Jump to content

Ladetips 454 casull


jmagnus

Recommended Posts

Jeg hadde en gang en Freedom Arms revolver i .454 ... angrer noe j..... for at jeg solgte den :cry:

 

Maxladningen i den var 26grs N-110 med en Hornady XTP 300grs kule, satt ned til krymperilla og krympet godt. N-110 er kruttet for .454'en. Fyller hylsa helt og gir gode hastigheter og super presisjon.

 

Jeg vet ikke om dette er ladninger som Raging Bull o.l. liker eller tåler.

 

Vil du prøve denne ladningen så start lavt på 20-tallet og jobb deg oppover

Link to comment
Share on other sites

"Maxladningen i den var 26grs N-110 med en Hornady XTP 300grs kule,"

 

Tjaaaa!

 

Vet ikke om dette er max-ladningen i en FA - eller Ruger for den saks skyld, men man kan vel kanskje ha denne som et utgangspunkt - og arbeide seg oppover.

 

Min Ruger/FA - fungerer bedre med hardere ladninger.

Link to comment
Share on other sites

N110 er definitivt kruttet jeg har fått til å funke best i Casullen også.

Har skutt lite 300grs kuler, men mest 325grs kulene fra Clarry Haglund. Får best presisjon rundt 25grs N110, men maks syntes å ligge noe høyere. Men disse kulene tar mye palss i hylsa også, så det begrenser seg litt om hvor mye mere man får i. Mener at jeg til nød kunne presse i ca 28grs. Begynner hylsene å sitte mere eller mindre fast i tønna etter at det har blitt skutt så er du over maks for lenge siden. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dataene vil jo variere med de forskjelluige komponentene, men for den forspurte kula, oppgir Hornady ei start ladning på 24.4 grs N110 og ei max på 27,1 grs. Med samme kule oppgir Lyman 23,6 grs som start og 24,6 grs som max. Desverre benytter Vihtavuori Speer sin 300 grs. Freedom Arms data er 27 grs i.h.t. Loaddata.com.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har jobbet meg sakte opp til 31 grains (N110) på topp,så ladningene er harde, men trenger litt smell på isbjørnammo:)

"hylsespreng" i mangel av bedre ord, da mener jeg at hylsa setter seg og blir vanskelig å presse ut av tønna på enkelte hylser.(utvider seg litt)

 

Tja, jeg vet ikke om isbjørnen kjenner noen forskjell jeg, men èn ting vet jeg med sikkerhet. Hylser som sitter fast i tønna, gjør definitivt ikke at bjørnen dauer fortere. Men det gjør du, hvis du ikke får ladet opp igjen mens bjørnen ligger der og kommer til seg selv igjen. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jmagnus, er det en Ruger du har. På de er det kjennt at hylsene kan henge uten at det derved er for harde ladninger. Er desverre en egenskap med metallet, som brukes i Ruger sine sylindre for 454 at de er "ganske elastiske" og derved utvider seg, hylsa følger etter, men når sylinderen trekker seg sammen igjen, gjør ikke messingen det samme i like stor grad.

Link to comment
Share on other sites

Har jobbet meg sakte opp til 31 grains (N110) på topp,så ladningene er harde, men trenger litt smell på isbjørnammo:)

"hylsespreng" i mangel av bedre ord, da mener jeg at hylsa setter seg og blir vanskelig å presse ut av tønna på enkelte hylser.(utvider seg litt)

 

31 grains høyrest hardt ut, kva kule brukar du og i kva våpen? Eg har problem med å få inn meir enn 28-29 grains N110 bak ei 300 grains kule, ladningane blir då hardt komprimerte.

Link to comment
Share on other sites

No som Hodgdon er å oppdrive så kan H110 eller Lil'Gun vere aktuelle alternativ, sjølv ville eg først prøvd H110. Fordelen med desse er at det eksisterar ladedata i fleng, og fyller ikkje så mykje som f.eks. N110. Eg har lita erfaring med desse kruta, så eg vil helst ikkje kome med konkrete data.

Link to comment
Share on other sites

Jmagnus, er det en Ruger du har. På de er det kjennt at hylsene kan henge uten at det derved er for harde ladninger. Er desverre en egenskap med metallet, som brukes i Ruger sine sylindre for 454 at de er "ganske elastiske" og derved utvider seg, hylsa følger etter, men når sylinderen trekker seg sammen igjen, gjør ikke messingen det samme i like stor grad.

 

Det er det som kalles en "elastisk deformasjon" det, og etter det så kommer "plastisk deformasjon", og DET vil vi IKKE ha.

Oversatt: håndgranat! 8)

Du har rett C, det er stort sett dette som gjør at hylser "henger" i fleste kammre, være seg rifle eller håndvåpen. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Om jmagnus her snakkar om ei ladning med 31 grs N110 bak ei 300 grs Hornady XTP, så vil eg tru det er svært sannsynleg med overtrykk. Men eg har aldri fått plass til så mykje krut bak same kula og likevel fått til å krympe i rilla. Henger hylsene i ein FA må det vere kraftig overtrykk, sidan FA i tillegg opererar med ein svak kon på alle kammer. Eg kan ikkje hugse at hylsene har hengt i nokon av mine FA.

Link to comment
Share on other sites

Så plutselig at jmagnus har opplyst at det er en Raging Bull. Ingen av dataene jeg har sjekket for XTP kula (Lyman, Hornady, Handloader, går høyere enn 27,1 grs med N110, Med Speer går Vithavuori til 28,7 og Speer til 27,5. Sierra til 27 med sin 300 og Nosler til 25 med sin. Rimelig sikkert å anta at 31 grs da er ei solid overladning.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Angående treg ut trekking av hylser fra tønne. Leste æ en plass at starline sine hylser var så bløt at rundt 50k psi gikk dem tregt. winchester sine hylser gikk tregt etter 55k psi, mens kun fa hylser tålte max trykket på 63k psi. Men fa hylsene har midre volum enn de andre, så data kunne ikke brukes om de forkjellige hylser. Mener det var i lyman si ladebok æ leste d.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...