Jump to content

Begynne med pistolskyting


SauerBonde

Recommended Posts

:) Hei A Berg!

 

I vår klubb i Lillehammer har vi endel .22 våpen til utlån. Vi avholder et nybegynner / sikkerhetskurs som du må delta på først, etterpå må du skyte et visst antall programmer / ganger FØR du kan melde deg inn i klubben. (Som medlem står du da fritt til å søke om våpen..)

Som nevnt anbefales du å møte på klubbens treninger for å se om dette er noe du vil satse på.

 

Mvh

Woff

Link to comment
Share on other sites

Hei A. Berg - jeg synes det er best å holde seg til det første svaret i tråden. (Fra Hassel) Dette følger nasjonalt lovverk ift. ervervelse av håndvåpen, det er kort, presist og alt du trenger å vite. Det siste her fra Lillehammer og bruker Woff, er dessverre forvirrende. Beklager Woff, ikke personlig ment, men svaret ditt er ikke lett for en ny en å skjønne - litt underlig at du skriver som du gjør - og for meg som har flyttet rundt 3 ganger med våpen virker dette som svært lokale regler i din klubb. A. Berg: Det holder lenge å forholde seg til Norsk Lov - og Hassels presise svar. Vennlig hilsen.

Link to comment
Share on other sites

Beklager Woff...
Det du ikke vet er at jeg har sendt A Berg endel info på pm og mail, samt snakket med han da han møtte på bana fredag....
dessverre forvirrende
Hjelper lite at du synes det er forvirrende. Vi følger NSF's anbefalinger samt Norsk lov. At dette løses forskjellig er enkelt og greit fordi det ikke er en fasit på hvordan dette skal gjøres. Vår klubb 'bestemmer' iallefall ikke hva du kan søke på av våpen sånn du finner i endel andre klubber....
Link to comment
Share on other sites

:) Hei A Berg!

 

I vår klubb i Lillehammer har vi endel .22 våpen til utlån. Vi avholder et nybegynner / sikkerhetskurs som du må delta på først, etterpå må du skyte et visst antall programmer / ganger FØR du kan melde deg inn i klubben.

 

Det er vel dette med programmer om irriterer Kalashnikov.

Siden dette med programmer skjønner ikke jeg helt heller?

Man må jo ikke ha rørtang pistol/vest/skytebriller med lapp for øyet å skyte stevner osv for å kunne drive med pistol skyting.

Link to comment
Share on other sites

:roll: Hvis det er noen som er irritert? over hvordan vi i LPK gjør dette, så får de ta kontakt..

Og hvis du heller vil melde deg inn hos oss i Lillehammer Nor86Way enn på Hamar så

kontakt meg på pm så skal jeg sette deg opp på neste nybegynnerkurs. (Jeg er forøvrig kursleder..) :mrgreen:

Det koster forøvrig INGENTING å være med på vårt nybegynnerkurs. Det eneste nybegynnere betaler for er ammo og 'halleie' (40,- pr kveld) Når de har skutt de programmene klubben har (6 måneder aktivitet..) så kan de altså melde seg inn i klubben.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble meldt "frivillig" til å ta meg av nye folk som kommer til klubben.

I vår klubb ønsker vi at nye folk melder seg inn i klubben så snart som mulig. Dette pga. at da er de dekket av forsikringsordningene som klubben/forbundet har ved evt uhell på banen.

 

Normalt så er folk der to til tre treninger med oppfølging og at jeg passer på at de lærer det de skal, og så hvis de er interesserte i å fortsette så forklarer jeg at det er ønskelig at de melder seg inn.

Kontingenten er jo på rett over 400,- i året, så det regner vi med at folk klarer å stå i. Det er gratis å skyte, men de betaler 30kr pr eske med ammo.

Vi har normalt sett mer lånevåpen enn nye medlemmer så de får merke våpenet med en lapp og navn slik at de får samme våpen hver gang.

 

Når det har gått minimum 6 mnd og de ønsker å få en anbefaling så teller jeg opp antall oppmøter, og vi krever 20 stykk. Av og til firer vi litt på dette, f.eks. på folk som jobber offshore(mye av det her borte), så har de kanskje ikke anledning til å møte så ofte. Da tar vi det litt på skjønn med aktivitetsnivå og øvrig innvolvering i klubben osv.

