontra originalstokken og uten demper eller brems :)

 

Med demper så holdt den sentrum,9 sentrum, 8 sentrum, 9 på samme plass helt til 4, 5 og 6. skuddet. Da hadde jeg så mye mirage at jeg så nesten ikke blinken :lol:

 

Med brems var dette problemet eliminert, men da måtte jeg bevege meg bort på elgskivene da banemannskapene skula stygt på meg når jeg spurte om å få skyte med brems i innskytings-bua :(

 

Treffpunktsendring ble ca 30mm opp og 20mm til venstre med brems kontra demper.

 

 

Skal lade opp noen fler skudd imårra og prøve på papp i litt mer fredlige omgivelser til Lørdag :)

 

Ammo var 200grs SMK, 66grain n-160, norma hylser og federal magnum hetter. COL 84,8mm

 

 

Tenkte å lade opp noen nye Winchester hylser for å prøve imårra... noen som har prøvd disse med 200grs SMK og MRP?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er det noen som har en krutt-type å anbefale til 208grs a-max og/eller Nosler cc 190grs?

Sitter idag på en boks n160 og bare en liten skvett mrp, så trodde jeg skulle handle inn noe mer egnet krutt...

Er det bare å kjøpe noen bokser med n-15 og strekke COL opp mot max med en gang? :D

Link to comment
Share on other sites

Sammenlignet med MRP så får du dobbelt så mange ladninger med N-15 - til ca halv pris ;)

 

N-15 fungerer bortimot optimalt i min 300 iallefall.Jeg har langt kammer som tillater 90mm patroner med 208 gr A-max og har ladet de med 74 gr N-15 i Normahylser.

Det gir nøyaktig 900 m/sek i 61 cm langt løp. Federal, Partizan, Lapua og Winchester hylser gir overtrykk med 74 gr N-15bak den kula med 90 COL.

Link to comment
Share on other sites

Jeg målte min max COL til 89.85 med 200grs SMK. Jeg har 300 stk 208 amax liggende i hylla på posten, så disse skal prøves.

 

Jeg har omtremt 40 norma light-hylser, og omtremt 100 winchester-hylser. Av disse to er Norma-hylsene en soleklar favoritt (winchester-hylsene er litt "røffe" i dimensjoner, tennhettekanal osv)

 

Jeg har ikke prøvd ut med COL over 84.8 enda, og er på febrilsk leting etter en ladning som går godt. Har kun kommet meg ned på 25mm skutt liggende med tofot og demper på 100m, og jeg hadde håpet å få til noe som gikk bedre enn dette.

 

Er det de lette norma-hylsene du har brukt?

 

Tror jeg skal sende en sms til børsemaker'n og høre om han har n-15 på lager, så kanskje jeg får hentet noen bokser imårra.

Den beste ladningen jeg har fått til per nu er 66 grs n-160, norma light-hylser, 200grs SMK og federal 215 magnum-hetter, COL 84.8. Jeg har ikke handla meg graf enda, men jeg har fått høre at dette er en _veldig_ slapp ladning, og at jeg burde være i nærheten av 308-fart :mrgreen:

 

Våpen er en t3 super-varmint 60cm løp.

Link to comment
Share on other sites

Norma Light patroner ja. Har forresten aldri vært borti Heavy.

 

Om du har nesten 90mm COL med 200gr SMK så er det ingen problem med 90mm og 208 A-Max siden den har en mye slankere profil.

Siden 74gr er max så bør du gå ned et par grain og få sjekket hvor du ligger an trykk og fartsmessig før du lader opp hundrevis.

 

84mm COL i 300 WinMag ser forresten helt feilproposjonert ut, men det funker.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i at det ser rart ut.. stusset første gang jeg ladet opp noen patroner. Litt av grunnen til at jeg har hatt så kort patronlengde er for å få plass i magasinet, men det har null betydning om jeg får betraktelig bedre presisjon med en lengre COL. Børsa skal brukes til langholdsskyting med god tid mellom hvert skudd, så det er inget problem.

