Jump to content

.22lr-pistol til fellefangst


Nooby

Recommended Posts

Hei

 

Kan noen hjelpe meg med dette problemet:

 

Jeg har en gammel .22lr-pistol som jeg gjerne skulle brukt på fellefangst. Problemet er at pistolen er godkjent som konkurransevåpen. Kan jeg likevel bruke den til fellebruk, eller må jeg søke den over på en ny søknad som jaktvåpen?

Link to comment
Share on other sites

Løsningen på ditt spørsmål er å finne i "FOR 2002-03-22 nr 313: Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst" med link her (Lovdata) : http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20020322-0313.html#map003

 

1. En pistol vil pr. definisjon ikke kunne godtas som jaktvåpen. Dette følger av forskriftens § 15 1.ledd.

2. En pistol i cal. 22LR vil likevel kunne benyttes under avlivning av bestemte arter som er fanget i bås eller bur. Dette gjelder gaupe, jerv, rødrev, grevling og villmink, jfr. forskriftens § 35 2.ledd

3. En forutsetning for å drive med jakt, lisensfelling og fangst er at personen har gyldig jegeravgiftskort og våpenkort, jfr. forskriftens § 4. Altså må personen ha gjennomført og bestått jegerprøvekurs, samt betale årsavgift for gjeldende jakt.

Link to comment
Share on other sites

Forstår jeg deg rett betyr det altså at jeg kan bruke pistolen min til nevnte bruk (levendefanget vilt) uten å omsøke pistolens bruksområde. Selv om den bare er anskaffet som konkurransevåpen; sålenge jegeravgifta er betalt er alt greit. Takk for godt og raskt svar, rjl! :D

Link to comment
Share on other sites

Jepp - har tidvis vært plaget av mink, og har selv vurdert denne fremgangsmåten. Jeg kan ikke se ut i fra nevnte forskrift (og hva jeg husker fra jegerkurset) at det skulle være noen juridiske problem med dette. Men det stilles imidlertid strenge krav til ettersyn av fellene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...