 

Funker godt hos oss og ingen har streiket på verken aktivitetskrav eller innmelding. Har luket ut er par potensielle medlemmer med "feil" motivasjon. Det dukker alltids opp de som kun vil være med en stund for å få eie et våpen. Og de trenger ikke vi i denne sporten/hobbyen.

Link to comment
Share on other sites

:roll: Hvis det er noen som er irritert? over hvordan vi i LPK gjør dette, så får de ta kontakt..

Og hvis du heller vil melde deg inn hos oss i Lillehammer Nor86Way enn på Hamar så

kontakt meg på pm så skal jeg sette deg opp på neste nybegynnerkurs. (Jeg er forøvrig kursleder..) :mrgreen:

Det koster forøvrig INGENTING å være med på vårt nybegynnerkurs. Det eneste nybegynnere betaler for er ammo og 'halleie' (40,- pr kveld) Når de har skutt de programmene klubben har (6 måneder aktivitet..) så kan de altså melde seg inn i klubben.

 

 

Så etter hvordan dere gjør det på LILLEhammer så skulle man nesten tro at man først må skyte i 6mnd, for der etter å være medlem i 6mnd for å kunne få få kjøpe sitt eget håndvåpen.

Altså man må drive på i minst 12mnd på Lillehammer kontra 6mnd på Hamar for å få kjøpe sitt eget våpen!

NEVER

Nå har jeg allerede hatt et sånn nybegynnerkurs hos H.I.L Pistol gruppa (NFS) som gikk over en helg for mange år siden.

Jeg holder meg langt unna Oppland å den vranglæren dere driver med der borte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

kanskje litt OT men hva kan jeg skyte med en slik 22 pistol under det første halve året, enten det er først 6mnd trening før en kan bli medlem eller om en kan melde seg inn og så skyte med et lagsvåpen det første halve året? kan jeg som novise da konkurrere eller er det kun trening jeg kan bedrive?

Link to comment
Share on other sites

kanskje litt OT men hva kan jeg skyte med en slik 22 pistol under det første halve året, enten det er først 6mnd trening før en kan bli medlem eller om en kan melde seg inn og så skyte med et lagsvåpen det første halve året? kan jeg som novise da konkurrere eller er det kun trening jeg kan bedrive?

 

 

Jeg har vært på feltstevner med nye medlemmer og de har fått låne en av mine pistoler. De to det gjaldt har jeg kjent i mange år før, er ikke noe jeg gjør med alle rekrutter. Men kommer det en å spør så gjør jeg det igjen.

Bare greit for de nye å få kjenne på alt sporten/hobbyen innebærer før de går til det skrittet å kjøpe egne våpen.

Link to comment
Share on other sites

....spør jo våpen kontoret alltid etter aktivitet å medlemskap i minst 6mnd.

....at man først må skyte i 6mnd, for der etter å være medlem i 6mnd for å kunne få få kjøpe sitt eget håndvåpen.

Altså man må drive på i minst 12mnd på Lillehammer kontra 6mnd på Hamar for å få kjøpe sitt eget våpen!

 

Hvor i all verden er det du finner infoen din da? Det kreves ikke 6 mnd medlemskap, men 6mnd aktivitet i klubben! Hvor lenge man har vært MEDLEM er det ikke spesifisert noe på.

Link to comment
Share on other sites

 

Hvor i all verden er det du finner infoen din da? Det kreves ikke 6 mnd medlemskap, men 6mnd aktivitet i klubben! Hvor lenge man har vært MEDLEM er det ikke spesifisert noe på.

 

 

Du har vist ikke lest våpenforskriften eller PODs rundskriv?

 

Forskrift:

§ 13. Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

 

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

 

 

Rundskriv:

3.5.1.2.3 Krav til medlemskap i skytterklubb/forbundstilknytning

Tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen til øvelses- og konkurranseskyting kan bare gis

søker som godtgjør medlemskap i skytterlag/klubb tilsluttet skytterorganisasjon godkjent av

Justisdepartementet/Politidirektoratet. Den som skal erverve og inneha pistol eller revolver

må i tillegg dokumentere 6 måneders aktivt medlemskap i pistolklubb.

