Jump to content

Presisjon med H&N plastbelagte kuler i .38


410rigby

Recommended Posts

Kjøpte noen kuler på fredag H&N plastbelagte HBWC 148 grain i 38.

Prøvde i dag og det virker som noen skudd stabiliserer dårlig, det var en antydning til skjeve innslag i skiva på 25 m.Men bare på noen av skuddene. Var riktignok litt blanding av hylser( WW og norma og Fiocchi)

Bruker N320 og 3 grain, lett tapercrimp. Er det noen som har erfaring med dette?

Ladningene er skutt i S&W 686 4 tommer.

Link to comment
Share on other sites

Ikke helt uvanlig med wobbling om du bruker lange kuler i lav fart, så du er muligens i grenseland mht. stabilisering.

I og med at du bruker en 357, ville jeg prøvd en litt kvassere ladning, f.eks. 3,3 grs. N320 evt. bruke en kortere kule.

Det står riktignok i tabellen til Vihtavuori at maksladning med 148 grs. wadcutter er 3,5 grs. N320, men da jeg prøvde 3,3 grs. i en 38-revolver var det antydning til at hylsene begynte å klebe.

I en 357 gikk det helt fint og med super presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Du har nok for lav hastighet.

 

Om du får tak i litt N32C, kan du jo prøve det samme som jeg bruker i min 586 m/ 6" løp, lader jeg med 148grs Berry DEWC, Federal hetter, og N32C. Bruker i hovedsak S&B hylser (tar vist litt tid å bruke de opp).

 

Brukte først 3.6gr N32C og col til litt over hylselengde (ca 29.5mm).

 

Har senere testet med col på 32.8mm og 4.0gr N32C, halverte så og si samlingene med å øke hastigheten og ved å øke col. Berry anbefaler at en har en anstendig hastighet med disse lange kulene.

 

Har i det siste testet H&N 125gr HBWC (ikke plast), 4.0gr N32C col 32.8mm har resultert i ny halvering av samling (en kombo som er brukt av blandt andre PPC skyttere på 50m hold). Den virker sålangt å kunne samle i hovedsak i 10eren i pres skiva på 25m, om enn i kanten (enn om jeg hadde vært like god :( ).

 

Testet denne ladningen i en flett ny 686 m/ 6" løp, fikk samme inntrykk med denne som med 586en.

 

Jeg har fått hint om at oppskriften for 357m kammer, er å sette kula enda lenger ut (minke friflukten). Og øke kruttmengden enda litt, for å kompensere for øket col.

Jeg opplever ikke ladningene som plagsomme rekylmessig, selv om de ikke er av de aller svakeste.

 

OBS! Jeg tar ikke noe ansvar for nevnte ladedata, de fungerer helt fint i min 357m, Men jeg har ingen aning om de tåles i en standard 38spl.

Link to comment
Share on other sites

Den ladningen jeg nevnte lenger opp resulterte i samlinger på rundt 15mm med kula satt jamt med hylsekanten.

Riktignok i en Python, men dog.

Python har vel twist på 14:1 om jeg ikke husker mye, feil mens en Smith har slakkere dvs. trenger mer fart på samme kula.

Det må også nevnes at det var antydning til wobbling på kulene, men samlingen var utrolig bra.

Husk at HBWC er flere millimeter lengre enn tilsvarende DEWC og trenger mer spinn for å stabilisere.

En DEWC evt. en lettere HBWC kan være løsningen for trådstarter om han ikke får presisjon.

PPC-gutta bruker vel løp med krapp stigning for å stabilisere de lange kulene om jeg ikke tar mye feil.

Link to comment
Share on other sites

Du har nok for lav hastighet.

 

Har i det siste testet H&N 125gr HBWC (ikke plast), 4.0gr N32C col 32.8mm har resultert i ny halvering av samling (en kombo som er brukt av blandt andre PPC skyttere på 50m hold). Den virker sålangt å kunne samle i hovedsak i 10eren i pres skiva på 25m, om enn i kanten (enn om jeg hadde vært like god :( ).

 

OBS! Jeg tar ikke noe ansvar for nevnte ladedata, de fungerer helt fint i min 357m, Men jeg har ingen aning om de tåles i en standard 38spl.

 

Bruker samme kule i min eldgamle nær utskutte S&W 586.

Min ladning er 2,7 grains med N-310, kula satt så vitt under hylsemunningen.

Gir en samling på 22 mm :D

 

OBS! Jeg tar ikke noe ansvar for nevnte ladedata, de fungerer helt fint i min 357m, Men jeg har ingen aning om de tåles i en standard 38spl

Link to comment
Share on other sites

Du har nok for lav hastighet.

 

Har i det siste testet H&N 125gr HBWC (ikke plast). Den virker sålangt å kunne samle i hovedsak i 10eren i pres skiva på 25m, om enn i kanten (enn om jeg hadde vært like god :( ).

 

Bruker samme kule i min eldgamle nær utskutte S&W 586.

Gir en samling på 22 mm :D

Min samling er skutt to hånds (repetert 3 ganger) av en skrøpelig og skjelvende halvblind sunnmøring, bare så det er nevnt. :lol:

 

22mm, hoi. Nå snakker vi. :D

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål til trådstarter (og andre for den del), hvorfor ønsker en å bruke plastbelagte kuler? (Fordeler/bakdeler?)

