Jump to content

Hvor gode data giver QuickTarget?


Jacob J

Recommended Posts

Har du noget tal på hvor nøjagtig den er? Er det indenfor 5cm eller måske endda bedre?

 

Hvilken udgave af QuickTarget bruger du? Kan se at Lapua har en gratis-version, er den ligeså god som købe-udgaven? Nu bruger jeg kun lapua projektiler, så er det godt nok til mine behov?

Link to comment
Share on other sites

Klarer du aa faa alle inndata rett så ±1 klikk til 1km. ±2-3 klikk for noen kuler og langt hold om du bruker G1 BC. Bruk G7 om programmet tillater og du har den.

 

- noyaktig og pa stedet naa aktuell hastighet

- trykk og temperatur paa stedet, viktig etter 4-500m

- skytevinkel

- om innskytingsavstand er lang, saa samme data for innskytingen

- ved laaangt hold, med og motvindskomponent

- RIKTIG, MAALT BC. Anbefaler Bryan Litz sine data - de stemmer f.eks. for 9g Scenar, i motsetning til Lapuas .615-skrytetall

- riktig stoerrelse paa klikkene - verifiser.

 

 

Ballistikk er idag en naer eksakt vitenskap

 

K

Link to comment
Share on other sites

Okay det var vildt, det havde jeg ikke regnet med at det var så præcist. Det er klart at alle data man putter ind i programmet skal være korrekte, men alligevel.

 

Jeg har søgt efter Bryan Litz, men synes ikke jeg kan finde nogle tabeller over de rigtige BC'er. Hvor finder jeg dem henne?

 

Med og modvindskomponent, er det hvor vinden den kommer fra i forhold til skudretningen eller hvordan?

Link to comment
Share on other sites

Kilde> Litz, Bryan, Applied Ballistics for Long Range Shooting, side 416

 

Lapua 139gr Scenar

 

BCG7 .285

BCG1 .557, denne er extensivt diskutert paa div. forum, og har visst variert og verdier mellom, .555 og .575 har v'rt rapportert - det er vanlig i DFS kretser aa tro at denne BC er .615, da dette ble oppgitt av Lapua tidligere.

 

.285 stemmer med mine skytenotater ut til 800m, paa klikket.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her er noe jeg fant i ett notat jeg hadde tatt vare på

 

 

139 Lap Scenar G1 =0.557 G7 =0.285

 

However, the 139 Scenars performed significantly better than predicted.

 

Long story short from Bryan. His test batch of 139 Scenars had a larger than normal meplat of 0.076". My batch measured 0.065".

 

I'm not sure if this meplat difference accounts for all the observed performance difference, but my 139 Scenars fly to a G7=0.296 compared to Bryan's G7=0.285.

 

Check your dimensions and tweak accordingly.

Link to comment
Share on other sites

Okay tak for det.

 

Nu ved jeg ikke så meget om G1 og G7, men er det to forskellige beregningsmetoder? I Lapua's QuickTarget edition kan man vælge mellem dem begge og under G7 punktet kan man se at det er metoden man skal bruge til boat tail bullets, så skal man ikke bruge G7 til lapua Scenar?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...