 

 

 

Så i den klubben tar det jo ett år før man får kjøpt våpen mot 6mnd som er vanlig i andre klubber

Link to comment
Share on other sites

3.5.1.2.3 Krav til medlemskap i skytterklubb/forbundstilknytning

Tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen til øvelses- og konkurranseskyting kan bare gis

søker som godtgjør medlemskap i skytterlag/klubb tilsluttet skytterorganisasjon godkjent av

Justisdepartementet/Politidirektoratet. Den som skal erverve og inneha pistol eller revolver

må i tillegg dokumentere 6 måneders aktivt medlemskap i pistolklubb.

 

Så etter hvordan dere gjør det på LILLEhammer så skulle man nesten tro at man først må skyte i 6mnd, for der etter å være medlem i 6mnd for å kunne få få kjøpe sitt eget håndvåpen.

Altså man må drive på i minst 12mnd på Lillehammer kontra 6mnd på Hamar for å få kjøpe sitt eget våpen!

NEVER

Nå har jeg allerede hatt et sånn nybegynnerkurs hos H.I.L Pistol gruppa (NSF) som gikk over en helg for mange år siden.

Jeg holder meg langt unna Oppland å den vranglæren dere driver med der borte.

 

Det er derfor jeg synes Woff sin pistol klubb kjører et opplegg som er feil.

Men da blir det kanskje flere skyttere som joiner Hamar Klubbene i steden.

Vi har jo både en egen praktisk klubb å en vanlig felt /presisjons klubb

Link to comment
Share on other sites

....spør jo våpen kontoret alltid etter aktivitet å medlemskap i minst 6mnd.

....at man først må skyte i 6mnd, for der etter å være medlem i 6mnd for å kunne få få kjøpe sitt eget håndvåpen.

Altså man må drive på i minst 12mnd på Lillehammer kontra 6mnd på Hamar for å få kjøpe sitt eget våpen!

 

Hvor i all verden er det du finner infoen din da? Det kreves ikke 6 mnd medlemskap, men 6mnd aktivitet i klubben! Hvor lenge man har vært MEDLEM er det ikke spesifisert noe på.

 

Det er nok du som er uvitende her asså.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ops, dette tok jo litt av. Men - jeg synes det bør minnes på til alle nybegynnere, OG ALLE SOM ENNÅ IKKE OPPBEVARER VÅPNA SINE I GODKJENT VÅPENSKAP, at om du så kun eier 1 stk. 22-kalibret konkurransepistol, så er det krav om å oppbevare det i et FG-godkjent våpenskap. Én ting er den lille opposisjonen/følelsen "ha ha, jeg slipper å bruke penger på våpenskap fordi politiet så sjelden sjekker slikt". Den andre tingen, og den viktigste: Kan du leve med deg selv dersom et familiemedlem har et uhell med våpenet ditt som burde vært nedlåst (?) Dette sammen med rettslig forfølgelse dersom uhellet, gud forby, er ute. Den tredje tingen her: Jeg synes vi i Norge er utrolig heldige ift. våpenlov og mulighet til å inneha våpen - tenk på f.eks. England i forhold. Det er en årsak til at vi har det fritt her, og det er fordi alle seriøse skyttere tar ansvar. Vi har et bra rykte. Konklusjon (?) Om du bestemmer deg for å begynne med pistolskyting, så ta med i regnskapet politiets administrative søknadsgebyr (alt fra ca 400 - 750 kr - min erfaring) PLUSS utgiften med våpenskap - som du må regne med ikke er under 2000 kr, og da får du det spesielt billig.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :)

Jeg tok nybegynnerkurset i 2001 i Trondheim. Jeg har en lapp som dokumenterer 10 treninger i klubben.

Jeg fortsatte ikke den gangen ettersom det ikke var aktuellt å kjøpe eget våpen og jeg syntes det ble vanskelig å låne klubbvåpen når de ferske kursdeltakerne kom.

 

Jeg har nå flyttet nordover og tatt kontakt med en pistolklubb her. De har nettopp kjørt nybegynnerkurs og har bare tre klubbvåpen, så jeg fikk beskjed om at det ikke var mulig å låne klubbvåpen, men de mottok meg gjerne som medlem på bakgrunn av kurset/deltagelse i 2001.

