Jump to content

Tips til rådyrjakt uten hund.


Trippelsss

Recommended Posts

Det er skrevet mye om dette, søk litt da!

På denne tiden av året har du noen spennende muligheter, avhengig av været.

* Nysnø: Ut å spore! Gå til du finner ferske spor, og så ha det gøy. Når du ser at beite- eller transportspor vinkler av går du litt tilbake , og i retning der det vinklet. Noen ganger legger de seg et sted der de kan se sporene sine og passe på.

* Snøvær. Gjerne som i punktet over, men du må regne med at dyra er i storskogen. Lite vits i å poste på hogstflater mm. Når du er i spor som ikke går rett frem, så gå litt, og vent litt. Står du stilt 10-15 min hender det dyra begynner å beite igjen.

* Sol. Min erfaring er at når det er kaldt og klart finner jeg dyra der de får sol. Lurt å komme seg på plass før sola kommer opp. Sola går opp i øst, så østvendte lier, gjerne eikelier, er fint når det har vært kaldt om natta. Kan godt postere på topper der sola kommer fort, slike dager.

 

Ellers er det min erfaring at man må legge i timene. Det er mest aktivitet på dyra i morgengry og skumring, men man kan få dyr hele dagen. HIW (Hours In the Wood) teller! Ikke gi deg!

 

Til sist, ha vinden i ansiktet.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...