Jump to content

Av og på med Demperen


leoestby

Recommended Posts

Jeg får treffpunkt forandring på min Sako Vixen , når jeg tar av demper og setter den på igjen. Ikke mye, men kanskje ett par cm/100m. Siden dette er kråkebørsa mi betyr det noe. Hvis det var ei elgrifle, hadde jeg ikke brydd meg mye. Men så har denne rifla mi ett utratynt strå av ett løp. Det kan være grunnen. Ikke vet jeg helt sikkert, men den er montert av en kompetent børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forhørte meg litt på rognevåpen i ettermiddag, og de sa at i utgangspunktet skulle det ikke bli treff forandringer. MEN det kunne ligge dritt i demperen/gjenge partiet som gjorde at jeg ikke fikk skrudd demperen til likt som innskytingen.

Viss en demper ikke er 100% midt i hullet til riflen, vill trykk bølgen forflytte treff punktet noe. (variabelt fra hvor god jobb som er gjort med lyd demper montasjen)

 

Varme utvikling kunne gjøre demperen løs også. (sjekkes under skyting)

 

Ett godt tips jeg fikk var å sette merke på løp/ demper sånn at jeg vet den er på samme plass som før:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener av og på.(skyting kun med demperen på)

Ser at demper leverandøren anbefaler å skru demperen av etter hver skyting, pga ammoniak gass som kan skape korrosjon.

 

Takk for hurtig svar:-)

 

Å skru av demperen etter skyting er ikke en anbefaling, det er et råd på linje med at du bør ta med deg vann, dersom du skal seile over atlanterhavet. Jeg har selv glemt en demper på ei jaktrifle, etter å ha skutt 50 skudd, og jeg forsikrer deg; når du må bruke rørtang for å få av demperen, da er det ikke noe pent syn som venter deg når du får den av. Stikkord: Rust, dyrt, dårlig presisjon, alvorlig sinne og generell misnøye ;).

Link to comment
Share on other sites

Har en 223 med A-tec TMM5 og en 30-06 med A-tec TMM4. Begge demonteres etter skyting, men kan ikke se noen vesentlige forskjeller i treffpunkt fra gang til gang. Har ikke brydd meg med rengjøring av demperne ennå :? . På 30-06'en må jeg imidlertid være nøye med å etterteite demperen når jeg er på skytebanen. Den har en tendens til å bli løs (pga. varme ?), og dette skaper vesentlige treffpunktendringer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ivrig på å ta vare på nyskutt tomhylse. En viktig oppgave for en lader.

Like ivrig er jeg til å skru av demper etter skudd. Står opp midt på natta om jeg skulle glemme det.

Dette er viktig. Merker ikke noe endring av treffpunkt om jeg skrur av og på.

Har A-tec tmm-5 og Hausken mini for .22 og .222

Link to comment
Share on other sites

hei jeg hadde faktisk det problemet du snakker om di 5-6 første gangene jeg skjøt og skrudde av og på,måtte stille mellom 5 og 12 knepp i forskjellige retninger fra gang til gang.

etter dette har jeg ikke hatt problem med det,jeg har prøvd MANGE ganger før jakta begynte for å være sikker på at den gikk som den skulle.

 

børsa er ei finlight 85 30.06

 

høres nok meget spesielt ut,det synes jeg og,så forklar det den som kan.

 

låner tråden og går litt OT hvis det går greit og spør hvor ofte og hvordan rengjør dere demperen,holder det å bare blåse den ren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mistanke om at problemene ikke er demperne. Det er stort sett dårlig børsemaker arbeid som er skyld i at en har treffpunkt forandring fra gang til gang, når en tar av å på demper. Har sett skrekk eksempler av gjenging med gjenge bakke, og da blir tingene langt fra beint.

Tok for moroskyld å kontrollerte de fem løpene jeg har tilgjengelig. Her var alle helt jevne i børstingen på løpet. Likeledes kunne jeg ikke måle kast på gjenge stykket.

Ingen av disse våpnene har problemer med å ta av og på Lyddemperen.

Ved målingen så ble løpene spent opp i dreiebenk og målt med klokke.

Som tidligere nevnt er det A-tec dempere jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Har hvert å prøveskutt nå, med demontering mellom noen skudd. Og fikk ikke treff forandringer i det hele tatt. :D

 

Jeg tok en rengjøringa av demperen før skyting, og fant noen rester etter boresnake'n. (sikkert ikke lurt å dra den igjennom demperen :roll: ) Slipper det nå, når jeg vet treffpunktet ikke blir forandret ved av/på montering av demperen.

 

Kunne se litt "pitting" rundt skudd-hullet til noen av de løse seksjonene i demperen. (pitting = korrosjons hull) Men ikke noe fare da jeg nesten måtte bruke forstørrelses glass får å se det... Gjengene er helt fine.

 

Har fått mye mer tilltro til våpenet/demperen nå, og demperen SKAL av etter hver skyting får å få luftet seg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

En demper vil kunne endre treffpunkt og spredning fordi den ekstra vekta foran vil gi andre svingninger i løpet. Som regel vil svingningene bli mindre, og du vil få bedre samlinger med demperen på. Jeg vil tro at ladningen/trykket vs. løpslengde og -tykkelse har en del å si. Min .223 rem med [kappet] tjukkasløp er relativt upåvirket, mens min .270 win med lengre og tynnere løp flytter treffpunktet OPP noen cm og spredningen øker bittelitt hvis jeg tar AV min Hausken std.

 

Demperen bør skrus av etter skyting fordi den er varm, og det vil kunne dannes kondens inni når den varme lufta kjøles og ikke greier å holde på fuktigheten. Kanskje enda viktigere er det å ta den av etter en dag ute i kulda og du skal inn i hytta. Den varme, og derfor sannsynligvis fuktigere hyttelufta vil avkjøles rundt/i demper og løp, og slippe kondens inni/utenpå både børse og demper. Skru av og legg tørt for å lufte ut/tørke.

 

Just my two Cents' worth :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...