 

Den personen jeg snakket med i klubben foreslo at jeg prøvde å erverve eget våpen på grunnlag av den aktiviteten jeg hadde i 2001.

 

Spørsmålet til dere med litt erfaring er da om dette er mulig? Jeg må selfølgelig vise til medlemskap i en ny klubb også, men da uten praksis der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg virker muligens litt negativ nå, men jeg betviler at aktivitet for 9 år siden vil bety noe.

10 treninger og deretter 9 års inaktivitet er neppe noen vinner hos våpenkontoret.

Det virker forøvrig litt snodig at det ikke er mulig å låne klubbvåpen selv om det kun er tre av dem.

Sånt går an å dele opp så alle slipper til.

Ellers har vi muligens noen klubbvåpen til overs i klubben innerst i fjorden som Svolvær kan overta for en slikk og ingenting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk like negativ til opplegget selv, men i følge klubben har de ikke andre muligheter til å ta i mot meg som medlem, hvis jeg har lyst til å skyte vel å merke :lol:

 

Jeg får bare høre med de på nyåret om nybegynnerne begynner å tynnes ut litt da.

 

EDIT: HEhe nå skjønte jeg plutselig avataren din :lol:

Overta klubbvåpen sier du. Det burde da være interessant for en klubb med bare tre klubbvåpen. Jeg skal tilogmed tilby meg å bidra med noen kroner i klubbkassa ettersom jeg snyter de for et nybegynnerkurs hvis dette hadde vært mulig. Har du noen kjenninger i klubben?

Hvilke våpen er det snakk om?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Supert! Jeg hører med klubben om de er interessert i å overta gamle klubbvåpen. Har ikke dere i Narvik er det kanskje andre som har...?

 

Klubben sa forøvrig at interessen var stor, men at de måtte vente med nye kurs pga dårlig tilgang på klubbvåpen. Dette er jo veldig synd, så jeg håper de finner dette interessant.

Link to comment
Share on other sites

:) Hei A Berg!

 

I vår klubb i Lillehammer har vi endel .22 våpen til utlån. Vi avholder et nybegynner / sikkerhetskurs som du må delta på først, etterpå må du skyte et visst antall programmer / ganger FØR du kan melde deg inn i klubben. (Som medlem står du da fritt til å søke om våpen..)

Som nevnt anbefales du å møte på klubbens treninger for å se om dette er noe du vil satse på.

 

Mvh

Woff

Uansett hvordan dere snur og vender på dette, blir denne praksisen noe skummel.

1: Fra og med første oppmøte skal man regne oppmøter og medlemskap.

2: Med mindre dere har forsikkring som dekker nybegynnere uten medlemskap i klubben, høres dette ikke helt bra ut.

3: Jeg regner med at det dere gjør, er å tilbakedatere medlemskapet til første oppmøte når nybegynneren får fullt medlemsskap (selv om det kansje ikke er helt......). Uansett har dere ett flott tilbud til nybegynnere, jeg er bare bekymret for eventuell manglende forsikkring. og dato opplegget deres. En annen sak er at dere fratar nybegynnere retten de har til medlemskap i NFS og NIF (ihvertfall etter NIF reglementet vill jeg tro dere er litt ute å kjøre der).

 

Uansett, fungerer det, så fungerer det. Men det var dette med 6 måneder da, daterer dere tilbake til første oppmøte eller?

Link to comment
Share on other sites

:wink: Dette med forsikring har jeg ikke sjekket.. Takk for tips, dette skal på plass!

Vi tilbakedaterer ikke medlemsapet, dette gjelder fra når innbetaling er foretatt.

Vi fører dato fra første 'fornuftige' trening (som sagt har vi et skjema) hvor skytter får

påtegnet hver gang de fullfører et program.

Så vidt jeg forstår er denne fremgangsmåten (hos oss) satt opp for å 'forhindre' folk som ikke er skikket

fra å bli medlem og som medlem skaffe seg våpen.

 

Men dette er vel en avsporing av trådstarters spørsmål, og for viktig til ikke å følge opp.

Jeg starter en ny tråd på dette så får vi se om rutinene våres må endres litt... :)

(Jeg legger den i 'våpen i samfunn'.. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=59&t=46274)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...