Jump to content

Villsvinjakt m.m. i Tsjekkia


Olesøn

Recommended Posts

Det faderlige opphav er med i en meget eksklusiv jaktklubb,

og han pluss et annet medlem har klart å få litt "byttejakt" hos en tsjekker som gjerne vil jakte i Norge.

Siden begge to er fornuftige fedre som er opptatt av å ha verdensvante sønner, blir jeg og Halvor med.

Halvor er sønnen til det andre medlemmet, og han er som sin far godt over gjennomsnittet interessert i jakt og skyting.

Så 2 desember bærer det til Tsjekkia for å jakte på villsvin!

I ettertid viste det seg at vår mann der nede er meget interessert i å jakte i Norge.

Så da får vi jakte på hjort, muflon og fasan i tillegg :mrgreen:

 

Tenkte jeg skulle opprette denne tråden for å få litt tips før jeg drar, om noen har erfaringer å komme med.

Og det vil selvfølgelig bli bilder og skriverier fra turen når jeg kommer hjem.

Hvis det er tilgang på internett der vi skal bo kan det jo hende det blir en liten oppdatering eller to underveis også :D

I motsetning til tidligere jaktturer i inn- og utland skal jeg prøve å ta meg sammen når det gjelder både kamera og penn,

slik at det kan bli en brukbar reiseskildring. :oops:

 

Så, ka dokker tru? Noen som har jaktet i Tsjekkia, og har noe å komme med? Både på godt og vondt?

 

Mvh

Ola

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så gjør vi et forsøk tel!

 

 

Her følger da en kjapp gjennomgang av jakta,

så skal jeg prøve å fortelle litt om tsjekkisk jaktkultur og andre inntrykk senere, samt supplere med bilder.

 

De bolde mæn var: Undertegnede med min far Ole. Halvor med sin far Kjell

Vår mann i Tsjekkia var Alex, og på dag to og tre var det med en haug med tsjekkere som jegere og drivere.

 

Vi hadde tre jaktdager, som var som følger:

Dag 1: Morgen- og kveldstur i jakttårn etter rådyr, villsvin, hjort og dåhjort.

Dag 2: Manngard gjennom epleplantasje etter hare. To drev med hunder etter fasan.

Dag 3: Drev med hunder etter det samme som dag 1.

 

Vi skjøt tilsammen 1 muflon, 3 rådyr, 5 villsvin, 6 feltharer og 22 fasaner.

Tar vi med det som tsjekkerene traff er vi oppe i 31 feltharer og 98 fasaner på dag 2.

Dag 3 ble det tilsammen avsjelet 9 villsvin.

 

Jeg skjøt mitt første rådyr og mitt første villsvin. :D

 

Faderen og Kjell hadde siklet etter muflon helt siden turen ble planlagt, siden ingen av dem hadde skutt slik før.

Under middagen på ankomstdagen ble vi derimot fortalt at det ikke var startet opp slik jakt på Alex' sitt revir enda,

og muflonbestanden hos ham var på 16 dyr. Under kveldsdrevet første dagen viste det seg derimot at Alex var i overkant gira på norsk elgjakt.

Kjell som hadde ordnet turen fra norsk side fikk da æren av å skyte den første muflon noensinne i området.

Jeg og faderen prøvde å påpeke at det å avlive et fjorlam ikke kunne være noe særlig, men dette ble avfeid som misunnelse.

Når sant skal sies kan det hende at Kjell var inne på noe... :lol:

(Jeg har faktisk avlivet en muflon på skoletur i Tsjekkia en gang, men det er en annen historie.)

 

Mer kommer senere.

Link to comment
Share on other sites

Takketakk.

 

Begge dyra datt i smellen.

.308 med trophy bonded gjorde vei i vellinga der gitt.

 

Rådyret sto pent og venta nedafor jakttårnet til jeg hadde sikta.

Og bra var det, for der var det pinadø kaldt... Drøyt tjue grader og småsur vind.

For anledningen hadde jeg kjøpt med meg Chevalier neoprenstøvler i størrelse 47, klemt nedi ullsåler og dratt på meg to par ullsokker.

Forferdelig dårlig ide... Det er noe av det kaldeste jeg har hatt på beina. Men som sagt, dyret datt i smellen.

Geit, siden bukker var fyfy på denne tiden av året.

 

Svinet var en av ca. 20 som kom gående nedi en dal jeg posterte ved.

De gikk på rekke og rad oppover en bratt bakke, så jeg valgte meg ut en som var for liten til å være purke, holdt foran og klemte på.

Det som var litt dårlig var at driverne kom gående etter svina etterhvert, og "fant" ikke dyret mitt.

3 mann og 2 bikkjer hadde da gått på ene sida av et tre som lå der, mens svinet lå på andre sida av treet. :roll:

Og når driverne forsvant, forsvant de virkelig. De tok med seg alle de andre jegerne, glemte meg, og dro videre til neste drev.

Så da sto jeg der og frøs da, og ble mer og mer sulten...

En drøy time etter at jeg skjøt kom det en fyr og vinket på meg.

Senere fortalte fatter'n at han som hadde glemt meg hadde fått ei kjeftskur så han ikke visste hvilket bein han skulle stå på.

Så da gadd ikke jeg klage noe mer, dyret fant jeg jo :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...