Jump to content

Tips til billig rifle til rev og rådyrjakt?


Veslejegern

Recommended Posts

er ute etter en god presisjonsrifle til en billig penge

 

Ja, hvem er ikke det :wink: ?

 

Søk med søkeordene "rifle" og ".223" enten direkte eller via google, så kommer du til å finne mye lesestoff. Ellers er det vel en gjengs oppfatning at Howa og Tikka gir mye for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Remington 700,Weatherby,Tikka T3,Howa..

30-06 funker bra på Rev og Rådyr.. reven blir ikke så pen, så klart blir ikke rådyra så fine heller men dom blir ikke så stygge som med 222,223 og 22-250.. Hvis du skyter ett rådyr med 222,223 eller 22-250 så blir det veldig stygt siden kula går så fort.

ødelegger veldig mye inni dyret med 222,223 og 22-250 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fox er jo ei snasen rifle da. Har selvfølgelig en selv. :wink: Koseskyter inn på 7 mm's samlinger med revepatroner (Berger 30 grs) jeg har ladet selv.

 

Jeg ga 4 000,- hos J&F, inklusive kapping og gjenging med ti cm. Fin rifle, men det satt en elendig kikkert på, i originalmontasje. Har siden satt på en Hausken mini og en Nikon Monarch 5-20x44, etter en liten periode med Zeiss Conquest 3-9x40. Finfin toppjaktkombinasjon. Husker ikke totalvekta på ekvipasjen, men mener børsa alene veier 2,7 kg, demperen 150 gram og siktet 540 gram. Totalt ca 3,5 kg.

 

Noe sært avtrekk på Fox, for øvrig. To avtrekkere, hvorav det bakerste trekker opp det forreste (snellert). Avtrekkervekta er fra 5 kg uten opptrekk, til 1 kg oppspent. Ikke aller liker det, men det er en vanesak. Jeg bryr meg lite om det, men ser ikke nødvendigheten av å ha slik da, når det er 5 kg uoppspent.

 

Men, å gi 4 000,- for en gammel rifle man ikke vet helt tilstanden på er jo nok da. En får jo nye rifler for den prisen. Jeg lot nå fornuften fare jeg da. Falt i grunn for tassen. Avstandsforelsket i et bilde... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå skal ikke jeg komme med så mange råda her annet enn at jeg vil si hva jeg mener om 22-250.

 

Jeg bruker 22-250 på fugl, hare, rev, bever og rådyr. Bla. rundt 60 rev og 25 rådyr de siste åra.

Når det gjelder rådyra så har jeg aldri hatt så fine slakt som etter att jeg begynte å bruke 22-250.

Selv med ladninger som går 1150 m/s.

Alt kommer ann på kulevalget og da må en lade selv. Utvalget av god ammunisjon til dette kaliberet er heller labert her på berget.

Reveskinnet berger jeg fint med 45 grains v-max, på bever bruker jeg 55 grains v-max, på rådyr 55 grains TBBC og på fugl så har jeg bruka norma sin 53 grains blyspiss.

God presisjon også på unevnelige hold.

 

Løpsslitasje er bare å se bortifra om en lader skudda til trening/mengdeskyting forholdsvis mildt.

 

Men som sagt: Ferdigammoutvalget er dårlig og du må lade selv.

I .223 finnes det ett mye bedre utvalg av ferdigammo. Eller for den saks skyld: Hva med gode gamle 6,5x55? Duger til det meste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...