 

Skal prøve å få tak i noe brukbart krutt og ladd noen skudd imorgen og få prøveskutt noen på 200m på Lørdag. (rekker ikke skytebanen imårra :()

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Noen som har greie på om denne rekylbremsen må tilpasses av børsemaker ?

Får når jeg skrur den helt inn på gjengene så står den veldig skrått.

Har ikke vert borti rekylbremser tidligere så har ikke peiling :smile:

2q9jlut.jpg

 

Skall på denne blaser lrs2 300 wm :twisted:

6pci88.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ok men det er bare stor skru på ene sia og visst en skrur den til så er bremsen fortsatt løs.

Den lille skruen på toppen går helt gjennom til gjengene så visst en skrur til den og så sitter den.

Men er ikke sikker på om det er meniga eller ikke :D synest det er rart at den går helt igjennom visst ikke.

Link to comment
Share on other sites

Den lille skruen der er til å feste et miragebånd. Viss du teiter den for hardt mot gjengene så kan du risikere at gjengene river seg og du kommer til å slite med å ta av bremsen. Ikke gjør det.

Viss den ikke sitter fast når du teiter den store skruen så må du lage splitten litt bredere. F.eks med en baufil eller en kutteskive. Lekker brems forresten!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått ny pipe i min 300 nå.

Endte opp med LW på 66 cm lengde og 26mm tykk. Snurr er på 1:8.

Satser på å kun skyte med 230 grs OTM kuler fra Berger.

Har montert sammen børsa og sliter med å få ut foringa i bremsen min fra Vektor. Foringa er 14x1.5 og løpet er nå gjenga til 18x1.

Må vek kanskje innom en dreiebenk og borre ut dritten. Men nå kan jeg iallefall bruk Whisperen fra 338'n.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 30 skudd gjennom nye pipa, bare for å brekke den inn, samt skyte opp til jakta.

Presisjon har jeg ikke fått så godt bilde av, da jeg skyter med gamle hylser og 190 grs NCC.

 

Gamle pipa, tipper jeg holdt mellom 2-3000 skudd.

Har bestilt endel 230 grs OTM, men hylser er ikke å oppdrive, så jeg er litt avventende. Men det kommer fyldige rapporter etterhvert som jeg blir klar.

Børsa er uansett en fryd å skyte med, det nye tunge løpet har gjort den mye roligere, så jeg ser frem til å teste de tyngre sakene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nice! Ser ut som om du har kommet over en fin ladning her! Og spenstig skyting også, ikke minst.

 

Jeg har kommet meg ned på den størrelsen der om jeg bruker MRP, men det blir så svinedyrt i lengden. Har prøvd meg fram med rhino 22, men har ikke rekki å finni noe som funker enda.

 

Hvilket våpen er det skutt med, og hvilken twist?

Link to comment
Share on other sites

her er bilde av hora mi :lol:

34zeubs.jpg

 

1:10 twist i pipa, lothar walther 24 toms pipe, ca 22 mm i enden. vurderer om jeg skal bytte pipe til ei LW pipe i 71 cm, men har bare gått 1159 skudd hittil.

 

var rimelig fornøyd etter den serien igår. en serie der absolutt alt fungerte helt optimalt :D varmer ett skytterhjerte å ha noen slike dager :lol:

 

edit: nytt og bedre bilde, med bedre kamera

Link to comment
Share on other sites

Kan også nevne 208grs A-max, men den har vel blitt nevnt før.. Og ja, det er skytter'n som utgjør den store forskjellen, ikke kula :) Snakker av erfaring :lol:

 

190grs nosler CC funker også fint i mitt våpen... og den har også en brøkdel av prisen av en a-max, så det blir at jeg kommer til å bruke den til lek og moro

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...