Jump to content

.410 hagle.


merkel150e

Recommended Posts

Har forstått det sånn at 45 Long Colt går i kammeret til .410 og omvendt? Har tenkt litt på å lage en trostehagle magnum-patron av 45 Long Colt hylser lada med litt hagl, for bruk i kal .410 i jobbsammenheng (rotter/fugl innendørs). Noen som har noen formening om hvordan det funker?

Link to comment
Share on other sites

Håper ikke dette blir sett på som kupping, isåfall se bort fra det!

Men om noen kommer over noe slike .410 partoner som er litt rimeliger enn 12,- smellet

i Sør-Rogaland (eller Stavanger til Kr.Sand) så hadde jeg satt pris på et hint.

Har et istikksløp til cal.20 hagla jeg vil få testa litt før jakta...

Link to comment
Share on other sites

lurer på å kjøpe ei 410 hagle til eldste guten min.. men det virker nesten umuligt å få tak i.

er det noen som har noen tips?

 

Hvis penger ikke er et problem lager Merkel hagler i .410. Det står et par i lista til Schou:

http://schouvapen.no/wip4/products/detail_product.epl?cat=10833&id=166478

http://schouvapen.no/wip4/products/detail_product.epl?cat=10833&id=166486

Link to comment
Share on other sites

Vanlig haglevekt i en 410 som er 50mm (2") er 9 gram og den er shilling brettet. Vet ikke nøyaktig hvor lang hylsa til en 45 long Colt er men den er vel neppe på langt nær så lang.Noe særlig mer hagl enn i en trostehagle ,ca 5 -6 gram, tror jeg ikk du får plass til men det holder jo det å. Med enn 444 Marlin blir det nok en mer seriøs patron til trost og skjære

Link to comment
Share on other sites

Var og tittet på denne selv. Gikk for en enkeltløper fra finn.no istedet da denne kun har 70mm kammer.

Ellers er våpenbua ett sted du bør sjekke ut uansett, ring først så står kaffen på bordet når du kommer.

 

Ellers er 410. ett j... kult kaliber både for liten og stor, sitter med en o/u i kaliber 28 og som jeg ikke har testet ut enda.

 

http://www.vapenbua.no/gun_list.htm

Belgisk dobbelt løp

 

kal.410 . 1/2-3/4 choke 72 cm.små flekker i løpene,veldig lite rust ikke dypt.

 

condition 85 % blånering. total condition 85 %

 

 

 

Pris Nok.2400.-

 

 

 

 

 

belgia_000.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Patroner til 410 lader en enklet selv; messinghylser, pyrodex, mellomlading av asfaltplate, pappskiver, hagl og smeltelim er det som skal til. Om en synes 2,5" er langt nok kan en lage hylser ved å åpne 303British-hylser

 

Går det an å bruke ett eller annet pistolkrutt til dette formålet? Ser at Midway har "Cauge redusers" i kal .410 til bruk i kal 12. De har også forladninger til .410. Disse går det sikkert an å kappe til riktig lengde.

 

Planen er nå å bruke 45 LC hylser, en passende ladning med riktig krutt, modifisert forladning, vismuthagl (så små som mulig), og en gas check/pappskive som settes på plass med en rullekrymp. Noen som har en formening om dette er en god plan?

Link to comment
Share on other sites

.410 går i .45 LC. IKKE OMVENDT! Og de våpen i .45 LC som tar .410 har "tilpasset kammer".

 

Prøv heller 444 Marlin.

 

Ellers holder jeg på med et langtidsprosjekt med vismuth hagl her viewtopic.php?f=18&t=6494

 

Det er nettop for å lade .410 og 28 med lovlig hagl jeg har tenkt å produsere hagl.

 

En gang for lenge siden fant jeg en oppskrift på .410 patroner med vanlig krutt i messing. Finner den desverre ikke igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Går det an å bruke ett eller annet pistolkrutt til dette formålet? Ser at Midway har "Cauge redusers" i kal .410 til bruk i kal 12. De har også forladninger til .410. Disse går det sikkert an å kappe til riktig lengde.

 

Planen er nå å bruke 45 LC hylser, en passende ladning med riktig krutt, modifisert forladning, vismuthagl (så små som mulig), og en gas check/pappskive som settes på plass med en rullekrymp. Noen som har en formening om dette er en god plan?

 

Har laget trostehagleekvivalent med hylser i .44 magnum. De er svakt underdimensjonerte, men det løser seg ved skyting. 4 grains N320, et par kartongskiver, hagl og ny kartongskive + trelim. Mener å huske jeg fikk oppi omlag 100 grains hagl. Ikke allverdens, altså.

 

Skulle jeg ladet om igjen ville jeg nok heller gått for litt lenger hylser og litt mer hagl. Du trenger jo ikke fylle dem selv om det er plass til mer, men det er kjekt å ha muligheten. De korte .44-hylsene har plass til litt for lite hagl til at de er brukbare til særlig mye. Til innendørsbruk på svært korte hold er det dog mulig de er anvendelige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...