1. Håp om mindre blying i løpet?

2. Håp om mindre blystøv i luften på innendrøsbaner?

3. Vedvarende god presisjon over et større antall skudd før puss blir nødvendig?

 

@1: Dersom riflingen skjærer gjennom gjennom plastbelegget kan det blye på riflebommene. Det er ofte der blying først viser seg.

Man kan antakelig også få plastbelegg i løpet i tillegg til litt bly på bommene? Antar, uten å vite sikkert, at det kan bety at grundig puss før ny skyting med blykuler må til for å få godt resultat.

 

@ 2. Godt mulig det. Men det lukter brent plast, uten at jeg skal våge å si noe om sunnhetsgehalten i den lukten.

Blystøv dannes også når kulen treffer kulefangeren på innendørsbaner. På fornuftig konstruerte nyere baner er det luftavsug som hindrer dette i sige tilbake til standplass.

Ikke alle innendørsbaner er slkt konstruert har vi erfart.

(Husk at selv om bly er tungt vil de minste blystøvfraksjonene kunne holde seg i luften en god stund).

 

@3. Dette vet jeg ikke noe sikkert om, men andre her vet antagelig noe. Kan dette være noe analogt med skyting med skarp ammo etter trening med blåplast i 'Forsen'? (Ikke vet jeg).

Link to comment
Share on other sites

Har i det siste testet H&N 125gr HBWC (ikke plast), 4.0gr N32C col 32.8mm har resultert i ny halvering av samling (en kombo som er brukt av blandt andre PPC skyttere på 50m hold). Den virker sålangt å kunne samle i hovedsak i 10eren i pres skiva på 25m, om enn i kanten (enn om jeg hadde vært like god :( ).

 

 

H&N 125gr HBWC med N32C funker meget bra på 50m hold ja, i PPC våpenet mitt samler en 6 skudds-serie 37mm på 50 meter. Det kan nok lønne seg å teste litt forskjellige sett-dybder med denne kula, jeg fikk best resultat når jeg satt den ganske langt ut med 4,6gr N32C bak.

Link to comment
Share on other sites

Den ladningen har jeg fått oppgitt til 357m kammer, med kula satt nesten til overgangen (kommer kansje opprinnelig fra deg?).

 

Uansett så lurer jeg litt på hvor stor sammenhengen med sette dybde, og stabilitet er?

Er t.d. Hastigheten viktigere enn plasseringen av kula i forhold tilovergangen?

 

Er blying i våpenet/bly støv i luften, ett større problem med kobberbelagte kuler, kontra plastbelagte kuler?

Link to comment
Share on other sites

La oss stoppe forvirringen litt :D

H&N kulene er enten kun plastbelagt, og da er de grønne. Eller så er de kobber og plastbelagt, og er "gull" farget.

Plastbelegget er ikke der for å gjøre dem til "miljøammo". Denne plasten består av et luriumstoff som er der for å smøre.

Det er altså ingen grunn til å bekymre seg for at det blir liggende plast i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Heisann her har det skjedd mye siden sist.Det er de gullfargede kulene jeg har.

Grunnen til at valget falt på disse var vel mer tilfeldig. Børselars hadde noen inn ,prisen var ikke så ille, og nyskjerrigheten var der :D . Har ikke fått prøvd mer(måtte lade litt rifle), men skal prøve noen av rådene til helga.

Link to comment
Share on other sites

Ah..!

Da er dine kuler kobber- og plastbelagte. Disse kulene tåle mye mer fart enn en vanlig bly wadcutter, ikke bare p.g.a kobberbelegget, men de har tykkere skjøt i hulbasen. De trenger faktisk litt mer "trøkk".

Siden du i første innlegg sa bare plastbelagt tror jeg El Gringo tok det for å være nettopp det, og da er svaret han ga både bra og fornuftig.

Men... Siden disse kulene ikke er helt som alle andre HBWC kuler kan man faktisk ha det litt morro :wink: En av HK416 sine klubbkompiser og med sammensvoren PPC-skytter, bruker faktisk N-350 bak denne kula, og det går godt. Kanskje det går å liste ut den hemmelige oppskriften av han.

Det er ingen fare med å gå opp til 3,5 med N320, så det kan du prøve i stepp oppover fra 3,0 grain. Pluttselig finner du noe som går bra.

Andre har annbefalt N32C, ikke dumt! Start på 3,0 grain hvis du setter kula "normalt".

Det å sette kula ut etter tønna har vist seg å fungere veldig bra i mange våpen. For ei .38 tønne blir det ca. 3mm ut, og for ei .357 tønne ca. 6mm ut. Dette må du tilpasse selv, lad noen "dummys" og prøv i tønna. De skal ikke treffe overgangen inne i tønna, men være så nær som mulig.

 

H&N har faktisk ikke en eneste ladning for denne kula med finskekrutt i sine tabeller, men plenty med Hodgdon, og det er nå på vei inn på det norske markedet. ...Jeg skal i alle fall ha noen bokser :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...