Jump to content

Materialvalg og andre spørsmål ang. løpsbytte system/muffe


GeoRob

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har kjøpt ei brukt Remington 700 i .243 Win, som er bygget for BR skyting. Låskasse, låskassegjenger og støtbunn er rettet opp og ei 60 cm rustfri flutet Shilen pipe står i. Jeg har lyst på ei pipe i .358 Win til denne, men har også lyst til å bruke .243 pipa fra tid til annen. Jeg trenger derfor å lage et løpsbytte system.

 

Den enkleste løsningen på dette er bare å vrenge lommeboka på vidt gap foran en børsemaker, men etter snart 20 år som maskinarbeider/CNC operatør og en maskinpark på jobben min som lett utkonkurerer et børsemakerverksted, tenker jeg at dette bør jeg fikse selv på et vis. :roll: I tillegg er det mere gøy å lage ting selv enn å bare kjøpe seg ut av det hele tiden...

 

En del spørsmål har man jo alltid når man "gjør ting man ikke kan". :wink:

 

1. Om man lager en overgangshylse alla Heens. Er det en god idee å herde eller settherde hylsa for økt slitasjestyrke og levetid? I så fall må herdbart materiale velges... Tenker i så fall å herde opp til ca 42 HRC som er den hardheten som brukes på smiverktøy i 1000 tonns presser osv.

 

2. Av materialer har jeg alle muligheter og blir ikke enig med meg selv hva som er det beste å bruke, da de ulike materialene har forskjellige fordeler. Det sikreste valget er vel å bruke kammerenden fra ei utskutt Sauer 200 pipe jeg har for hånden, det er vel det materiale som er mest likt materialet i låskassa og har likest varmeutvidelse, men tungt, ikke rustfritt og jeg vet for lite om stålet i emnet til å evt. kunne herde det.

 

Fristende å bruke Titan Gr.5 på grunn av lav vekt og god korrosjonsbestandighet, men jeg vet ikke om titan ut fra sikkerhets synspunkt egner seg i kammerenden på et våpen. :?

 

Om jeg bruker et verktøystål type UHB 11, Rigor, Sverker e.l. har jeg alle muligheter til å kunne herde hylsa etter eget ønske, men er fortsatt tungt og ikke rustfritt.

 

Om jeg bruker Inconel 625 har jeg et forholdsvis hardt (ca 32 HRC) materiale som er 100% rustfritt og styrkemessig overgår det meste annet i ei rifle. Er dog tyngre enn stål og har en annen varmeutvidelse enn stål.

 

3. Dette med forskjellig varmeutvidelse kan man kanskje se helt bort i fra da rustfrie piper skrues rett inn i svarte kasser stadig vekk uten problemer, men jeg spør nå likevel... Trenger jeg tenke på dette?

 

4. Jeg har aldri virkelig klådd på ei slik Heens muffe eller noe i likheten, men jeg ser for meg ei hylse med utvendig diameter 30mm (største løpsdiameter mot låskassa), lengde 35-40mm, utvendige gjenger og lengde gir seg selv av gjengene på låskassa/pipa, invendige gjenger M20 med gjengestigning på 1-1,5mm. Håper jeg i grove trekk er på sporet? :roll:

 

5. Hvor langt må innvendig gjengeparti i hylsa være? Vanlig tommelfingerregel ved skrueforbindelser er 1,5xgjengediameter, men gjengeparti på løp/låskasse er ikke på langt nær 1,5xgjengedim. Regner derfor med at jeg kan klare meg med en kortere gjengelengde og ha en sylindrisk styring på resten.

 

Det ble mange spørsmål for en liten filledel man kan kjøpe ferdig fra Heen for kr 800,- Men hva er gøy med å kjøpe den ferdig...

 

Dreiing av profil og fluting på nytt pipeemne i 358 Win, tilpassing av ny pipe til løpsbyttesystemet og justering av patronspill, samt dreiing og tilpassing av eksisterende pipe i 243 win. Hele jobben hadde fort kommet på 10-12k hos en børsemaker, jeg håper å slippe unna med å kjøpe et pipeemne til ca kr 3500,- og klare resten selv. Hvis ikke motet svikter da... :roll:

 

Takker for alle innspill!

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Det ble mange spørsmål for en liten filledel man kan kjøpe ferdig fra Heen for kr 800,- Men hva er gøy med å kjøpe den ferdig...

 

Takker for alle innspill!

 

MVH

 

Det gøye med det er at du på en mye hurtigere måte får tadd ditt våpen i bruk :mrgreen:

Istede for å må lage den..muligens flere ganger før den er pærfækt :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...