Jump to content

Liten kuletest .375 (i H&H) og 7mm (i Rem. Mag.)


Tron

Recommended Posts

Noen andre har kanskje også interesse av resultatene av forrige vinters katalogmyrderi?

 

Reinhard og jeg skjøt kataloger forrige vinter, det ble testet følgende:

 

.284"/160gr Nosler Accubond, 900ms

.375"/260gr Nosler Accubond, 840ms

.375"/300gr Hornady Interbond, 700ms

.375"/350gr Woodleigh Weldcore, 700ms

.358"/250gr North Fork, 860ms

.358"/200gr Remington CL, 800ms (Er detta korrekt R.?)

 

Skutt i våte kataloger, vi skjøt tre forskjellige "pakker", en veldig våt, en var i tørreste laget og en var sånn passe drøy (våt, men en eller to av katalogene var vel "halvtørre")

 

Vi skjøt på 50 meters hold.

 

Her er Reinhard med riggen han hadde laget:

 

1z4crcj.jpg

 

Riggen:

 

1z4cx03.jpg

 

1z4cxfl.jpg

 

Bilder av kulene:

 

1z4cxp1.jpg

 

1z4cy3d.jpg

 

Det er fra venstre: .284"/160gr AB, .375"/260gr AB, 300gr IB og 350gr Woodleigh.

 

Har bare et bilde av NF kula til Reinhard sammen med .375"/260gr Nosler:

 

1z4d0js.jpg

 

Gjennomsnittlig data for "mine" kuler ble, basert på to skudd med hver i hhv. bløte og litt tørrere kataloger:

 

160gr AB/900ms

Inntrengning: 35cm

Restvekt: 108gr/68%

Ø: 15mm L: 12mm

 

260gr AB/835ms

Inntrengning: 43cm

Restvekt: 191gr/73%

Ø:18mm L: 14mm

 

350gr WW/700ms

Inntrengning: 39cm (og 50cm!!)

Restvekt: 320gr/92%

Ø:21mm L: 18mm

 

300gr Hornady IB/700ms

Inntrengning:29cm

Restvekt: 255gr/85%

Ø: 22mm L: 14mm

 

 

North Fork 250gr/860ms : 45cm

 

I den bløteste "pakka" gikk 350gr Woodleigh Weldcore amok, suste gjennom drøyt 50cm klissvåte kataloger, gjennom ca. en tomme kryssfiner og "butta" i bakveggen på kassa:

 

1z4d6p2.jpg

 

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Flott at noen gidder dette, det er mye arbeid men man får jo endel indikasjoner på hvordan kulene vil oppføre seg i vilt. Jeg ser Accubound mister relativt mye til å være en loddet kule. Jeg brukte 160grs Accu. i min nye 7mm08 i høst på hjort og selv i de hastighetene jeg fikk der så så det ut til å bli endel splintring, det blir nok trolig North Fork neste sesong. Ser dere ikke har restvekt på den NF'en dere testet men den gikk vel igjennom (?)

En venn av meg har brukt NF i 6,5-06 på mange hjorter etterhvert og skryter uhemmet, han har skutt mer hjort enn de aller fleste og vet hva han snakker om.

Jeg synes ofte at disse kulediskusjonene blir litt dumme, folk blander inn "drepe-evne", "knall og fall" m.m. Stort sett har jo ikke disse momentene noe med kulekonstruksjonen å gjøre, det er og blir situasjonen og plassering av skuddet som teller der.

 

Selv vil jeg ha ei kule som holder godt sammen og som har mye av bakstussen inntakt for da tror jeg at den holder retningen godt og ikke minst: den går dypt = igjennom dyret. De kulene jeg pr idag har mest tro på er nok North Fork og Barnes MRX , en av hemmelighetene her er at hullet framme ender i en spiss og ikke er flatbunnet, sistnevnte konstruksjon gir lett "bruddanvisere" slik at fliker/vingene faller av ved stor belastning.

 

Når det er sagt så virker jo de aller fleste kuler tilfredstillende i 97% av tilfellene når de plasseres i bakkant av bogen og vinkelrett på, men så er det de gangene dyret ikke stod slik vi trodde eller at vi tøyde grensene, for det som er anbefalt, litt.

 

En kompis og jeg laget en kuletest i Våpen sent på '70tallet, av det som lot seg oppdrive i .30 kal. Vi skjøt i is, ikke helt perfekt men det gav mange svar/indikasjoner

Håper flere gidder å teste kuler man lærer alltid noe.

Ellers så ser det ut til at dette forumet er blitt det mange av oss ønsket, måtte det bare forbli slik.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...