Jump to content

Kjøp av første .22 LR pistol


simen_s_k

Recommended Posts

Hei, det er fortsatt en stund til jeg kan søke om første våpen, men jeg synes det er greit å få noen ideer tidlig. Jeg har kikka på Browning Buckmark Standard URX, fordi det er omtrent den samme jeg bruker foreløpig på pistolklubben, og liker den ganske godt. Men har også fått anbefalt Beretta 87 Target, fikk kikka litt på den og den virka grei den, men syns den var ekkel å lade (sleiden var hard å trekke bakover, måtte trekke opp hammeren for å få det til lettere. Men jeg er usikker på om dette er så farlig når jeg skal bruke den til blinkskyting.) Men den var veldig god i hånda og likte siktene.

 

Har også hørt om noe "high standard" greier, men de er vel kanskje ute av produksjon? Finner ingenting om de.

 

Har dere litt mer erfarne skyttere noen forslag jeg kan kikke på? Prisen bør ikke gå over 7000. Vil helst kjøpe NYTT våpen (det er bare sånn jeg er. Særlig på første våpenet. Vil liksom at det skal være helt "mitt" eller spesielt. Virker sikkert idiotiskt for dere erfarne :) )

 

På forhånd takk for svar!

 

Å jo, holdt på å glemme å spørre, når jeg skal søke om våpen for første gang, må jeg vente til det har gått 6 måneder, eller kan jeg søke et par uker før og ikke få innvilget før 6 måneder?

Link to comment
Share on other sites

Har hørt en del negative utsagn om Buck Mark, men de er for meg uforståelige. Begynte selv med en, og dette var et våpen som for det meste gikk feilfritt. Jeg slet én gang da jeg benyttet Eley Pistol ammo og var ute på feltstevne i minusgrader. Den klikket aldri innendørs. Ble stort sett foret med CCI Standard.

Den er ganske presis. Justerbare sikter. God siktelinje.

 

Sleiden bør ikke være for hard å spenne. Det går fint innendørs, men når du kommer ut og kuldegradene tar på både våpen og fingre, blir det enda hardere.

 

Du fikk også råd om Hämmerli X-esse over her. Den ville nok også jeg tatt en titt på i dag.

 

Som regel er ikke en brukt .22 noen stor fare å kjøpe i dag. Man får jo nesten ikke slitt dem ut. Men jeg forstår at du vil ha ny. Jeg er stort sett slik selv, selv om mitt viktigste våpen i dag (SP20) var brukt ved kjøp. Men du er ingen idiot selv om du vil ha nytt.

 

Søknad. Jeg tror de fleste våpenkontor ønsker en bekreftelse fra klubben på at du har vært aktivt medlem i 6 måneder. Da skal du ikke søke før klubben gir deg dette.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, dere må gjerne anbefale flere. Den Hammerli-en hørtes interessant ut. Sveitsisk merke :) Sveitserne er vel kjent for kvalitet, er de ikke?

 

Er veldig interessert i den Beretta 87 target-en altså, men det bare irriterer meg noe grådig at sleiden er så hard på den! Hvis det ikke hadde vært tilfellet hadde den vært feilfri i mine øyne.

 

Nei altså jeg veit godt at brukt våpen kan være vel så bra, men vil bare at første våpenet skal være helt "mitt" våpen, hvis dere skjønner. Derfor jeg vil ha ny. Hvis jeg blir helt våpenfrelst (som jeg sikkert blir) i fremtida så kommer jeg sikkert til å kjøpe brukte også.

 

Hadde det ikke vært moro om Glock hadde lagd en .22 LR target pistol? hihi

Link to comment
Share on other sites

Du får kjøpt .22LR sett til Glock. Er vel kanskje ikke Glock som lager dem og jeg vet ingenting om presisjonen. Men da får du iallefall brukt Glock ramme.

Ferdig sammensatt Glock 17 sett:

http://huntershouse.dk/kat143-Glock/side1076-Glock-WS-17DK-.22-lr..html

og løse veklsesett/topper:

http://huntershouse.dk/kat143-Glock/side1075-Vekselsæt-WS-17.html

Link to comment
Share on other sites

Jau, har sett det og. Men blir ikke det samme gitt. Tenk om Glock hadde lagd en original target pistol med over 5" løp osv osv. Det hadde vært moro! Ville likt å se presasjonen til det våpenet.

 

Men uansett, noen som kan anbefale noe annet utover Ruger MK3/2, Beretta 87 Target, High Standard (er ikke så interessert i den fordi får ikke tak i ny) og Browning Buckmark? Eller har man liksom stort sett gått gjennom de mest brukelige innen prisklasse under 7000 da?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det spiller ingen rolle hva du kjøper av våpen! Jeg skyter bedre enn deg uansett :lol:

 

MEN: Som jeg sa på sist skyting, uansett hva du vil ha av våpen, så se å få prøvd litt forskjellige våpen før du bestemmer deg! Jeg er gjerne med å kjøre rundt om i området om du finner noen som er villig til å låne bort et våpen slik at du kan få prøvd litt forskjellig. Så får vi kanskje besøke litt forskjellige klubber rundt om også?

 

-Kjell

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...